• سه‌شنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94072113788
  • خبرنگار : 71184

جلالی:

فکر نمی‌کنم طرح برجام در شورای نگهبان رد شود

فکر نمی‌کنم طرح برجام در شورای نگهبان رد شود

کاظم جلالی با اشاره به تصویب کلیات و جزییات برجام در مجلس شورای اسلامی گفت که دموکراسی در جمهوری اسلامی به نمایش درآمد.

کاظم جلالی با اشاره به تصویب کلیات و جزییات برجام در مجلس شورای اسلامی گفت که دموکراسی در جمهوری اسلامی به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت امروز در حاشیه جلسه علنی در جمع خبرنگاران گفت: حواشی که در مجلس به وجود آمد ممکن است مردم را آزرده کرده باشد. عده‌ای تلاش داشتند این قضیه را به جنگ یزید و امام حسین (ع) تبدیل کنند در حالی که مجلس محل دعواهای این گونه نیست.

وی افزود:‌ امروز روز مهمی است برای کشور و رفتار مجلس در مورد برجام بسیاری از نگرانی‌ها را رفع کرد و دولت می‌تواند با قدرت در مقابل دشمنان بایستد و دشمنان امروز دستشان از آنچه که به عنوان اجماع علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کردند خالی است و با تصمیم تاریخی مجلس دشمنان ما دستشان از آن چه که ادعا می‌کردند خالی است.

جلالی تصریح کرد: دولت مامور اجرای برجام است و مجلس شورای اسلامی نیز در این نوع اجرا نظارت خواهد کرد و با اطمینان می‌توان گفت که قانون اقدام متناسب و متقابل در اجرای برجام منافع ملت ایران را تامین خواهد کرد. در مقابل توطئه‌ها و فریبکاری‌های طرف مقابل را خواهد گرفت و از طرف دیگر روز یکشنبه دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران به نمایش در آمد؛ هر چند برخی از حواشی به دنبال مغشوش کردن افکار عمومی و آزردگی‌هایی بود اما دموکراسی در هر حال در مجلس به نمایش گذاشته شد.

وی با بیان اینکه ما و فراکسیون رهروان ولایت کاملا به منافع ملی فکر می‌کردیم گفت: ما در تلاش بودیم تا جبهه متحد دشمنان علیه کشور را در هم بشکنیم و بر همین اساس ناملایمت‌های زیادی را تحمل کردیم و ساماندهی برخی از پیامک‌ها و ناملایمت‌های رسانه‌ای از جمله آن‌ها بود و عده‌ای تلاش داشتند مسأله برجام را به جنگ یزید و امام حسین (ع) تبدیل کنند. در حالی که مجلس محل فهم است نه محل دعواهای این گونه، اما در خاتمه کار دیپلماسی در برجام و قانونگذاری در مجلس به پایان رسید و تلاش نفس گیر دیپلمات‌های خبره ما و تلاش مجلس شورای اسلامی در طول چند ماه گذشته با یک فعالیت فشرده و سنگین نتیجه مناسبی حاصل کرد و کار، کار بزرگی بود که در طول ماه‌های گذشته انجام شد.

وی ادامه داد: موفقیت‌هایی که امروز در جمهوری اسلامی ایران حاصل شد مرهون هدایت‌ها و دوراندیشی‌های رهبری بود و ما باید از ایشان سپاسگزاری کنیم و همچنین مدیریت دستگاه قانونگذاری نیز در این موضوع سهم بسیار مهمی بر عهده داشت و این سرمایه بسیار مهمی است که در طول مدیریت کار در داخل دستگاه قانونگذاری کشور انجام شد و باید ما در این جا هم از موافقین و هم از مخالفین تشکر کنیم.

رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با تاکید بر اینکه ما برخلاف مشی برخی از دوستان که دیگران را متهم به خیانت می‌کنند تصریح کرد: تصور ما این است که همه ما فرزندان انقلاب هستیم و اگر ما مشکل و مباحثه‌ای هم بود همه در راستای تامین منافع نظام است و در این مسیر باید حرکت کرد تا در نهایت کشور مردم و کل نظام به منفعت و مصلحت برسند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر از صحبت های خود با اشاره به جلسه نمایندگان در شورای عالی امنیت ملی گفت:‌ در آن جلسه که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد نظرات دبیرخانه این بود که همین متن طرح مطروحه در مجلس متن مورد توافق است و سه مورد نیز نظر داشتند که امروز در پیشنهادات نمایندگان اعمال و انجام شد و هیچ پیشنهاد دیگری که روی آن توافق شده باشد نبود که ما آن را مطرح نکرده باشیم ولو اینکه دوستان پیشنهاداتی از خودشان داشتند و علاقه‌مند بودند که مطرح کنند مقوله دیگری است ولی در جلسه شورای عالی امنیت ملی در روز گذشته هیچ پیشنهادی به توافق نرسید که امروز در طرح گنجانده نشده باشد و آنچه که توافق کردیم همین تغییراتی بود که امروز اعمال شد و فراتر از آن هیچ گونه توافقی نبود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویند چرا این طرح به کمیسیون برجام ارجاع نشد صحبتی بلامحل است چرا که ما باید همه به قانون پایبند باشیم. کمیسیون برجام بر اساس ماموریت خود مسؤول رسیدگی برجام بود و وقتی که گزارش آن‌ها قرائت شد فعالیت این کمیسیون به پایان رسید و نمی شود انتظار داشت به خاطر یک کمیسیون مدت دار کار کمیسیون های دائمی و تخصصی مجلس که در گذشته نیز در موضوع هسته‌ای ورود کرده بود مختل شود و شما بدانید همه طرح هایی که در مورد برجام مطرح شد در داخل نظام مورد مشورت قرار می‌گرفت چرا که این طرح طرح حساسی است و شما نمی توانید بدون در نظرگرفتن مراجع مسؤول کاری را انجام دهید.

وی افزود: از جمله این که در مورد این طرح دوستان ما در وزارت دفاع نیز نظراتی نیز داشتند که آن نیز درطرح نهایی دیده شد و شورای عالی امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی به همین طیف نظراتی را در طرح نهایی داشتند و نباید تصور کرد که مجلس شورای اسلامی یک جزیره جدا از نظام است که خودش هر کاری که بخواهد می تواند انجام دهد. در کمیسیون امنیت ملی نیز جلسات فشرده وفراوانی با اعضای تیم مذاکره هسته‌ای برای تدوین این طرح وجود داشت که در طول دو سال و نیم گذشته بی سابقه بود.

جلالی خاطر نشان کرد: در جریان بررسی این طرح کمیسیون برجامی وجود نداشت که بخواهیم آن را به کمیسیون ارجاع دهیم، ضمن آنکه ارجاع یک طرح یا لایحه به کمیسیونهای فرعی نیز در اختیار رئیس مجلس شورای اسلامی است.

وی در ارتباط با اینکه تدبیر مجلس در صورت رد طرح اقدام متناسب و متقابل در شورای نگهبان چیست گفت:‌به نظر می رسد مشکلی در این طرح نباشد و پیش بینی من این نیست که این طرح در شورای نگهبان رد شود. اما اگر این اتفاق بیفتد در اختیارات رئیس مجلس است که تشکیل جلسه ای را برای اصلاح مجدد تشکیل دهد. ضمن آنکه از ابتدای طرح چکش کاری و طبیعت فراوانی برای حل مشکلات قانونی آن انجام شد و ماده واحده طرح نیز به خاطر حل مشکلات این چنین اصلاحیه به کلی تغییر کرد و رایزنی‌های فراوانی در آن صورت گرفت و ایرادات اساسی در آن وجود نداشت.

جلالی تاکید کرد: در بحثی که به حیثیت ملی و منافع ملی بر می گردد آیا کسی می تواند دنبال منافع خاصی باشد و بخواهد با جایی ببندد و این موضوع نیز در رفتارها مشخص است و این بحثی که امروز با آن درگیر بودیم یک بحث کاملا ملی است و در مباحث ملی ما نباید گله های جزئی که نسبت به یکدیگر داریم را مطرح کنیم و دخالت دهیم. البته این نگرانی ها نیز در جای خود وجود دارد اما شاید زمانش الان نباشد.

نماینده مردم شاهرود در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه در فراکسیون اصولگرایان یک صدای واحد شنیده نمی شود و این مشکل این فراکسیون است گفت: ما در فراکسیون رهروان با محوریت دکتر لاریجانی حرکت می کنیم اما در فراکسیون اصولگرایان محوری مشخصی نیست و برخی اختلافات از همین رهگذر ایجاد می‌شود و دوستانی که از این فراکسیون پیشنهاداتی را در برجام داشته اند شنیده شد. اما سایر اعضا نیز هرکدام پیشنهادات خود را داشتند و چون طیف های مختلفی در این فراکسیون وجود دارد حرف شنوی در درون خودشان ندارند و این مشکل ما نیست در حالیکه مذاکرات ما از مذاکره اولیه ای که دکتر لاریجانی در دفتر خودشان داشتند و با حضور بنده و آقای زاکانی در سه شنبه دو هفته قبل بود تا سایر مذاکرات اعضایی از فراکسیون اصولگرایان وجود داشتند و صحبت های این اعضا نیز شنیده شد.

