• چهارشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 93052915649
  • منبع : نمایندگی مرکزی

‌مدیرکل امور بیابان سازمان جنگل‌ها:

بیابان‌زایی زلزله خاموش قرن است

بیابان‌زایی زلزله خاموش قرن است

‌مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: بیابان‌زایی زلزله خاموش قرن است.

‌مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: بیابان‌زایی زلزله خاموش قرن است.

به گزارش خبرنگار«محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه مرکزی، عباس کارگر در جلسه هم‌اندیشی درباره پروژه‌های بین‌المللی احیای منابع طبیعی جامعه‌محور که با حضور نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران و مسئولان استان در مهمان‌شهر افاغنه شهید ناصری ساوه برگزار شد، اظهارکرد: 110 کشور در دنیا در معرض تهدید بیابان‌زایی قرار دارند که از آن به عنوان زلزله خاموش یاد می‌شود و افغانستان یکی از این 110 کشور است.

وی با اشاره به تخریب شدید مراتع و فرسایش خاکی بسیار زیاد در افغانستان، گفت: اجرای طرح‌های بیابان‌زایی در قالب کلاس‌های آموزشی به جهت توانمندسازی افاغنه در حال انجام است. این افراد با برگزاری دوره‌های آموزشی با گیاهان مختلف، انواع نهال‌ها و همچنین با عملیات آبخیزداری و حفظ منایع پایه آشنا می‌شوند و می‌توانند در بازگشت به کشور خود از این ذخیره دانشی استفاده کنند.

کارگر تصریح کرد: طرح ترسیب کربن یک طرح موفق و علمی است که خروجی آن همکاری ملی و بین‌المللی در راستای بیابانزدایی را به دنبال داشته و منجر به هم‌افزایی بیشتر دراین رابطه نیز خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اجرای این طرح در استان‌های وسیع کشور، گفت: طرح مذکور در حال حاضر در استان‌هایی چون سمنان و خراسان رضوی در قالب آزمایشی در حال انجام بوده و مراحل مطالعاتی را می‌گذراند.

استان مرکزی مستعد بیابانی شدن است

به گزارش ایسنا، در این جلسه یوسف یوسفی مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز اظهارکرد: استان مرکزی با وسعتی برابر2.9 میلیون هکتار و 490 هزار هکتار بیابان مستعد بیابانی شدن است.

وی با اشاره به اجرای طرح ترسیب کربن، نمونه موفق بیابان‌زدایی را در کویر میقان عنوان کرد که در دنیا بی‌نظیر است و جنبه گردشگری دارد.

یوسفی تصریح کرد: اقدامات انجام شده درباره مقابله با بیابان‌زدایی در استان مرکزی با توجه به موضوع چرای دام و تخریب بوته‌ها اجرایی می‌شود. در این خصوص اعتبارات خاصی درنظر گرفته شده و با همکاری سازمان ملل این اعتبارات پایدار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح موضوعات توسعه فضای سبز، تولید و توزیع نهال، آموزش تکمیلی، فعال کردن صندوق‌های خرد و تأمین اعتبارات مدنظر قرار گرفته است، گفت: تزریق اعتبارات بین‌المللی برای اجرای پایدار این طرح می‌تواند فضای طبیعی ارودگاه‌ها را چشم‌نواز کند و مهاجرین نیز می‌توانند به تأمین معیشت خود بپردازنند.

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تأکید کرد: به دلیل مشابهت اقلیم جغرافیایی ایران و افعانستان فراگیری آموزش‌ها در این اردوگاه کمک شایانی به ارتقای توانمندی افاغنه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر طرح ترسیب کربن در محلات نیز در حال اجراست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha