• جمعه / ۸ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۴:۴۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94030804482
  • خبرنگار : 71186

تویوتای 75 میلیونی چرا 170 میلیون تومان؟

تویوتای 75 میلیونی چرا 170 میلیون تومان؟

خودروهای وارداتی به قیمتی بیش از دو برابر قیمت‌های جهانی در ایران عرضه می‌شوند؛ قیمت‌هایی که گاهی بیش از 250 درصد گران‌تر از قیمت آن خودرو در کشورهای همسایه است.

خودروهای وارداتی به قیمتی بیش از دو برابر قیمت‌های جهانی در ایران عرضه می‌شوند؛ قیمت‌هایی که گاهی بیش از 250 درصد گران‌تر از قیمت آن خودرو در کشورهای همسایه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزایش بیش از دو برابری قیمت خودروهای وارداتی در ایران نارضایتی مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته است؛ با این حال واردکنندگان می‌گویند که دلیل این تفاوت قیمت، عوارض و تعرفه‌های وضع‌شده بر واردات خودرو است.

در این زمینه مدیرعامل ایرتویا در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه قیمت خودروی تویوتا کمری GLX در گمرک 23 هزار و 200 دلار معادل حدود 75 میلیون تومان است، چرا این خودرو به قیمتی بیش از دو برابر در داخل کشور فروخته می‌شود؟ اظهار کرد: خودروی کمری GLX در آپشن‌های مختلفی مانند دو ایربگ و شش ایربگ وارد می‌شود.

عبدالرضا فهیمی با بیان اینکه کمری دو ایربگ به قیمت 169 میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: واردات خودرو مشمول 129 درصد تعرفه موثر است و به همین دلیل این تفاوت قیمت بین قیمت خرید و عرضه خودروها ایجاد می‌شود.

عضو انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: به عنوان مثال در خودروی کمری GLX، قیمت خرید خودرو براساس نرخ گمرکی 23 هزار و 200 دلاری و ارز آزاد 3300 تومانی، حدود 75 میلیون تومان است.

وی افزود: علاوه بر قیمت خرید، واردات این خودرو مشمول 55 درصد گمرکی، پنج درصد عوارض نوسازی ناوگان آمبولانس، 10 درصد عوارض شماره‌گذاری، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت مجدد برای شماره‌گذاری و هزینه‌های این‌چنینی است.

فهیمی با بیان اینکه همه این‌ هزینه‌ها که محاسبه شود، تعرفه موثر واردات خودرو حدود 129 درصد می‌شود، تصریح کرد:‌ این به معنی آن است که 1.25 برابر قیمت خرید یک خودرو، هزینه‌های مربوط به تعرفه و دیگر عوارض دولتی آن بوده و سقف سود مجاز واردکننده خودرو نیز هفت درصد است.

مدیرعامل ایرتویا در پاسخ به اینکه لکسوس RAV4 قیمت گمرکی‌اش 28 هزار دلار است اما چرا به قیمت 220 میلیون تومان عرضه می‌شود؟ اظهار کرد: لکسوس پنج تا شش تیپ مختلف از پایه تا فول‌آپشن دارد که البته قیمت گمرکی 28 هزار دلار، متوسطی از قیمت آنهاست.

وی ادامه داد: RAV4 در تیپ‌های مختلف آن به قیمت‌های بین 175 تا 225 میلیون تومان عرضه می‌شود و البته قیمت پایه گمرکی تمام این خودروها یکی است.

فهیمی در پاسخ به اینکه چرا گمرک قیمت پایه دقیق خودروها را محاسبه نمی‌کند؟ اظهار کرد: وقتی اطلاعات قیمتی خودروها ریز می‌شود ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. مثلا قیمت RAV4 پایه و کم‌آپشن 20 هزار دلار و مدل فول‌آپشن 32 هزار دلار است، در این شرایط این امکان وجود دارد که واردکننده غیر رسمی، خودروی 32 هزار دلاری را وارد و قیمت آن را 20 هزار دلار اظهار کند و گمرکی کمتری بدهد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما برای اینکه جلوی چنین اقداماتی را بگیریم یک قیمت متوسط از قیمت تیپ‌های مختلف این خودرو را به گمرک داده‌ایم در حالیکه اگر این خودرو ‌آپشن بیشتری داشته باشد قیمت آن گران‌تر و اگر آپشن کمتری داشته باشد قیمت آن کمتر خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۸ ۰۸:۲۵

اگه تعرفه رو بردارن از ايران خودرو کي ماشين بخره

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۸ ۱۱:۱۰

يعني اينقدر سيستم و قوانين گمرکي و همچنين بررسي اسناد سطحي تهيه و عمل شده که فرق آپشن‌هاي مختلف يک محصول در آن ديده نميشود و بايد متوسط لحاظ شود و با اينکار حق بعضي‌ها به بعضي ديگر داده شود.!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۸ ۱۱:۱۵

پول گمرکي هنگفت رو کي ميگيره؟ خود دولت عزيزان . پس گران بخريد

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۸ ۱۱:۲۳

55 درصد گمرک، 5 درصد عوارض نوسازي ناوگان آمبولانس، 10 درصد عوارض شماره‌گذاري، 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده: جمع اين ارقام مي‌شود 79. گفته مي‌شود همه اين‌ هزينه‌ها که محاسبه شود، تعرفه موثر واردات خودرو حدود 129 درصد مي‌شود. 129 منهاي 79 = 50. اين 50% مربوط به چيست؟ لطفاً 129% را دقيق حساب کنيد.