وی افزود:‌ آقای لاریجانی در مفاهمه با این دوستان تاکید داشتند و ما نیز در فراکسیون رهروان بر این اعتقاد بودیم که نباید برجام با یک جانبه گرایی پیش برود و ما که نماینده شهرستانی بودیم پنج شنبه و جمعه ای که روز عید غدیر بود در حوزه های انتخاباتی خود حاضر می شدیم اما به همراه آقای بروجردی و حقیقت پور در جلسات مربوط به برجام شرکت داشتیم و دوستان فراکسیون اصولگرا نیز در کنار آقای دکتر توکلی حضور داشتند و آقایان زارعی ، زاکانی و بذرپاش نیز از ساعت 10 صبح تا دو سه ظهر در جریان این جلسه بودند. البته آقای زاکانی در بخشی از این جلسه به دلیل یک سخنرانی در همدان جلسه را ترک کردند و این مسأله ما نیست و در عین حال فردای آن روز در روز جمعه نیز 4 تا 5 ساعت با همین ترکیب جلسه تشکیل شد که در آن جلسه نیز آقای زاکانی حاضر نبودند و روز شنبه نیز مجددا جلسه ای با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و تمام مباحث مطرح شد و در نهایت این جلسات ما به این دوستان از فراکسیون اصولگرایان می گفتیم بیایید این طرح را امضا کنید و آن‌ها گفتند ما امضا نمی کنیم چرا که شما به دنبال این هستید که گزارش کمیسیون برجام خوانده نشود و آقای لاریجانی تاکید کردند که جلسه کمیسیون برجام خوانده شود.

وی افزود: در عین حال گزارشی که اطلاعات زیادی نسبت به آن بود و از سوی کمیسیون برجام تدوین شده بود قرائت شد و در نهایت دوستان گفتند که ما بر این اساس حاضریم پشت تریبون نیز اعلام کنیم که این طرح را قبول داریم. اما باز خلف وعده کردند و به دو فوریتی آن رای ندادند و این مسأله ما نیست و شاید برخی از اصلاحات داخلی این مسأله را در بین فراکسیون اصولگرایان ایجاد کرد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مورد حضور آقای حداد در جلسات مشترک فراکسیون رهروان اصولگرایان گفت: آقای حداد در اولین جلسه ترکیب حضور داشتند و آقای توکلی نیز در آن جلسات حضور داشتند و جلسات با همان نحوی که گفته شد پیش رفت و همه نظرات در مورد طرح نهایی شنیده شد

وی در بخش پایانی صحبت های خود با تشریح روند اجرای برنامه جامع اقدام مشترک گفت: در زمانی که تحریم ها در جریان اجرای برجام قرار است برداشته شود رئیس جمهور آمریکا بیانیه ای را منتشر می‌کند و تحریم ها را لغو می‌کند و اتحادیه اروپا هم تحریم ها را لغو می‌کند و دو ماه زمان وجود دارد تا آن‌ها آیین نامه های لغو تحریم های خودشان را تدوین کنند و ما هم در آن دو ماه قرارداد بازطراحی راکتور اراک را با چینی‌ها ببندیم و هم قراردادهای دیگر مرتبط با سوخت هتسه ای را دربخش تبادل سوخت انعقاد کنیم و در کنار آن هم سانتریفیوژها بر اساس آن اعداد مورد توافق تنظیم و فعالیت کنند و پس از این دو ماه وارد مرحله عملیاتی کار می شویم و نظارت بر این امور برعهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است ونظارت لغو تحریم ها ازسوی طرف های خارجی نیز بر عهده جمهوری اسلامی ایران است.

وی تصریح کرد: تصمیمات اتخاذ شده یک تصمیمات عاقلانه‌ای است و اگر امروز بگوییم که ما نتیجه دو سال مذاکره را قبول نداریم توپ در زمین جمهوری اسلامی می افتد اما امروز توپ در زمین طرف های خارجی است و اگر آن‌ها به تعهدات خود عمل نکنند ما نیز نیازی نداریم که به تعهدات خود عمل کنیم.

وی گفت: در عین حال که اجماع جهانی علیه فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از هم پاشیده است و امروز دیگر اروپا و روسیه و چین در کنار آمریکایی ها نیستند و اتفاقاتی که در گذشته افتاده بود با آن ساختار بود و آنچه که امروز در نظام جمهوری اسلامی ایران تدبیر شد همخوانی ندارد و این هنر کشور ما بود که در سطح دیپلماسی و قانونگذاری چنین شرایطی را رقم بزند و ما نیز محکم در این شرایط ایستاده ایم و از حقوق هسته‌ای خود کنار نخواهیم آمد و دشمنان ما نیز این را می‌دانند و ما را هم در جنگ آزموده اند و هم در تحریم .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha