• شنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۵ / ۰۴:۰۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 95072313041
  • خبرنگار : 71542

استقرار تنها 9 رادار هواشناسی در کل کشور

استقرار تنها 9 رادار هواشناسی در کل کشور

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های سازمان هواشناسی کشور ضمن تشریح اهمیت اطلاعات راداری در پیش‌بینی‌ پدیده‌های مخرب هواشناسی، از عدم اختصاص بودجه جداگانه برای نصب این رادارها در کشور انتقاد کرد.

ابراهیم میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر در سراسر کشور 9 رادار هواشناسی، مستقر است، اظهار کرد: این رادارها در استان‌های تبریز، گیلان، مازندران، کرمانشاه، فارس، بوشهر، اردبیل، تهران و اهواز مستقر هستند اما به خاطر اینکه هر یک از این رادارها مسافت‌های 200 تا 250 کیلومتر را تحت پوشش قرار می‌دهند، رادارهای مستقر در این 9 استان امکان پوشش استان‌های مجاور را نیز فراهم کرده‌اند، بنابراین در حال حاضر نوار شمالی کشور منهای شمال شرق تحت پوشش رادارهای هواشناسی هستند.

وی با بیان اینکه با وجود استقرار  9 رادار در این منطقه، در بخش‌هایی از استان‌های کردستان، زنجان و همدان نقاط کور وجود دارد، گفت: قصد داریم این نقاط کور و شکاف و خلاء ها را از طریق رادارهای کوچک‌تر با برد 100 تا 150 کیلومتر پوشش دهیم.

برای نصب رادارهای هواشناسی بودجه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه هر رادار به طور متوسط 10 میلیارد تومان هزینه دارد، اظهار کرد: سازمان هواشناسی برای نصب این رادارها باید از بودجه کلی این سازمان هزینه کند و به هیچ وجه بودجه جداگانه‌ای برای آن در نظر گرفته نمی شود. در حال حاضر امکان و توان آن را داریم که در هر سال سه رادار در کشور راه‌اندازی کنیم اما به خاطر کمبود بودجه و وضعیت نامناسب اعتبارات امکان این کار از سازمان هواشناسی گرفته شده است.

پیش‌بینی‌های زیر شش ساعت بر عهده رادارهاست

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه رادارهای هواشناسی در ادامه و تکمیل توسعه روش‌های سنجش سرویس‌های هواشناسی ایجاد شده است، گفت: بعد از سنجش‌های زمینی و هوایی که هر یک نقایص خاص خود را داشتند، استفاده از رادارهای هواشناسی رایج شد. مزیت داده‌های راداری این است که می‌تواند داخل یک توده هوایی را نشان دهد و تنها ابزاری است که این امکان را فراهم می‌کند که پدیده‌های کوچک مقیاس با دقت بسیار بالا بررسی شوند.

وی با بیان اینکه داده‌های راداری به هواشناسان کمک می‌کند تا از روند تغییرات پدیده‌های نزدیک مطلع شوند، تاکید کرد: ماهواره‌ها نمی توانند پدیده‌های کوچک مقیاس را که سرعت و شدت بالایی دارند، پایش کنند. معمولا هر چه پدیده هواشناسی کوچک مقیاس‌تر باشد سرعت و شدت بالاتری دارد. این سرعت و شدت بیشتر مساوی با تخریب بیشتر است و در همین جاست که بحث رادارها اهمیت پیدا می‌کند بنابراین پیش‌بینی‌های خیلی کوتاه‌مدت و زیر شش ساعت بر عهده رادارهاست و پدیده های کوچک مقیاس جوی به کمک رادارها پایش می‌شوند.

میرزایی در پاسخ به چرایی استقرار رادارها در نوار شمالی کشور و اولویت دادن به این منطقه، گفت: اکثر سیستم‌های بارشی از شمال، شمال غرب و نیمه غربی کشور وارد شده و کل کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند برای همین این بخش در اولویت سازمان هواشناسی برای استقرار رادارها قرار گرفت. حرکت سیستم‌های هواشناسی از غرب به شرق است و پدیده‌ها از این قسمت وارد کشور شده و بعد کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند برای همین استقرار رادارها را از این مسیر شروع کردیم.

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های سازمان هواشناسی با بیان اینکه رادارها برای پیش بینی‌های محلی مستقر می‌شوند، اظهار کرد: برای آنالیز وضعیت جوی هر منطقه احتیاج به رادار داریم. این رادارها کاربری‌های دیگری در زمینه هواشناسی، شامل هواشناسی هوانوردی، هشدار سیل، گرد و غبار، تعیین موقعیت و ردیابی سامانه‌های بارشی، تگرگ، طوفان‌های تندری، تعیین مسیر طوفان، زمان سم‌پاشی و برداشت محصولات کشاورزی، تخمین آب قابل بارش، برآورد میزان تجمع آب در حوضه‌های آبریز و ... دارند. طبق برنامه‌ریزی سازمان هواشناسی، در کل کشور احتیاج به 24 رادار هواشناسی داریم که با توجه به میزان اعتبارات و امکانات سازمان این برنامه‌ریزی در حال پیشرویی است تا تمام نقاط کشورمات تحت پوشش راداری قرار گیرد.

ساخت رادار داخلی در دست اقدام

میرزایی در پایان با اشاره به اینکه این رادارهای هواشناسی از کشور آلمان خریداری می‌شود، افزود: این رادارها از مهم‌ترین رادارهای جهان هستند و هنوز هم از لحاظ تکنولوژی حرف اول را در دنیا می‌زنند. در حال حاضر طی توافقی که بین پژوهشگاه فضایی ایران به عنوان زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان هواشناسی به عنوان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است قرار شده این پژوهشگاه، راداری با تکنولوژی روز دنیا برای سازمان هواشناسی بسازد. همکاری‌های لازم در این زمینه آغاز شده، همچنین اقدامات عملیاتی و کارهای مکانیکی در حال پیشروی است. قرار شده برای نیمه اول سال 96 نسخه آزمایشی رادار را در سایتی مورد آزمایش قرار دهیم که در صورت موفقیت‌آمیز بودن این طرح، از واردات رادارهای هواشناسی از خارج رها می‌شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha