• چهارشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 95031711700
  • خبرنگار : 71431

یادداشت رییس پلیس راهور ناجا

حوادث ترافیکی، سنگ‌هایی که به برکه می‌افتد

حوادث ترافیکی، سنگ‌هایی که به برکه می‌افتد

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با انتشار یادداشتی به بررسی ابعاد و خسارات تصادفات رانندگی پرداخته است، خساراتی که به اجتماع و اقتصاد کشور وارد می‌شود...

به گزارش سرویس انتظامی ایسنا، متن یادداشت، سردار تقی مهری به شرح زیر است:

" وقتی یکی از دوستان یا نزدیکانمان خبر تصادف کسی را به ما بدهد، اولین چیزی که می‌پرسیم وضعیت سلامتی آن افراد است. سریع می‌پرسیم که کسی «چیزی» نشده؟ و وقتی که مثلا بگوید: نه، کسی فوت نشده،‌ فقط یک نفر کمی زخمی شده و البته ماشینشان آسیب دیده می‌گوییم؛ «خدا را شکر و خودروشان هم فدای سرشان! جان است که بر نمی‌گردد».

اما اگر من به عنوان رئیس پلیس راهور این کشور به شما بگویم که مال و جان هر دو بر نمی‌گردند چه می‌گویید؟ اگر بگویم به خاطر همان یک تصادف که ظاهرا آسیب جانی نداشته چقدر جانها به سختی افتاده اند چه می‌گویید؟ هر تصادف علاوه بر ضررهای احتمالی جانی، مضرات مالی بسیاری دارد که کمترین قسمتش متوجه صاحبان خودرو است و بخش بزرگتر و عمده اش متحمل اجتماع می‌شود. آن کسی که تصادف کرده دوباره اگر چه شاید با مشقت اما خودرو می‌خرد و کم کم فراموش می‌کند که مالش را در تصادف رانندگی از دست داده اما ضررهای بزرگتری که به اقتصاد کشور و سرمایه‌های عمومی وارد شده تا سالها باقی می‌ماند. در حقیقت پژواک عمل ما بیش از آن که به خودمان برسد نصیب جامعه می‌شود.

کسی که تصادف می‌کند اگر خدای نکرده جان خودش یا اطرافیانش از دست برود نقص عضو بشوند، ما اینها را می‌بینیم و برایشان سوگواری می‌کنیم و غصه می‌خوریم. چیزی که کاملا پیداست را می‌بینیم اما بخش ناپیدای آن که از بین رفتن یک نیروی کشور است را فراموش می‌کنیم.

باید به یاد بیاوریم آن همه نوابغ و دانشجویان برگزیده که در تصادفات رانندگی رفتند و جای خالیشان تا همیشه در سرنوشت علمی کشور می‌ماند تک تک افراد یک اجتماع سرمایه‌های آن جامعه هستند. برای تحصیلات و توانمندسازی هر یک از افراد جامعه هزینه هنگفتی شده تا آن شخص به عرصه برسد و بشود معلم و کارمند و تکنسین و چه و چه. و وقتی این فرد یکباره با تصادف رانندگی از بین می‌رود یا از کارافتاده می‌شود گویی تمام آن هزینه‌ها باد هوا شده است و کاش مسئله به همین جا ختم می‌شد.

در یک کلام؛ یک تصادف مانند سنگ انداختن در برکه صاف ماهی‌هاست. موج‌های بسیاری بر روی آب می‌افتد و ماهی‌ها سراسیمه می‌گریزند. تا مدت‌ها امنیتشان گویی به خطر افتاده. حالا آن سنگ هر چقدر هم کوچک باشد، برکه را پریشان می‌کند. در سال گذشته هزاران سنگ در جامعه ما به برکه‌ها افتاده. بیش از 16 هزار کشته و چیزی قریب به 313 هزار مجروح و معلول در تصادفات رانندگی بخش پیدای تصادفات رانندگی در سال گذشته است. بخش ناپیدایش را هم خودتان می‌توانید تصور کنید.

اصلا آنقدر تلخ نگاه نکنیم. از تصادف و مرگ و نقص عضو بگذریم. یک خیابان پر رفت و آمد را تصور کنید. تصور کنید که همه بین خطوط رانندگی می‌کنند. طبعا سرعتشان بیشتر است و کمتر لازم است گاز بدهند و ترمز بگیرند. چرا که با نظم حرکت می‌کنند. حالا همان خیابان را در حال حرکت زیگزاگی و بی نظم ماشین‌ها تصور کنید. چقدر سوخت بیشتر مصرف می‌شود؟ چقدر زمان تلف شده اضافه می‌شود؟

زمان‌هایی که می‌تواند صرف کار و دانش اندوزی و استراحت و درآمدزایی و هر چیز مفید دیگری بشود، به دلیل بی نظمی در حرکت خودروها، دود می‌شود و به هوا می‌رود.

راننده‌هایی که هی پشت سرهم گاز و ترمز می‌کنند و هی سیگار دود می‌کنند و ریه‌هایشان را فرسوده می‌کنند و یا اگزوز خودرویشان ریه شهر را آلوده‌تر می‌کنند. دود این ترافیک به چشم تمام جامعه می‌رود. گاهی محاسبه‌ی همه‌ی این ضررها ناممکن به نظر می‌رسد.

ما به عنوان شهروند می‌توانیم با رعایت قانون و برنامه ریزی در رفت و آمد جلوی بسیاری از این آسیب‌ها را برای خودمان و برای اطرافیانمان و برای جامعه‌مان بگیریم.

استفاده از وسائط نقلیه عمومی در ساعات اوج ترافیک و همچنین رعایت قوانین و حرکت منظم و با سرعت مطمئنه و تنظیم موتور خودرو همه و همه می‌تواند علاوه بر جلوگیری از تلفات جانی جلوی حجم عظیم آسیب‌های اقتصادی را هم بگیرد.

پلیس راهنمایی و رانندگی همواره برای صیانت از جان تمام شهروندان و همچنین تقلیل هر چه بیشتر تلفات انسانی و اقتصادی کوشیده است و خوشبختانه توانسته با کمک شهروندان سیر نزولی به این آسیب‌ها بدهد.

امسال که به فرموده مقام معظم رهبری و فرمانده معزز کل قوا سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در این راه است، ضرورت دارد این تلاش‌ها هر چه بیشتر شده. پلیس راهور تمام تلاشش را برای تسهیل در عبور و مرور و ایمن کردن ترافیک انجام می‌دهد و امید دارد که با همیاری شهروندان امسال کمترین آسیب‌های رانندگی متحمل جامعه ایران بشود. سرمایه‌هایی که در خیابان‌ها و جاده‌ها دود می‌شود با تلاش ما و کمک شما مسیرش عوض خواهد شد و به سازندگی جامعه کمک خواهد کرد."

انتهای پیام

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha