• سه‌شنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 93112112157

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار خبر داد

تنظیم برنامه‌ ضرب‌الاجل برای مقابله با گرد و غبار اهواز

تنظیم برنامه‌ ضرب‌الاجل برای مقابله با گرد و غبار اهواز

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به پیش‌بینی 500 میلیارد تومان برای مهار گرد و غبار در این منطقه برای سال جاری، گفت: با نهایی شدن سند ملی مقابله با گرد و غبار با منشا‌ء داخلی می‌توانیم آن را مبنایی برای برنامه‌ریزی طولانی مدت قرار دهیم.

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به پیش‌بینی 500 میلیارد تومان برای مهار گرد و غبار در این منطقه برای سال جاری، گفت: با نهایی شدن سند ملی مقابله با گرد و غبار با منشا‌ء داخلی می‌توانیم آن را مبنایی برای برنامه‌ریزی طولانی مدت قرار دهیم.

ضیاءالدین شعاعی در گفت‌وگو با خبرنگار "محیط زیست" ایسنا، با اشاره به این که وضعیت فعلی اهواز ناشی از گرد و غبار با منشاء داخلی و خارجی توامان است گفت: غباری که از عربستان نشات گرفته است پس از طی خلیج فارس به جنوب استان خوزستان رسیده و در آنجا بارگذاری و تشکیل شده است و شرایط فعلی را در شهر اهواز ایجاد می‌کند.

وی درخصوص آخرین وضعیت گرد و غبار در اهواز بیان کرد: صبح امروز بارش مختصری رخ داد که امیدوار بودیم با ادامه بارش‌ها و افزایش رطوبت شرایط عمومی شهر بهبود یابد. اما متاسفانه پس از قطع بارش و وزش بادی با سرعت 4 تا 5 کیلومتر در ساعت، غلظت بالایی از گرد و غبار منطقه را فرا گرفت.

مدیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار از تنظیم برنامه‌ای به صورت ضرب‌الاجل برای مقابله با گرد و غبار خبر داد و گفت: این برنامه یکشنبه گذشته تنظیم و تقدیم دولت شد و امروز قرار بر بررسی آن با حضور معاون اول رییس جمهور بود تا شاهد تامین اعتبار لازم در این حوزه باشیم.

شعاعی افزود: مهار گرد و غبار در این مناطق، اعتبار چند هزار میلیارد تومانی را می‌طلبد اما برای سال جاری 500 میلیارد تومان را پیش‌بینی کردیم که با تخصیص آن بتوانیم عملیات مالچ پاشی در کانون‌های اصلی آغاز کنیم.

وی با تاکید براینکه بخشی از گرد و غبار اهواز حاصل مجموع منشاء داخلی و خارجی است اظهار کرد: کانون‌هایی که در این دوره هوای اهواز را تحت تاثیر قرار داده است از بندر ماهشهر، اهواز و جنوب خوزستان شکل گرفته و در این مناطق تشکیل شده است چرا که متاسفانه منطقه طی مدت 13 – 14 سال گذشته دچار خشکسالی شده بود.

شعاعی شرایط جوبی و بارش را از راه‌های نجات از این وضعیت عنوان کرد و گفت: مردم باید قبول کنند که با عملیات انسانی در کوتاه مدت نمی‌توانیم این پدیده را کنترل کرد. بلکه باید برنامه‌ای جامع و بلندمدت برای این کار از سال‌های قبل وجود داشته باشد.

رییس ستاد ملی مقابله با گرد و غبار از نهایی شدن سند ملی مقابله با گرد و غبار با منشاء داخلی خبر داد و افزود: تمام هم و غم ستاد ملی مقابله با گرد و غبار این بود که این سند مبنایی برای برنامه‌ریزی طولانی مدت قرار بگیرد و اعتبارات لازم آن نیز در طول برنامه ششم توسعه دیده شود تا بتوانیم هر ساله به مردم از کنترل این پدیده گزارش دهیم.

شعاعی با تاکید بر اینکه تعیین سهم و نقش منشاء داخلی و خارجی برای بروز پدیده گرد و غبار در شهر اهواز بسیار دشوار است گفت: ما اطلاعات مربوط به شدت گرد و غبار را با استفاده از ماهواره‌ها به دست می‌آوریم که در حال حاضر با وجود تشدید گرد و غبار، دید ماهواره‌ای اجازه رصد نخواهد داشت اما می‌توانیم بگوییم به لحاظ وقوع حوادث گرد و غبار 70 درصد این حوادث با منشاء خارجی بوده است.

رییس ستاد ملی مقابله با گرد و غبار بر نقش عدم بارش در بروز این وضعیت تاکید کرد و گفت:‌اگر در سال گذشته با وزش بادی با سرعت 10 متر در ثانیه این اتفاق رخ می‌داد امثال وزش 5 متر در ثانیه چنین گرد و غباری ایجاد می‌کند که این نشان می‌هد شرایط وقوع حادثه به علت خشکی زمین، سهل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha