• یکشنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93120301272
  • خبرنگار : 71186

از سوی نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی؛

ساز گرانی خودروهای وارداتی کوک شد؟

ساز گرانی خودروهای وارداتی کوک شد؟

تبعات انحصاری شدن واردات خودرو یک به یک در حال نمایان شدن است. پس از افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد، نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی از احتمال افزایش قیمت رسمی این محصولات خبر داده‌اند.

تبعات انحصاری شدن واردات خودرو یک به یک در حال نمایان شدن است. پس از افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد، نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی از احتمال افزایش قیمت رسمی این محصولات خبر داده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حدود یک ماه پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت در مصوبه‌ای واردات خودرو را به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی منحصر کرد.

با این اقدام اختیار بیش از 70 درصد بازار خودروهای وارداتی ایران در دستان یک خانواده قرار گرفته و کارشناسان مختلف از اساتید دانشگاه گرفته تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای رقابت، به همین دلیل با این مصوبه مخالفت کرده‌اند.

با این حال مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ و اجرا شد به‌گونه‌ای که هم‌اکنون تنها نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی امکان ثبت سفارش برای واردات خودرو را دارند.

در جدیدترین رویداد در این زمینه، اگرچه پیش از این برخی از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عدم افزایش قیمت خودروهای وارداتی تاکید کرده و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ضوابط جدید قیمت‌گذاری این محصولات را با هدف کنترل قیمت‌ها ابلاغ کرده است اما برخی واردکنندگان از افزایش قیمت‌ها براساس همین ضوابط، خبر داده‌اند.

در این رابطه اخیرا یکی از مسوولان یکی از بزرگترین شرکت‌های واردکننده خودرو اظهار کرده که برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی معتقدند که با اجرای ضوابط جدید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت برخی خودروهای وارداتی افزایش خواهد یافت.

این اظهارات و زمینه‌سازی برای افزایش رسمی قیمت خودروهای وارداتی در حالی است که در سه هفته اخیر تحت تاثیر انحصاری شدن واردات خودرو، روند افزایش قیمت این محصولات در بازار آزاد آغاز و روند قیمتی خودروهای وارداتی صعودی بوده است.

تمام این اتفاقات در حالی است که کارشناسان معتقدند با توجه به انحصاری شدن واردات خودرو، وظیفه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی بر عهده شورای رقابت است و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اختیاری در این زمینه ندارد.

امرالله امینی - کارشناس صنعت خودرو - در این زمینه اظهار کرده است: افکار عمومی خاطره خوشی از عملکرد نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی به ویژه در جریان اتفاقات سال 1391 و افزایش نرخ ارز ندارد. از نظر قانونی‌ اگر سازمان حمایت می‌خواهد خودروهای وارداتی را قیمت‌گذاری کند ابتدا باید واردات خودرو را از شرایط انحصاری خارج کند و بعد این کار صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۱۵:۰۳

چاره آن نخريدن است.

avatar
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۱۸:۴۸

خوب مردم نخرند قراره چه اتفاقي بيفته

avatar
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۲۰:۱۷

قيمت خودروي خارجي سر به فلک ميزند و خودروي داخلي علاوه بر قيمت بالا بي کيفيت هم هست.حال تکليف مردم چيست؟

avatar
۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۲۲:۱۲

هر دم از اين باغ بري ميرسد، اينم از روحاني

avatar
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۰۱:۵۱

ماشين بايد مثل موبايل بشه. تا مي‌تونيد گرون کنيد! دودش تو چشم خودتون مي‌ره. آقاي نمايندگي و آقاي خودروساز فکر مي‌کنيد که با تعدادي انگشت شمار اموراتتون مي‌چرخه؟

avatar
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۰۸:۰۱

فقط محصولات سايپا با سايپا مطمئن برانيد

avatar
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۰۸:۰۲

اينجاست که بايد گفت چقدر شير تو شير !! البته بايد گقت چقدر .... هرکي ساز خودشو ميزنه و مردم بيچاره

avatar
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۰۸:۳۴

نمي خريم ، نه خودروي ايراني ، نه خارجي ...