• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 96012913226
  • خبرنگار : 71368

از چرایی بی‌توجهی شهرداری به مصوبات شورا تا بررسی قصورش در پلاسکو

از چرایی بی‌توجهی شهرداری به مصوبات شورا تا بررسی قصورش در پلاسکو

اعضای شورای شهر نظرات خود را در مورد گزارش کمیته فنی پلاسکو بیان کردند.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش کمیته فنی شورای شهر که به بررسی ابعاد مختلف حادثه پلاسکو پرداخته است به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با اشاره به ابعاد مختلف این گزارش گفت: من به برخی از جمع‌بندی‌های انجام شده انتقاد دارم، چرا که به نقش شهرداری در بروز این حوادث کمتر اشاره شده است و بر اساس این گزارش فرماندهی و مدیریت بحران شهرداری نقص و ایرادی نداشته است.

وی با بیان اینکه انصافا شهرداری از همه ظرفیت‌های خود در جهت پوشش این حادثه استفاده کرده است افزود: با این حال مدیریت بحران مشکل اساسی داشت و در ساعات اولیه هیچ کس نمی‌دانست مسئول کیست؟ و نواقص در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش و سرمایه گذاری کاملا مشهود و مشخص بود.

سالاری با بیان اینکه مدیریت آواربرداری دارای اشکالاتی بود گفت: ما در این گزارش به قصورات همه سازمان ها و وزارتخانه‌ها اشاره کردیم اما به مشکلات شهرداری و سازمان آتش نشانی بی توجهی شد و باید بگویم در مورد کمبود تجهیزات آتش نشانی، نصب سقف‌های کاذب و تغییر کاربری‌هایی که انجام شده بود که محلی برای تجمیع پارچه و ... شده بود شهرداری مقصر است، چرا که می‌بینیم شهرداری در مقابل یک واحد صنفی که تغییر کاربری داده آن را تعطیل می‌کند اما برای تغییراتی که کسبه در ساختمان ایجاد کردند هیچ اقدامی نداشته است و این در حالیست که ایمن سازی پلاسکو نیاز به تعطیلی کسبه نداشته است.

وی با بیان اینکه همه اعضای شورا اعم از اصلاح طلب و اصولگرا در مورد قصور شهرداری در انجام برنامه‌های پنج ساله و تکالیف سالانه اتفاق نظر دارند اظهار کرد: ما کمیته ناظر شهرداری هستیم و باید برای سوالاتی همچون اینکه چرا تجهیزات و آموزش آتش نشانان کامل نبوده و یا چرا دستور تخلیه دیر صادر شده است پاسخگو باشیم و باید بگویم با اینکه نیروهای آتش نشانی و مدیران انصافا در حد توان خود هر چه داشتند انجام دادند اما در فرماندهی، سرمایه گذاری و آموزش دارای نواقص و ایراداتی بودیم و باید هر چه زودتر این ساختمان تخلیه می‌شد.

به گزارش ایسنا، همچنین غلامرضا انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه در این گزارش به ابهاماتی همچون عدم استفاده از تشک نجات، استفاده آب به جای فوم و چرایی استفاده از عدم وجود دستگاه‌های ارتباطی ابهام وجود دارد گفت: این گزارش هنوز هم نتوانسته به همه ابهامات پاسخ دهد.

همچنین تقی پور، سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه معتقدم این گزارش بدون پیشداوری و با انجام اقدامات کارشناسی بوده است گفت: این گزارش واقع بینانه و با در نظر گرفتن شرایط فعلی بیان شده و بدون تعهد به یک سازمان و نهاد خاص و تنها با سرلوحه قرار دادن "انصاف" تهیه شده است.

وی با بیان اینکه برخی با پیش داوری و اصرار به نظرات غیر کارشناسی و هدفمند از این گزارش چشم می‌پوشند، افزود: برخی معتقدند که چرا شبکه آنالوگ بیسیم آتش نشانی که در برنامه 94 پیش بینی شده به دیجیتال تغییر نکرده است اما باید اعلام کنم که فرکانس لازم در اختیار شهرداری برای انجام این مهم قرار نگرفت و قطعا اگر بار دیگر حادثه‌ای به خاطر این سیستم‌های آنالوگ رخ دهد قطعا افرادی که فرکانس دیجیتال نداده‌اند نیز مقصرند.

در ادامه محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر با بیان اینکه این گزارش تکلیفی برای ما روشن نمی‌کند گفت: ما چهار مصوبه در مورد افزایش تجهیزات آتش نشانی داشته‌ایم و باید ساختمان‌های بلندمرتبه بر اساس مصوبه به سیستم اطفای حریق مکانیزه مجهز می‌شدند اما می‌بینیم که مصوبات شورا اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه در این گزارش اعلام شد که امکان آب رسانی وجود نداشت، اظهار کرد:‌ در سال 94 مجوز خرید بالگرد به شهرداری داده شده بود و من متعجبم که چرا حتی خود آتش نشانان نیز از دستورالعمل و استانداردهای فعلی‌شان پیروی نکردند، چرا که یک ساختمان اسکلت فلزی با پوشش ضد حریق سه ساعت در برابر حریق مقاوم است و چرا بعد از  سه ساعت و 20 دقیقه دستور تخلیه داده شد تا شاهد زیر آوار ماندن آتش نشانان بمانیم؟.

وی با بیان اینکه ما اعضای شورای شهر مصوبات خود را نمی‌توانیم دنبال کنیم حالا به دنبال ارائه پیشنهاد به دولت هستیم، گفت: گرفتاری ما این است که اعضای شورا به موضوعات خود توجه نمی‌کنند اما همه عالم امکان را بررسی کرده و نظر می‌دهند و جای سوال است که چرا سیستم بیسیم آنالوگ آتش نشانی که در سال 94 مصوب شده بود که به دیجیتال تغییر کند هنوز تغییر نکرده است؟.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha