• چهارشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 93080703874
  • خبرنگار : 90068

/رابطه ایران و آمریکا، چالش‌ها و دورنما/

ایزدی: با مطالعه درباره‌ی آمریکا می‌توانیم از فرصت‌ها برای کاهش فشارها استفاده کنیم

یک عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران شناخت بیش‌تر سیستم سیاسی حاکم درآمریکا را خواستار شد.

یک عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران شناخت بیش‌تر سیستم سیاسی حاکم درآمریکا را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فواد ایزدی صبح چهارشنبه در نخستین همایش سال تحصیلی 94-93 دانشگاه تهران با عنوان "رابطه ایران و آمریکا، چالش‌ها و دورنما" با اشاره به اهمیت توجه به بستر تاریخی تقابل با غرب گفت: تقابل ایران و آمریکا عقبه‌ای 500 ساله دارد و با توجه به نوع نگاه غرب نسبت به ایران و اسلام بعید نیست که این تقابل‌ها تا 500 سال دیگر هم ادامه یابد.

او با تاکید بر ضرورت شناخت محیط پیرامونی تصریح کرد: برای آمریکا ایران و ویژگی‌های آن یعنی محیطی که این کشور در آن قرار گرفته از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که ایران تنها کشوری است که با آسیای میانه و خلیج فارس مرز دارد و علاوه بر آن این که چه کسی درایران حکومت می‌کند برای آمریکا مهم است. فرهنگ غرب موفق شده خیلی از فرهنگ‌های معاصر را تحت تاثیر خود قرار دهد اما تنها محیطی که کاملا تحت تاثیر قرار نگرفته کشورهای اسلامی از جمله ایران هستند. وجود ویژگی‌های فرهنگی و سیاسی و منابع، توجه به ایران را زیاد کرده است.

ایزدی افزود: از دیگر مسائلی که موجب شد تا ایران مورد توجه قرار گیرد مساله نزدیکی آن به رژیم صهیونیستی است. آمریکا هم طبق قوانین خود موظف است که کشورهای پیرامونی این رژیم را رصد کند تا کشوری قدرتمندتر از آن نباشد و از طرفی برای ایران دشوار است که قدرتمند نباشد. بنابراین این خصوصیت‌های ایران در نگاه طرف مقابل یک چالش به شمار می‌رود. در این حالت ما چه کار باید انجام دهیم؟ آیا باید خود را قربانی محیط جغرافیایی و تاریخی بدانیم؟ خیر. کار ما این است که اگر طرف مقابل را به دقت مورد بررسی قرار داده باشیم از فرصت‌ها برای کاهش فشارها استفاده کنیم چرا که طرف مقابل قصد قطع فشارها را ندارد.

وی با اشاره به این که باید شناخت بیش‌تری نسبت به سیستم سیاسی حاکم در آمریکا داشته باشیم، تصریح کرد: تنها راه، ایجاد نهادهای قدرت در آمریکاست تا تنش‌ها را کم کنند. اما این که چه راه‌هایی وجود دارد که بتوان به ایجاد نهادهای قدرت در داخل آمریکا پرداخت باید گفت یکی از ضعف‌های ایران این است که از بین نهادهای اصلی یاد شده در داخل آمریکا سه چهارم آن‌ها نادیده گرفته شدند و این نگاه سیاه و سفید جواب نمی‌دهد بلکه لایه‌های خاکستری وجود دارند که باید این لایه‌های خاکستری شناسایی شوند.

ایزدی گفت: باید در نظر داشت که ایجاد اجماع در داخل روشنفکران آمریکا به ضررماست. به نظر می‌رسد اگر بخواهیم در حوزه‌ی روابط ایران و آمریکا قدم برداریم نباید تنها با مقامات رسمی دیدار و گفت‌وگو داشته باشیم. حوزه دیپلماسی عمومی نیز نیازمند توجه است و افکار عمومی از اهمیت برخوردارند. در نهادهای تصمیم‌گیری ما باید به مقوله‌ی دیپلماسی عمومی توجه داشته باشیم و توجه به دیپلماسی عمومی تنها از سوی شبکه‌های رسمی دولتی جواب نداده است.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: مذاکرات سیستمی نیست که بتواند مشکلات را به صورت ریشه‌ای حل کند. مشکل ما از ابتدا با کنگره‌ی آمریکا بوده است؛ تحریم‌هایی که ما با آن مواجه هستیم متعلق به کنگره است. بنابراین وقتی مشکل ما با کنگره است و اگر برای کاهش تنش‌ها نیازمند کنگره هستیم این سوال مطرح است که در این حوزه چه کار باید انجام داد؟ چرا حالتی داریم که قبل از مذاکرات سیاه‌نمایی نسبت به مسائل اقتصادی و نظامی کشور انجام می‌شود؟ آیا این نوع اظهارات کمکی به کشور می‌کند؟ آیا این وضعیتی که در حوزه‌ی فکری داریم که کشور بدون رابطه با آمریکا نمی‌تواند زندگی کند آیا این نوع تفکر به طرف مقابل کمک نمی‌کند که احساس کند الان وقت امتیاز گیری است؟ آیا گره زدن وضعیت معیشتی مردم به مذاکرات خارجی به رسیدن به توافق کمک می‌کند؟

ایزدی در پایان گفت: سی و چند سال است که ما در ایران با بحث آمریکا مواجه هستیم و به نظر می‌رسد که دیگر دوره‌ی آزمون و خطا در این حوزه تمام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha