• پنجشنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 95040105579
  • منبع : مطبوعات

به همت دبیرخانه دائمی اولین کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی برگزار شد

نشست علمی تخصصی حقوق شهروندی با موضوع «اقتصاد شهری»

نشست علمی تخصصی حقوق شهروندی با موضوع «اقتصاد شهری»

دبیر اولین کنگره بین المللی حقوق شهروندی گفت: یکی از مواردی که در حاکمیت اسلامی به آن توجه شده است، موضوع مهم فعالیت‌های اقتصادی در حیطه امور شهری است.

به گزارش ایسنا، نشست علمی تخصصی حقوق شهروندی با موضوع «اقتصاد شهری» عصر چهارشنبه نهم تیرماه با حضور دکتر رضا نصر استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، مونس کشاورز دبیر اولین کنگره بین المللی حقوق شهروندی و مدرس دانشگاه، دکتر قاسم نژاد دکترای مرمت و آثار باستانی، دکتر جواد نوروزی دبیر شورای سیاست‌گذاری اولین کنگره بین المللی حقوق شهروندی و جمعی از علاقه‌مندان به موضوع حقوق شهروندی در محل شهرداری منطقه ۷ تهران برگزار شد.

در این نشست دکتر قاسم نژاد با بررسی اجمالی موضوع حقوق شهروندی و اهمیت آن در حوزه آثار باستانی، گفت: حق دسترسی به میراث فرهنگی و مقوله فرهنگ و هنر موضوعی است که در جهان به آن بسیار پرداخته می‌شود، اما متاسفانه در کشور شاهد هستیم که به این حوزه کمتر توجه می‌شود.

وی افزود: یکی از کارهایی که باید از سوی ارگان‌های دولتی صورت گیرد، این است که به مقوله میراث فرهنگی از نظر حقوق شهروندی توجه کنند، ضمن اینکه بسیار اهمیت دارد در کنگره‌ای که در سطح بین المللی با موضوع حقوق شهروندی برگزار خواهد شد، یکی از مواردی که مورد بررسی قرار می‌گیرد، مقوله میراث فرهنگی باشد.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر رضا نصر با بررسی موضوع اقتصاد شهری از منظر حقوق شهروندی، گفت: علم اقتصاد بر مبنای بهینه‌سازی یا همان تخصیص منابع استوار است.

وی در خصوص عواملی که مانع حرکت نظام بازار می‌شود، بیان داشت: اصولا مقوله‌هایی همچون «کالاهای عمومی»، «اثرات بیرونی»، «توزیع درآمد» و «انحصارات» از جمله عواملی هستند که نظام بازار نمی‌تواند پاسخگوی آنها باشد.

نصر با اشاره به موضوع «امنیت» و «فضاها و ساختار شهری»، بیان داشت: مقوله‌هایی همچون امنیت و فضاهای شهری بخش‌هایی هستند که در دسته خدمات عمومی قرار می‌گیرند، ضمن اینکه اصولا وظیفه نهادهای حاکمیتی این است که در شهرها به ارائه خدمات بپردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در پایان، گفت: متاسفانه هنوز نگاه شهرداری‌ها در ایران با خارج از کشور متفاوت است، برای مثال در کشوری مانند ترکیه شهردار به افزایش سرمایه اقتصادی جامعه فکر می‌کند، اما در کشور ما شهرداری‌ها تنها خود را معطوف به انجام کارهای زیرساختی می‌کنند.

مونس کشاورز نیز با پرداختن به گستره وسیع مقوله حقوق شهروندی، گفت: بدون شک مسایل و موارد زیادی در ذیل مقوله «حقوق شهروندی» می‌گنجد، به همین دلیل دبیرخانه اولین کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی بنا دارد تا از دریچه‌های مختلف به بحث حقوق شهروندی بپردازد. در همین راستا نیز هشت کارگاه علمی و تخصصی تا پایان تابستان برگزار خواهد شد.

کشاورز تاکید کرد: شهر و شهروندی مقوله پیچیده و گسترده‌ای است. درتحلیل مسائل اقتصاد شهری تحلیلگر حوزه شهری علاوه برتسلط بر مباحث علم اقتصاد باید تسلط نسبی به تاریخچه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، جغرافیایی، جامعه شناسی و حتی پیشینه مذهبی و نظام حاکمیتی شهر داشته باشد.


وی اضافه کرد: به نوعی می‌توان گفت درک صحیح مسائل اقتصاد شهری بدون توجه به پیش معیارهای ذکرشده امری بعید به نظر می‌رسد.

بنابر اعلام کمیته خبری اولین کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی، کشاورز در پایان گفت: در بحث حاکمیت اسلامی به موارد بسیاری توجه شده شده است که یکی از آنها موضوع اقتصاد شهری است. بر همین مبنا می‌توان در ذیل احکام اسلامی بسیاری از جنبه‌های حقوق شهروندی را مورد بررسی قرار داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha