• سه‌شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۸:۱۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 95040117526
  • منبع : نمایندگی همدان

معاون وزیر آموزش و پرورش:

باید به هدایت تحصیلی با دید کلان ملی نگریست

باید به هدایت تحصیلی با دید کلان ملی نگریست

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور با اشاره به وجود پژوهش‌سرا در 500 منطقه کشور گفت: امسال 150 پژوهش‌سرا در مدارس کشور افتتاح می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی زرافشان روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه انتخاب رشته به چهار عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات موجود وابسته است، اظهار کرد: دانش‌آموزان در انتخاب رشته نباید تنها فاکتور علاقه را مدنظر قرار دهند بلکه نیاز جامعه و امکانات موجود نیز در تعیین رشته بسیار موثر است.

وی ادامه داد: هدایت تحصیلی فقط بحث انتخاب رشته نیست چرا که اگر این طور بود انتخاب صددرصد بر اساس علاقه دانش‌آموز انجام می‌گرفت.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری آموزش و پرورش تحصیل 48.26 درصد دانش‌آموزان در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش و 51.74 درصد در رشته‌های نظری است، تاکید کرد: باید به هدایت تحصیلی با یک دید کلان ملی نگریست چرا که امروزه اگر متقاضیان رشته‌های ریاضی کمتر شده است به معنی تضعیف علوم پایه در سال‌های آینده خواهد بود.

 زرافشان عنوان کرد: هدف‌گذاری آموزش و پرورش برای تحصیل در شاخه نظری برای سه رشته تجربی، ریاضی و انسانی سهم مساوی قرار داده است.

اختصاص 34 میلیارد بودجه خاص فنی‌وحرفه‌ای

وی در خصوص بودجه اختصاص‌یافته به شاخه فنی‌وحرفه‌ای گفت: 34 میلیارد بودجه خاص فنی‌وحرفه‌ای است که 14 میلیارد تومان آن از محل فروش گاز و 4 میلیارد تومان از محل فروش تجهیزات اسقاطی امسال به مدارس فنی‌وحرفه‌ای اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: بودجه تجهیزات کارگاهی برای رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای درسال گذشته 140 میلیارد تومان بود.

زرافشان با بیان اینکه سند تحول کار انسانی بوده و نیازمند بازنگری است، افزود: در فصل هشتم که فصل اجرایی سند است، مقرر شده هر 5 سال یک‌بار سند مورد بازنگری قرار گیرد.

وی در خصوص دریافت شهریه مدارس از اولیای دانش‌آموزان نیز اظهار کرد: طبق قوانین و مقررات مدیر برای تامین منابع مدرسه می‌تواند کمک‌هایی را از اولیاء دریافت کند و با توجه به وضعیت موجود کشور، اولیاء برای ارتقاء کیفیت مدارس فرزندان خود می‌توانند کمک‌هایی را به مدیران مدارس در جهت ارتقاء کیفی مدارس اهدا کنند.

مشکلی در تامین نیروی انسانی برای دروس پایه نداریم

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حال حاضر در تامین نیروی انسانی برای دروس پایه مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به هدف‌گذاری آموزش و پرورش برای افزایش شمار دانش‌آموزان در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای نسبت به تجهیز نیروی انسانی برای دروس تخصصی باید اقدام کنیم.

وی درخصوص فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش در دوره متوسطه گفت: این فعالیت‌ها در دو نوع رسمی و فوق‌برنامه اجرا می‌شود به طوریکه در محور برنامه‌های رسمی به فعالیت‌های قرآنی به عنوان درس مستقل پرداخته شده وفعالیت‌های فوق برنامه که با همکاری معاونت پژوهشی انجام می‌گیرد، در دولت یازدهم تنوع و گستردگی بیشتری پیدا کرده است.

تثبیت رفتارهای تربیتی و انسانی در دانش‌آموزان

وی با اشاره به اینکه در اجرای برنامه‌های قرآنی بحث عترت نیز به فعالیت‌ها اضافه شده است، خاطرنشان کرد: در برنامه‌های آموزشی آموزش و پرورش برای تثبیت رفتارهای تربیتی و انسانی دروسی همچون انسان و محیط زیست درنظر گرفته شده همچنین انسان و بهداشت از دیگر دروس در این زمینه است.

وی ادامه داد: سواد رسانه‌ای به عنوان یکی از واقعیت‌های فضای مجازی است که برای این منظور نیز برای دانش‌آموزان درسی درنظر گرفته شده است.

برنامه‌های آموزش و پرورش برای تحقق اقتصاد مقاومتی

زرافشان در خصوص برنامه‌های آموزش و پرورش برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به اینکه 40 میلیون نفر از مردم مخاطب آموزش و پرورش هستند بنابراین این ارگان نقش اضافه‌ای نسبت به سایر دستگاه‌ها در فرهنگ‌سازی برای دانش‌آموزان و اولیاء دارد.

وی ادامه داد: همه وزارتخانه‌های کشور موظف به افزایش بهره‌وری در فعالیت‌ها و عمل به اقتصاد مقاومتی هستند که وزارت آموزش و پرورش هم موظف به انجام چنین اقدامی است.

ترویج فرهنگ کارآفرینی در میان دانش‌آموزان و جامعه

زرافشان ترویج فرهنگ کارآفرینی در میان دانش‌آموزان و جامعه را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش خواند و گفت:250 مربی کارآفرین برای حمایت از دانش‌آموزان کارآفرین تربیت شده‌اند.

وی عنوان کرد: دستورالعمل آموزش همراه با تولید و فروش محصولات برای هنرستان‌ها ارسال شده است تا از همان هنگام تحصیل وارد چرخه اقتصاد مقاومتی شوند.

 13 هزار معلم ابتدایی امسال وارد سیستم آموزش و پرورش می‌شوند

زرافشان با بیان اینکه در سال تحصیلی 95-96 نخستین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان وارد سیستم آموزش و پرورش می‌شوند، یادآور شد: 13 هزار معلم ابتدایی در سال‌جاری وارد سیستم آموزش و پرورش می‌شوند که از این تعداد 5 هزار معلم جذب شده در سال گذشته، تابستان امسال دوره آموزشی خود را به اتمام رسانده و  به نظام آموزشی وارد می‌شوند.

وی ادامه داد: 1800 نفر استادکار در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و بخشی برای تربیت‌بدنی و تعدادی نیز برای مشاوره درنظر گرفته شده‌اند.

تحصیل 9000 دانشجو در دانشگاه فرهنگیان

وی با بیان اینکه 9000 دانشجو در دانشگاه فرهنگیان برای تدریس دوره متوسطه در حال تحصیل هستند، تصریح کرد: آموزش و پرورش در تلاش است با ارائه آموزش در قالب ترم تابستانی و در طول سال، این دانشجویان را اول مهرماه وارد چرخه نظام آموزشی کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در صورت وارد شدن این دانشجویان به چرخه نظام آموزشی، 27 هزار معلم در مهرماه امسال وارد آموزش و پرورش می‌شود.

چاپ130 میلیون جلد کتاب برای سال تحصیلی جدید

وی در خصوص استقرار پایه دهم نیز گفت: برنامه و مواد درسی پایه دهم به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است همچنین 130میلیون جلد کتاب برای سالتحصیلی جدید چاپ می‌شود.

وی با بیان اینکه آئین‌نامه هدایت‌تحصیلی هم به تصویب شورای آموزش و پرورش رسیده است، اضافه کرد: از 2 سال گذشته این آئین‌نامه در حال تدوین بوده است.

وی با بیان اینکه سه میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در در دوره دوم متوسطه تحصیل می‌کنند، عنوان کرد: با تغییر ساختار آموزش و پرورش با کاهش 500 هزار نفری دانش‌آموزان مواجه شدیم که این موضوع سبب آزادسازی فضاهای آموزشی در رشته‌های نظری شده که می‌توان برخی مدارسی که دو نوبته بودند را به یک نوبته تغییر دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha