• چهارشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۴ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94080603319
  • منبع : مطبوعات

121 روز تا انتخابات؛

مجموعه‌ اخبار انتخاباتی ایسنا در6 آبان 94

مجموعه‌ اخبار انتخاباتی ایسنا در6 آبان 94

انتخابات 94 از ماه آینده بصورت رسمی و با نام‌نویسی نامزدهای صاحب صلاحیت به مرحله اجرا در می‌آید؛ بنابراین زمینه‌سازی‌ها برای برگزاری یک انتخابات قانونمند و باشکوه در دستورکار اکثر گروه‌ها و احزاب سیاسی قرار گرفته و از شهره‌های بزرگ تا روستاها به سرعت در حال ورود به فضای انتخاباتی هستند.

انتخابات 94 از ماه آینده بصورت رسمی و با نام‌نویسی نامزدهای صاحب صلاحیت به مرحله اجرا در می‌آید؛ بنابراین زمینه‌سازی‌ها برای برگزاری یک انتخابات قانونمند و باشکوه در دستورکار اکثر گروه‌ها و احزاب سیاسی قرار گرفته و از شهره‌های بزرگ تا روستاها به سرعت در حال ورود به فضای انتخاباتی هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تدابیر متعددی از سوی مسوولان اجرایی در این زمینه اندیشیده شده است؛ از جمله این‌که دوره‌های آموزشی و نیز مانورهای آزمایشی برای فرمانداران، بخشداران و عوامل اجرایی برگزار شده است تا شرایط به سمت اجرای مطلوب انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری پیش برود. تاکید بر این است که صیانت از آرای مردم و امانتداری سرلوحه کار عوامل اجرایی انتخابات، شوراهای نگهبان، هیات‌های بازرسی و سایر دست‌اندرکاران باشد.

با توجه به این‌که شرایط برگزاری انتخابات از حساسیت خاص خود برخوردار می‌باشد تاکید دولت بر این است که اخلاق انتخاباتی حفظ شود؛ بنابراین استفاده از اموال بیت‌المال در جهت حمایت و یا بکارگیری بر ضد یک کاندیدا ممنوع شده است. هم‌چنین نوشتن یا اظهار مطالب خلاف واقع، دیوار نویسی، انتشار اعلام نظر مقامات و اشخاص موضوع ماده 60 قانون و فریب و اغوای مردم از طریق سوءاستفاده از اعلام نظر یا عکس شخصیت‌ها یا مقامات دولتی ممنوع است و مرتکبان تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان، تخریب یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته باشد نیز جرم محسوب می‌شود. در انتخابات پیش رو اجرای دقیق قانون انتخابات در دستور کار مجریان قرار دارد و امید است که گروه‌ها و احزاب سیاسی نیز فعالیت خود را بر همین مبنا شروع کرده باشند

برگزاری انتخابات الکترونیک در 14 حوزه انتخابیه

محمد حسین مقیمی معاون و قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی و رئیس ستاد انتخابات کشور با اعلام اینکه انتخابات در 14 حوزه انتتخابیه در کشور الکترونیکی خواهد بود، گفت: سیاست‌های دولت در زمینه انتخابات مجلس شفاف است. برگزاری انتخابات 25 فرایند دارد که 23 فرایند آن الکترونیکی است اما مرحله رای‌گیری و شمارش آرا که مهمترین قسمت انتخابات است هنوز در سطح وسیع الکترونیکی نشده است.

ضرورت حضور افراد دلسوز، انقلابی و اهل علم و دانش در مجلس

بانک رئیس هیأت اجرایی حزب اعتدال و توسعه با اشاره به برگزاری انتخابات های مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه افزود: در انتخابات که مقطعی مهم و تاثیر گذار است باید به دنبال افرادی باشیم که دارای فکر و اندیشه بوده و به دنبال حل مشکلات جامعه باشد. حضور افراد سیاسی که در قالب های خاص رشد کرده‌اند به درد جامعه نمی‌خورد بلکه باید نمایندگانی در مجلس حضور داشته باشند که افرادی دلسوز، انقلابی و اهل علم و دانش باشند.

