• پنجشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95103019468
  • خبرنگار : 71498

در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد

علت حادثه پلاسکو چه بود؟/ ساختمان سیستم اطفای حریق نداشت

علت حادثه پلاسکو چه بود؟/ ساختمان سیستم اطفای حریق نداشت

کارشناس ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: هنوز گزارش نهایی کار مشخص نشده، اما می‌توان گفت‌ قدیمی بودن، عدم وجود سیستم اطفاء‌حریق، عدم بهسازی و بازسازی المان‌های سازه‌ای و عدم توجه به مراقبت و نگهداری از ساختمان از مهمترین دلایل فرو ریختن ساختمان بوده است.

صابر پیربرناش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این ساختمان در سال ۱۳۴۱ ساخته و سازمان نظام مهندسی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۴ آغاز کرده است، اظهار کرد: بنابر این در آن زمان سازمان نظام مهندسی وجود نداشت که بخواهد نظارتی بر ساخت این ساختمان داشته باشد.

به گفته وی در حال حاضر باید منتظر بمانیم تا مسئولان شهرداری و آتش‌نشانی در مورد بحث‌های مقاوم سازی و نگهداری ساختمان نظرات خود را بیان کنند، اما نمی‌توان قدیمی بودن این ساختمان را انکار کرد.

وی تصریح کرد: زمانی که عمر یک ساختمان بیش از ۵۰ سال می‌شود باید مقاوم سازی صورت بگیرد. به گونه‌ای که باید بهسازی و بازسازی برای ساختمان‌هایی با عمر بالا در نظر گرفته شود تا بتوان نیازهای جدید ساختمان را مطابقت داد.

وی ضمن انتقاد به نبود سیستم اطفا حریق در ساختمان پلاسکو تاکید کرد: این مسئله یکی از مهمترین مسائلی بود که اگر به موقع به آن توجه می‌شد میزان حادثه کمتر بود.

پیربرناش با بیان اینکه در حال حاضر سازمان نظام مهندسی تنها در جایگاه یک کارشناس می‌تواند در این مورد اظهار نظر کند عنوان کرد:  بحث نگهداری از ساختمان یکی از موارد مهم و اساسی است به طوریکه می‌توان گفت ۲۰ درصد کار معطوف به ساخت و مابقی مربوط به نگهداری از ساختمان می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در همین راستا وزارت راه و شهرسازی مشغول تدوین مقررات جدید برای نگهداری ساختمان است که بی‌شک می‌تواند تاثیرات مثبتی را به جای بگذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۶:۰۱

دیگه کدوم ساختمون؟ کدوم نگهداری؟ کدوم تاثیر مثبت؟!!!!!!!!!!! متاسفم خجالت داره مسولین محترم خجالت

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۶:۳۳

تاسف فقط

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۲۱:۵۸

جگرم داره میسوزه به خاطر اینکه ساختار مملکت جوریه که مدیران و مسئولان اصلا کاری به تخصص گرایی تو مملکت ندارن و حرف متخصصان رو اصلا نمی‌شنوند و فقط به فکر چپ و راستن. جوری که با عوض شدن یه رئیس جمهور کلیه مدیران و معاونان اداره‌ها و سازمانها عوض میشن و مدیران و معاونان حامی حزب خودشون میاد و این مدیران هم فقط به فکر منافع حزب خودشونن، در حالی که اگه یه فرد متخصص در درجه اول و در درجه دوم متعهد به اصول (نه حزب و.....)سر کار بیاد حتی اگه خود رئیس جمهور هم یه کار غیر حرفه ای تو زمینه تخصصش ازش بخواد مقاومت می‌کنه. البته ناگفته نماند که تو خیلی جاها هم فرد متخصص میزارن سر کار، ولی از بس بنده خدا فریاد میکشه و کسی صداشو نمیشنوه و اعتنا نمیکنن بهش، آخر اون هم بی خیال میشه

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۱ ۰۰:۰۸

اخه چرا از قبل پیگیر همه این اتفاق هایی که در اینده ممکنه رخ بده نیستن؟ واقعا کم کاری میکنن این مسوولین

avatar

متاسفانه سازمان نظام مهندسی به قدری درگیر عوض بدل اعضاش هست که وقتی برای این امور ندارد. عضو اصلی و اعضای غیرموظف تعیین شدن و عضو علی البدل این سازمان شکایت و دعوا .... متاسفانه تا بوده همین بوده و تا هست همین هست

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۱ ۰۲:۰۷

با سلام. احتراما ضمن عرض تسلیت، باید عرض کنم که کسبه و هیات مدیره تا حد زیادی مقصر بوده اند. باید برای اجرای سیستم اعلان حریق و همچنین سیستم اطفای حریق ساختمان برنامه ریزی می‌شد. وقتی من خودم برای رفاه و ایمنی و آرامش خودم برنامه ریزی نمی‌کنم چطور باید از دولت چنین توقعی رو داشته باشم؟ تمام اصناف و کسبه بازار باید تشکلهایی رو برای افزایش ایمنی ساماندهی کنن

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۱ ۰۴:۴۲

وقتی یک اتفاق ناگوار پیش میاد همه ما منتقد هستیم. من هم مقصرم که نتونستم یک سیستم بومی اطفای حریق بسازم. در مرحله اول من ترجیح میدم بفهمم یک حسگر حرارتی چطور ساخته میشه، نحوه عملکردش چطوره و جه نقشی در پیشگیری از گسترش آتش سوزی داره، سرعت عملکردش چقدره تا دوباره شاهد چنین مصیبتی نباشیم ...و... در مرحله بعد مدیران این مجتمع مقصرن که مسایلی ایمنی رو حتما رعایت نکردن و در مرحله بعد مسوولان ذیربط که پایتخت کشور اسلامی با چهارده میلیون جمعیت باید حتما از تحهیزات کامل برای اداراتی مانند آتش نشانی یا اورژانس استفاده کنه

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۱ ۱۰:۱۶

تسلیت میگم به خانواده کشته شدگان حادثه

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۱ ۱۹:۳۰

فقط خدا کنه آتش نشان ها نجات پیدا کنند.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۲ ۱۵:۴۰

سلام. اگه ساختمان پلاسکو سیستم اطفاء‌ حریق داشت خسارت کمتر بود و فکر نمیکنم حتی ساختمانهای نوساز و دیگر ساختمانها به این سیستم مجهز باشند. یه کم به فکر ایمنی ساختمانها و بیمارستانها باشیم تا خدای ناکرده به محض آتش سوزی سیستم اطفاء‌ حریق به طور خودکار فعال بشه. مسئولین یه کم بیشتر به فکر این چیزها باشند. الان داخل هر ساختمان اداری میشی چنین سیستمی دیده نمیشه

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۳ ۱۳:۴۲

پلاسکو! اينجانب اسکلت ساز ساختمانی هستم. متاسفانه بعلت دوسال بيکاری از روی ناچاری شبانه ميرم مسافرکشی! شايد پيش خودتون فکر کنيد چه ارتباطی به موضوع داره و اصلا چرا بيکارم!؟ از آنجا که بحران مديريت فردی و اجتماعی در کشور ما بيداد ميکنه و در امر ساماندهی تعيين صلاحيت مهارت افراد در انجام مشاغل پرمسئوليت مانند اسکلت سازی عموما دستمزد ارزانتر از طرف سازندگان و کارفرمايان در اولويت قرار دارد، در نتيجه تنها راه کنار آمدن با اين مسئله کاهش کيفيت در اجراست! بر اين اساس حادثه پلاسکو بخش کوچکی از تصور من بوده نسبت به آنچه که فردا اتفاق خواهد افتاد ! آری هم وطن بخاطر شما خيلی وقته ساختمان وجدان و تعهد رو سر من و خانوادم خراب شده و فريادرسی هم نيست!