• دوشنبه / ۲ تیر ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 93040201014
  • خبرنگار : 71402

دیک چنی: هنوز هم از حمله 2003 به عراق حمایت می‌کنم/ اوباما مسئول هرج‌ومرج عراق است

دیک چنی: هنوز هم از حمله 2003 به عراق حمایت می‌کنم/ اوباما مسئول هرج‌ومرج عراق است

معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با به چالش کشیدن سخنان سناتور "رند پل" گفت: این باراک اوباما بود که تهدید تروریستی عراق را دست کم گرفت و اقدامات کافی برای مقابله با آن انجام نداد.

معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با به چالش کشیدن سخنان سناتور "رند پل" گفت: این باراک اوباما بود که تهدید تروریستی عراق را دست کم گرفت و اقدامات کافی برای مقابله با آن انجام نداد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیک چنی، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری ای. بی. سی گفت: این بزرگترین چالشی است که طی سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌ایم و علت آن نیز این است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نخواست که واقعیت‌ها را به رسمیت بشناسد و دلیل دیگر این بود که وی تماما تلاش می‌کرد تا تمام نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کند.

باراک اوباما به دنبال تحولات اخیر عراق و پیشروی نیروهای شبه‌نظامی، در حال اعزام 300 نیرو به عنوان مشاور نظامی است و قصد دارد تا کمک‌های نظامی بیشتری را به دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق ارائه دهد که از جمله آن می‌توان حملات هوایی و نیروهای جنگی باشد اما زمان آن بستگی به اقدامات دولت بغداد دارد.

دیک چنی که از معماران اصلی حمله آمریکا به عراق در سال 2003 بود، با وجود انتقاد از اوباما، هیچ راه‌حل استراتژیک نظامی‌ ارائه نکرد. وی مشخص نکرد که آیا مایل به انجام حملات هوایی است و یا اقدامات گسترده دیگر.

وی گفت: زمانی که ما داریم درباره ارسال 300 مشاور صحبت می‌کنیم درخواست اصلی 20 هزار مشاور بوده است تا کار را به درستی انجام دهند، گمان نمی‌کنم که به درستی با این مشکل مواجه شده باشیم. در حالی که با آموزش و ارسال سلاح برای زنده نگه داشتن مقاومت در سوریه تلاش می‌کنیم، در این شرایط نمی‌توانیم پاسخ‌های درست و آسانی به تحولات عراق بدهیم. من هنوز هم تردیدی ندارم که صدام تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی خود را بازیافت کرد.

وی افزود: من در آن دوران از حمله به عراق با جدیت حمایت کردم و هنوز هم همان عقاید را دارم. همه موضع من را می‌دانند. چیزی برای بحث در آن رابطه وجود ندارد. اما اگر ما بخواهیم درباره آنچه 11 و یا 12 سال پیش رخ داد صحبت کنیم، دیگر نمی‌توانیم با تهدیدی که امروز در حال افزایش است، درست برخورد کنیم.

چنی گفت: سناتور "رند پل" اساسا فردی انزواطلب است و این در دهه کنونی کارآمد نیست همانطور که آه و ناله در پس حملات 11 سپتامبر نیز فایده‌ای نداشته است.

دیک چنی پیشتر نیز در مقاله‌ای در روزنامه وال استریت ژورنال از اوباما اتنقاد کرده بود.

وی گفته بود: بحران عراق و سقوط شهرهای آن به دلیل ناکارآمدی سیاست‌های اوباما برای امضای توافقنامه امنیتی با دولت عراق برای نگه داشتن سرباز بود.

مقاله وی با عنوان "سقوط دکترین اوباما" با واکنش‌های مختلفی رو به رو شد و برخی اظهارات وی را زیر سوال بردند چرا که وی را یکی از طرفداران سیاست خارجی آمریکا در دوران بوش می‌دانند.

وی در پاسخ به این سوال که طرح شما برای عراق در شرایط کنونی چیست، گفت: اول از همه اینکه من متوجه شده‌ام که عراق تمام مشکل نیست. ما مشکلات بزرگتری از آنچه اکنون در عراق رخ می‌دهد، داریم. جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که شمار گروههایی همانند القاعده و تروریست‌ها 58 درصد رشد داشته و آن‌ها از غرب آفریقا به شمال آفریقا، شرق آفریقا و خاورمیانه در حال پیشروی هستند و به سمت اندونزی می‌آیند و شما تروریستهایی که آنجا هستند را دو برار می‌کنند. ما با جهنمی از مشکلات رو به رو هستیم و این تنها در عراق نیست. من نگران پاکستان هم هستم. همین چند هفته پیش بود که طالبان پاکستان که ما پنج زندانی آن‌ها را از گوآنتانامو آزاد کردیم، به فرودگاه کراچی حمله کردند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید به این مساله اهمیت داد، گفت: پاکستان از این نظر که سلاح اتمی دارد، منحصر به فرد است. ما مدارکی در دست داریم که نشان می‌دهد به پدر برنامه هسته‌ای پاکستان اخیرا پیشنهادهایی داده شده است و کره‌شمالی به مقام‌های پاکستانی رشوه داده‌اند تا تکنولوژی پیچیده غنی‌سازی اورانیوم را به دست آورند و کره‌شمالی هم اکنون حدود دو کلاهک و 2000 سانترفیوژ فعال دارد. کره‌شمالی همچنین تلاش کرد تا برای سوریه رآکتور اتمی بسازد.

توسعه سازمان‌های تروریستی را دولت آمریکا دست کم گرفته است گسترش توانایی هسته‌ای و این احتمال که ممکن است این امکانات به دست تروریست‌ها بیفتد اصلا مورد توجه دولت آمریکا قرار نگرفته است.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه مصاحبه‌اش گفت: گمان می‌کنم که باید استراتژی گسترده‌ای اتخاذ کنیم تا تمام این مسائل را در بر بگیرد و برای انجام آن باید تعدادی از سیاستهای دولت باراک اوباما تغییر کند.

وی در پاسخ به این سوال که هم اکنون راه حل شما برای عراق چیست، گفت: ما باید واقع‌گرا باشیم. ما باید از شورشیان سوری نیز حمایت کنیم و به آموزش و مسلح کردن آن‌ها بپردازیم اما هم اکنون راه‌حل‌های ساده و آسانی برای عراق وجود ندارد. دولت اوباما باید اعتماد و رابطه با دوستانش را در این منطقه احیا کند. تغییر رژیم در عراق منافعی برای ما در این منطقه به همراه خواهد داشت. ما عراق را بدون آنکه بتوانیم توافقنامه‌ امنیتی امضا کنیم ترک کردیم و این اتفاق دوباره در افغانستان در حال رخ داده است. ما خلاء امنیتی ایجاد می‌کنیم و امروز داعش آن را پُر کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha