• سه‌شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95081107640
  • خبرنگار : 71469

چک‌های برگشتی صنعت چرم را بحرانی کرد

چک

رئیس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی معتقد است که چک‌های برگشتی یکی از عوامل بحران آفرین در صنعت چرم کشور است که فرآیند تولید و توزیع این محصول را با مشکل روبرو کرده است.

سعید حیاتی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در بازار چرم در کشور رکود حاکم شده و بسیاری از فروشگاه‌ها فعالیت‌خود را تعطیل کرده‌اند، اظهار کرد: در زمینه چرم در ایران وضعیت در ماه‌های گرم نسبت به ماه‌های سرد سال بهتر است و بنابراین با توجه به نزدیکی زمستان احتمالا میزان فروش پایین می‌آید.

وی ادامه داد: در مورد برخی چرم‌ها نه تنها افزایش قیمت نداشته‌ایم بلکه با افت قیمت هم روبرو بوده‌ایم وکارخانه‌های چرم هم تنها به این فکر می‌کنند که چرخ تولیدشان بچرخد و با تعطیلی روبرو نشوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی با بیان اینکه چک‌های برگشتی کمر توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان چرم را شکسته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت چرم گران است بنابراین داد و ستد آن‌ با چک‌های طولانی مدت انجام می‌شود و کسی توان خرید چرم به صورت نقد را ندارد.

حیاتی با اشاره به خرید و فروش چرم در کشورهای خارجی عنوان کرد: در این کشورها، شرکت‌های بیمه گر بخشی از فرآیند کار را بر عهده می‌گیرند و در بخش خرید تجهیزات تولید کمک شایانی را به تولید کنندگان می‌کنند. آن‌ها با تقبل هزینه، ایجاد فشار بر تولیدکنندگان چرم را کاهش می‌دهند و با ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی بخشی از کار را بر عهده می‌گیرند.

وی همچنین با انتقاد از اینکه مواد اولیه بسیاری از کارخانه‌های چرم در گمرک مانده و نمی‌توانند تولیدات خود را انجام دهند، گفت: باید ترخیص مواد اولیه با کالاهایی همچون تلفن‌همراه یا پوشاک از گمرک تمیز داده شود چرا که جنس این کالاها با یکدیگر فرق می‌کند و اگر به تولید کننده چرم مواد اولیه نرسد قطعا چرخه تولید به مشکل می‌خورد.

رئیس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی با بیان اینکه مدیریت صادرات در حوزه چرم وجود ندارد و بازاریابی در کشورهای خارجی انجام نشده است، خاطرنشان‌ کرد: باید ضعف‌های بانکی را حل کنیم و از تولید کنندگان کشورهای دیگر عقب نمانیم. چین و تایوان از جمله کشورهایی هستند که به حوزه چرم به طور جدی ورود کرده‌اند و ما باید بدانیم که نباید از رقبا در بازار جهانی عقب بمانیم.

حیاتی با اشاره به اینکه در حوزه چرم در پیچ‌ و خم امور مالیاتی گرفتار شده‌ایم، اظهار کرد: زمانی که رکود همه‌جا را فرا گرفته و فشار از ناحیه‌های مختلف بخش تولید وارد می‌شود باید فشار مالیاتی را کم کنیم اما می‌بینیم که بخشی از فشارها در حوزه چرم مربوط به امور مالیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این باید در تعرفه‌های گمرکی در حوزه مواد اولیه چرم تجدیدی نظر کنیم و نباید تعرفه این مواد همچون کالایی مثل تلفن همراه و پوشاک باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی با بیان اینکه در بازار کمبودی وجود ندارد و اگر کسی پول نقد داشته باشد می‌تواند زیر قیمت خرید کند، عنوان کرد: مشکل اینجاست که هزینه‌های مربوط به چرم بسیار بالا است و مبادلات بر اساس چک انجام می‌شود اما چک‌های برگشتی کمر تولید چرم در کشور را شکسته است و با توجه به اینکه چک‌های زیر پنج میلیون تومان مشمول حکم جلب نمی‌شوند، مشکلات در این حوزه دو چندان است.

حیاتی با اشاره به اینکه به دلیل بالا بودن هزینه‌های چرم طبیعی و سخت بودن فرآیند تولید آن، اقبال مردم به سمت چرم مصنوعی است، گفت: تولید چرم طبیعی مشکلات خاص خود را دارد و با توجه به اینکه تفکیک چرم طبیعی از مصنوعی سخت است تمایل تولید کنندگان و مردم به تولید و خرید این محصول بیشتر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.