• سه‌شنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۳:۲۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93121206805
  • خبرنگار : 71186

واردات خودرو مشروط شد

واردات خودرو مشروط شد

با توافق صورت گرفته بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای رقابت، واردات خودرو توسط شرکتهایی غیر از نمایندگی‌های رسمی، آزاد، اما مشروط شد.

با توافق صورت گرفته بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای رقابت، واردات خودرو توسط شرکتهایی غیر از نمایندگی‌های رسمی، آزاد، اما مشروط شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در جدیدترین جلسه شورای رقابت که با هدف بررسی انحصاری شدن واردات خودرو و احتمال ورود این شورا به حوزه قیمت‌گذاری این محصولات برگزار شد، وزیر صنعت، معدن و تجارت از تهیه طرحی برای آزاد شدن واردات خودرو توسط واردکنندگان غیر رسمی خبر داد.

طبق این طرح واردکنندگان غیر رسمی می‌توانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند مشروط به آنکه با پرداخت مبلغی معادل سه درصد قیمت گمرکی خودرو، خدمات گارانتی را از نمایندگی رسمی خریداری کنند.

این وضعیت در حالی است که پیش از این وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور مصوبه‌ای ثبت سفارش واردات خودرو از ابتدای بهمن ماه را برای واردکنندگان متفرقه ممنوع اعلام کرده بود.

با این حال با طرح جدید واردکنندگان غیر رسمی نیز در صورت عقد قرارداد با نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی و خرید گارانتی خواهند توانست نسبت به ثبت سفارش و واردات خودرو اقدام کنند.

پیشنهاد طرح جدید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و پذیرش آن از سوی شورای رقابت در حالی است که برخی کارشناسان نسبت به چگونگی اجرایی شدن آن هشدار داده و بر ضرورت نظارت بر عملکرد نمایندگی‌های رسمی در این حوزه هشدار می‌دهند.

در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: "وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای رقابت باید بر عملکرد نمایندگی‌های رسمی در ارائه خدمات گارانتی به واردکنندگان غیر رسمی نظارت کنند."

امرالله امینی با بیان اینکه نمایندگی رسمی خودروساز خارجی ممکن است برای از میدان به در کردن رقبا، در روند فعالیت آنها مانع تراشی کند، خاطرنشان می‌کند: "به عنوان مثال در بررسی صحت مشخصات فنی خودروی وارد شده توسط واردکنندگان غیر رسمی از سوی نمایندگی‌ رسمی، ممکن است سلیقه‌ای عمل شود."

وی ادامه می‌دهد: "بنابراین بهتر است وظیفه بررسی وضعیت فنی خودروهای وارداتی به شرکتهای بازرسی مستقل سپرده شود تا احتمال اعمال سلیقه و محدود کردن واردکنندگان غیر رسمی، کاهش یابد."

امینی تصریح می‌کند: "اما اگر اجرای این فرایند تماما به نمایندگی‌های رسمی سپرده شده و نظارتی بر عملکرد آنها نشود احتمال اعمال سلیقه و از میدان به در کردن واردکنندگان غیر رسمی، بالا خواهد بود."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۰۹:۳۷

جناب آقاي نعمت زاده گوشت را دست گربه داده ايد. نمايندگي رسمي بايد صحت ورود خودرو را تاييد کند ؟ بابا ايوالله بچه گير آوردي؟ سه درصد هزينه کارانتي ؟

avatar
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۰:۳۹

نه بابا!!! خب حالا اين نمايندگيا رو کدوم آقازاده گرفته؟!!!

avatar
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۲:۱۸

متاسفانه همه جا را رانت و رانت بازي گرفته. بابا وقتي شرکتهاي خارجي به نمايندگيهاي رسمي خودرو نميدن (به دلايل تحربم و عدم امکان انتقال ارز) و کل بازار (حدود 70 الي 80 درصد) دست خودروهاي وارداتي است گارانتي ديگر چيست؟ ثانيا گارانتي ماشين بايد به عهده شرکت اصلي باشد نه نمايندگي. ثالثا وضعيت نمايندگي‌ها و گارانتي رو هم کسي که با اينها سرو کار داشته باشد میدونه که چه افتضاح و فسادي حاکمه....

avatar
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۲:۵۴

36سال است که خودروسازان ما به اسم خودروي داخلي هم جان مردم را مي‌گيرند هم چندين برابر قيمت واقعي مي‌خورند. کسي هم به انها نمي‌گويد بالاي چشمتان ابرو

avatar
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۲۳:۵۱

خيلي جالبه، هرکاري ميخوان راحت سر اين مردم بدبخت ميارن.