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۸ ۱۱:۳۰

اگر به همان اندازه كه توليد داخلي اهميت داده ميشود كه بجاي خود مهم است به حقوق مصرف كننده هم اهميت داده شود جلوی ظلم ذكر شده گرفته ميشود و همزمان رقابت توليد داخل با نوع مشابه خارجي ان شكل واقعي ميگيرد لذا جواب خيلي اسان است ولي .....

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۸ ۱۱:۳۸

هيونداي النترا 17 ميليوني چرا 125 ميليون؟! اپتيماي 55 ميليوني چرا 165 ميليوني؟!!! واقعا چرا؟! چرا انقدر ظلم؟! اونوقت بنزين قيمت جهانيش ميشه! بعد هم ميگن بازار خودرو در ايران انحصاري نيست!!! جل الخالق!! من تو يه چيزش موندم چطور مثلا النترا واسه هيونداي ميصرفه که با 37 ميليون توليدش کنه و بفروشه يا اپتيما با 55 ميليون ! اما خودرويي مثل دنا با 42 ميليون واسه ايرانخودرو نميصرفه !!!!! يا محصولات سايپا! که هر روز ساز گروني ميزنن! اگر در قياس با قيمت اين خودرو ها بسنجي بايد قيمت خودروهاي ايراني نصف بشه!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۸ ۱۲:۲۹

اصلاح ميکنم منظور از النتراي 17 ميليوني النتراي 47 ميليوني بوده.اشتباه تايپي شده.

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۸ ۱۱:۴۱

ظلمي که داره به مردم تو خودرو روا ميشه خيلي ظلم بزرگيه ... تا کي مردم بايد تاوان نامديريتي و نالايقي شرکت هاي دولتي رو يدن؟!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۸ ۱۲:۵۷

خودرو با کيفيت جهاني و قيمت جهاني حق مسلم ماست!

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۸ ۱۶:۵۳

با سلام خدمت مديران دو شرکت خودرو سازي داخلي اگه ما يه حسابي براي شما باز کنيم و ماهانه يه درصدي از حقوقمان رو تا آخر عمرتان به حساب واريز کنيم اين دو شرکت رو تعطيل مي کنين تا از شر خودروهايتان راحت شيم ؟

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۸ ۱۷:۵۹

برخی آقازاده ها بدون تعرفه هر خودرويي که بخوان سوار ميشن اونوقت مردم بدبخت فلک زده بايد پرايد سوار بشن و از داشتن خودروي خوب محروم باشن...

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۸ ۱۹:۳۸

همون طوري که قيمت بنزين بايد بشه جهاني! ما خودروي جهاني ميخواهيم با قيمت جهاني

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۱ ۱۲:۵۴

به همين خيال باش

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۸ ۲۳:۲۰

واقعا اين موضوع ظلمي اشکار بر مصرف کننده است .

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۰۸:۴۵

كشورهاي خليج فارس هم در امد بيشتري دارند و هم ماشين را نصف قيمت ايران ميخرند،

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۰۹:۰۵

يعني چي چرا نبايد خودروي با کيفيت با قيمت مناسب به دست مردم برسه

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۱۳:۲۶

قيمت بنزين جهاني است، ولي قيمت خودرو با شرايط داخل محاسبه مي‌شود . اين از عدالت و اسلام به دور است

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۱۵:۲۲

اگه کمري 75ميليون بشه، خودروسازان که با ضرر دارن خودرو مگان بالاي 70 ميليون مي فروشند چيکار بايد بکنند؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۱۵:۳۳

مردم حق ندارند ماشين خوب سوار شن ؟! زباله هاي چين داره وارد ميشه و متاسفانه شديم موش آزمايشگاهي !!!

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۰ ۰۱:۲۱

وقتي کشور ما مي خواد توي همه صنعتها وارد بشه و دستي توش داشته باشه همين ميشه بهتره که ما بي خيال صنعت خودروسازي بشيم 40 سال پيکان توليد کرديم بسه ديگه دو کارخونه رو هم تغيير بدن جاش کنسرو سازي بزنن سودش بيشتره ادماشم بيکار نميشن تازه يه عده هم جذب ميشن

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۰ ۰۷:۵۵

بنزين رو به قيمت جهاني حقوق 1/3 جهاني ماشين 2 تا 3 برابر جهاني کيفيت داخلي که ديگه....!!!!!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۲ ۱۰:۳۲

يکي از سوالات امتحاني در عراق: داعش خطرناکتر است يا پرايد ؟ يه زماني ما ارياد وپيکان ميساختيم و مونتاژ مي کرديم کره فرغون رو وارد مي کرد الان اونا کجان ما کجاييم ..

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۳ ۱۶:۵۴

متاسفانه در قسمت نظريات مثبت و منفى ها كار نميكند با تشكر

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۳ ۱۷:۴۳

شهر دوبي مرکز تجارت و اقتصاد امارات هزينه گمرکي بر خودروي وارداتي اعمال نميکند فرق ما ايرانيها با اماراتي ها در چيست؟

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۴ ۱۰:۳۹

در تبريز خودرو بدون عوارض فروخته ميشه ولي حق خروج از تبريز رو ندارند پژو پرشيا هم قرار بود فروخته بشه با قيمت 15 ميليون كه مجوزش صادر نشد

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۱۶ ۱۴:۱۶

جناب آقاي نماينده، اصلا چرا خودرويي که در انگليس به پول ما 40 ميليون تومان ميشه بايد در ايران 85 ميليون تومان بخريم؟ اميدوارم هرچه زودتر نمايندگيهاي خودروسازهاي خوب در ايران باز بشه تا با قيمت مناسب اتومبيلهاي با کيفيت سوار بشيم. اين قيمتهاي کاذب و اين کيفيت دور از شان ايرانيست و دارد به مردم ظلم ميشود.