نقش پررنگ‌تر زنان و جوانان در لیست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان

محمدرضا تایش یک نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی نیز به ایسنا گفت که اصلاح‌طلبان بنا دارند جایگاه قابل توجهی را برای زنان وجوانان در لیست‌های انتخاات مجلس در نظر بگیرند.

وی معتقد است: خیلی از آقایان و افرادی که پا به سن گذاشتند، ولو این که شایستگی دارند، باید به نفع زنان وجوانان خود را کنار بکشند و میدان را مهیا کنند که این اتفاق بیافتد البته ممکن است در لیست‌هایی که می‌دهیم بنا به علل مختلف این امر محقق نشود، ولی دیدگاه این است که میدان بیش از پیش به جوانان و زنان سپرده شود.

سیاست های کلی حزب ندای ایرانیان برای شرکت در انتخابات تصویب شد

در اولین جلسه شورای عالی انتخابات حزب ندای ایرانیان درباره سیاست‌های کلی حزب، چگونگی فعالیت در قالب ستاد ائتلاف اصلاح طلبان و کاندیداهای نهایی حزب تصمیم‌گیری شد و قرار است نتیجه نهایی جهت تصویب تقدیم شورای مرکزی خواهد شد.

اعتقاد به خدمت باید از ویژگی‌های نمایندگان مجلس باشد

جهانبخش امینی یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی به ویژ‌گی‌های کسانی که می‌توانند کاندیدای مجلس شوند پرداخت و گفت: اعتقاد به خدمتگزاری به مردم باید از ویژگی‌های نمایندگان مجلس باشد. نمایندگان باید بتوانند با فهم درست از اوضاع کشور و در چارچوب های نظام مصوباتی را تصویب کنند که در کشور آرامش ایجاد کند و راه های گریز از قانون را ببندد. باید درباره قوانین منطقی و اصولی در مجلس بحث جدی صورت گیرد تا گره ای از مشکلات کشور به این وسیله باز شود.

یکی از موضوعاتی که در مباحث انتخاباتی حائز اهمیت است و در روند انتخابات نیز تاثیرگذار است چگونگی فعالیت گروه‌ها و احزاب سیاسی است که معمولا در انتخابات مجلس در شهرهای کوچک و استان‌هایی غیر از تهران پررنگ‌تر است.

از جمله این‌که حجت الاسلام مهدی عربپور رییس شورای اصولگرایان استان کرمان در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه کویر، درباره آخرین وضعیت اصولگرایان در استان کرمان برای شرکت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفته است: هنوز به جمعبندی درباره لیست‌ نهایی کاندیداها نرسیده‌ایم و بیشتر در جهت وحدت اصولگرایان استان کار می‌کنیم ضمن آنکه به دنبال آن هستیم که تعدد کاندیداها را در شهرستان‌ها کم نموده و روی شخص واحدی وحدت کنیم. طبیعتا از کاندیداهایی که دارای شرایطی که آن‌ها را به عنوان شرایط اصولگرایان می‌دانیم، باشند، حمایت خواهیم کرد.

وی راس این شاخص‌ها را بحث ولایتمداری و همچنین پایبندی به مسائل اخلاقی، توجه به وحدت ملی، مسئله حفاظت از بیت المال و پاک دستی اعلام کرد.

افشین کریمی فرماندار اسلام آبادغرب هم درباره ستاد انتخابات شهرستان اسلام آبادغرب گفته است: تا این لحظه ستاد انتخابات شهرستان با دقت و چشم باز تحرکات انتخاباتی در شهرستان را رصد کرده و گزارشات مربوطه بصورت منظم به استان ارسال شده و در ادامه هم این روند انجام خواهد گرفت.

اصل بی‌ط‌رفی و اجرای دقیق قوانین و مقررات انتخابات سالم و جلوگیری از هرگونه حاشیه‌سازی برای حضور و مشارکت حداکثری مردم درانتخابات آتیف برخورد با متخلفان و تلاش برای برگزاری انتخاباتی پرشکوه در دستور کار این ستاد و اکثر ستادهای انتخاباتی تشکیل شده در کشور دارد.

عیدمحمد قلندرزهی دبیر ستاد انتخابات خاش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان‌وبلوچستان نیز گفته است: داغ شدن تنور انتخابات با رعایت موارد قانونی که به جذب حداکثری و شور انتخاباتی کمک می کند از زیبایی های کار محسوب می‌شود.

«جهاد کشاورزی» مراقب طمع‌های انتخاباتی باشد

آن دسته از دستگاه‌های اجرایی که دارای امکانات و گستردگی بیشتری بوده، حضور بیشتری در میان مردم دارند و اقشار وسیعی از جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهند و بیشتر در معرض بهره‌برداری‌های انتخاباتی قرار دارند. این دسته از ادارات و سازمان‌ها باید حساسیت و نظارت‌های بیشتری بر امکانات و مجموعه‌های خود داشته باشند تا مورد بهره‌برداری و سوءاستفاده احتمالی نامزدهای انتخاباتی قرار نگیرند.

در همین زمینه ایوب رحیمی رئیس ستاد انتخابات استان قزوین با اشاره به جایگاه جهاد کشاورزی استان قزوین در بین اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی تصریح کرد: جهاد کشاورزی پایگاه خوبی در مناطق مختلف دارد و از گذشته تاکنون از نیروهای خوب و توانمندی برخوردار است که با توجه به جایگاه ویژه باید بگونه‌ای عمل کند که جریانات مختلف سیاسی در فضای انتخابات به آن طمع نکنند و نتوانند از نیروهای انسانی و امکانات و تجهیزات آن به نفع جریان یا نامزد خود بهره‌برداری کنند.

نگرانی احزاب برای فعالیت انتخاباتی باید رفع شود

هم‌چنین توکل لطفی مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری البرز در این زمینه با بیان ذاین‌که «احزاب در البرز آن‌گونه که انتظار می‌رود، فعالیت ندارند» در عین حال گفته است: در روزهای اخیر برخی از احزاب دفاتر خود را فعال و جلساتی را نیز برگزار کرده‌اند اما این متناسب با انتظار دولت جهت فعالیت احزاب نیست. بسیاری از احزاب تحت تاثیر و منتظر تغییر در اوضاع کلی کشور هستند؛ علاوه بر آن فعالین سیاسی همچنان نسبت به فعالیت و نتایج پس از آن نگرانی دارند که این نگرانی باید رفع شود. بنده شخصا برای اطمینان‌دهی به فعالین و رفع نگرانی‌ها تاکنون در بسیاری از جلسات آنان شرکت کرده‌ام و علاوه بر آن با احزابی که هنوز مجوز دفاتر استانی دریافت نکرده‌اند نیز مکاتبه داشته‌ایم تا این احزاب و تشکل‌ها نیز فعالیت رسمی خود را شروع کنند.

***

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در روز هفتم اسفندماه سال جاری، فعالیت جریان‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات افزایش یافته است. از سویی مسئولان وزارت کشور و مجریان انتخابات نیز هشدار داده‌اند که تبلیغات زودرس تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود و از افرادی که قصد حضور در انتخابات را دارند، خواسته‌اند که از تبلیغات در این مقطع خودداری کنند.

گزارش خبرنگار ایسنا درباره انتظار کاهش تخلفات انتخاباتی با اصلاح قانون انتخابات مجلس را هماینجا بخوانید.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور انتخابات مجلس برای دهمین دوره و انتخابات خبرگان رهبری به طور همزمان روز جمعه ۷ اسفند ماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha