• چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96031006379
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی دهم خرداد بخوانید؛

لاریجانی رییس ماند/ توضیحاتی در مورد ورود هواپیمای عربستان به ایران/حل مشکل زائران کربلا و...

لاریجانی رییس ماند/ توضیحاتی در مورد ورود هواپیمای عربستان به ایران/حل مشکل زائران کربلا و...

نامه میرسلیم به منتخبان جدید شورای شهر، لاریجانی رئیس مجلس و مطهری و پزشکیان نواب رییس ماندند، جدول مقایسه آرای هیات رییسه در دو سال فعالیت مجلس دهم، توضیحات سخنگوی وزارت خارجه در مورد ورود هواپیمای دولت عربستان به حریم هوایی ایران، تحقیقات در رابطه ادعای ایرانی بودن یک عضو داعش، توضیحات سرکنسول ایران در کربلا درباره حل مشکل زائران سرگردان ایرانی و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهار شنبه دهم خرداد ۱۳۹۶ است.

 با انتصاب از سوی رهبری؛ آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز شد. در پی درخواست کناره‌گیری جناب حجة‌الاسلام والمسلمین آقای مجتهد شبستری از امامت جمعه تبریز پس از سالها خدمات مجاهدت‌آمیز، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی، حجت‌الاسلام سیّد محمّدعلی آل‌هاشم را به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام‌جمعه تبریز منصوب کردند.

پیام حسن روحانی - دستور رییس‌جمهور

همزمان با جشن گلریزان رییس جمهوری 270 میلیون تومان برای کمک به ستاد دیه اختصاص داد. رییس جمهور با اختصاص مبلغ 270 میلیون تومان در جشن ‌گلریزان آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری ستاد دیه کشور شرکت کرد. ‌

مصطفی میرسلیم درنامه‌ای به منتخبان جدید شورای شهر با تاکید بر اینکه  عنوان کرد: به اصل امنیت نباید خدشه وارد شود، باید با فتنه ها مقابله کرد چون بدخواهان با ما مشکل جدی دارند.

در جریان انتخاب رییس و هیات رییسه مجلس

لاریجانی رئیس مجلس و مطهری و پزشکیان نواب رییس ماندند. علی لاریجانی با ۲۰۴ رای ۲۰۴ رأی از ۲۶۸ آرای مأخوذه به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی برای سال دوم مجلس دهم باقی ماند. علی لاریجانی به عنوان تنها کاندیدای ریاست مجلس از مجموع ۲۶۸ رای با کسب ۲۰۴  رای نمایندگان رئیس مجلس ماند. آرای باطله نیز ۶۴ رای اعلام شد.

مطهری و پزشکیان

علی مطهری و مسعود پزشکیان با رای نمایندگان برای نواب رئیسی سال دوم مجلس انتخاب شدند. علی مطهری با 163 رای و مسعود پزشکیان با 179 رای به عنوان نواب رییس برای سال دوم مجلس دهم انتخاب شدند. مطهری و پزشکیان در سال اول مجلس دهم نیز نواب رییس مجلس بودند. همچنین آشوری، نعمتی و عباسی به عنوان کارپردازان هیات رئیسه مجلس انتخاب شدند. محمد آشوری با 164 رای،  بهروز نعمتی با  129 رای و اسدالله عباسی با 122 رای به‌عنوان کارپردازان هیات رییسه مجلس انتخاب شدند. در ادامه امیرآبادی، فرهنگی، قاضی‌زاده هاشمی، رنجبرزاده، کاتب و وکیلی به عنوان دبیران هیات رئیسه مجلس انتخاب شدند. رنجبرزاده با 183 رای، محمدحسین فرهنگی با 182 رای،  امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با 179 رای،  غلامرضا کاتب با 178 رای، محمدعلی وکیلی با 171 رای و امیرآبادی با 165 رای به عنوان دبیران هیات رئیسه مجلس انتخاب شدند. در پایان هیات رئیسه جدید مجلس سوگند یاد کرد. اعضای هیات رئیسه جدید مجلس در سال دوم که با تغییرات جزیی انتخاب شدند، سوگند خوردند. همچنین حواشی انتخابات هیات رئیسه مجلس را میتوانید اینجا دنبال کنید.

جدول ترکیب کامل هیات رییسه جدید مجلس

جدول مقایسه آرای هیات رییسه در دو سال فعالیت مجلس دهم

لاریجانی

لاریجانی پس از انتخاب مجدد به عنوان رئیس مجلس با بیان اینکه امیدوارم در تحقق خواست ملت برای حل مشکلات کشور توفیق داشته باشم، گفت: امیدوارم با توجه به مسئولیت سنگینی که امنای ملت بر عهده بنده گذاشته اند بتوانم در تحقق خواست ملت برای حل مشکلات کشور با هدایت نمایندگان توفیق داشته باشم. همچنین علی لاریجانی پس از اتمام انتخابات هیئت رئیسه مجلس در سخنانیاز علی اصغر یوسف نژاد و محمد قسیم عثمانی دو عضو پیشین هیئت رئیسه مجلس تشکر کرد و گفت: از افرادی که سال گذشته در هیئت رئیسه همکار ما بودند و در چینش جدید تعویض شدند به ویژه آقایان یوسف نژاد و عثمانی تشکر می کنم. در ادامه لاریجانی پس از مراسم سوگند هیات رئیسه جدید مجلس خطاب به نمایندگان گفت: اعتماد شما را مسئولیت بزرگی برای خودمان می دانیم.

***

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان از بررسی انتخابات میان‌دوره ای مجلس در دستور کار امروز شورای نگهبان خبر داد. عباسعلی کدخدایی در کانال تلگرامی خود نوشت: "در جلسه امروز بعد از ظهر شورای نگهبان، رسیدگی به پرونده انتخابات میان دوره ای مجلس در چهار حوزه انتخابیه در دستور کار قرار دارد. علاوه بر آن، مصوبات ارسالی از سوی مجلس، دستور دوم امروز می باشد. "

محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با بیان اینکه  رسیدگی به جرایم انتخاباتی بر عهده قوه قضاییه است، گفت:پرونده‌های انتخاباتی پس از انتخابات توسط قوه قضاییه بررسی می‌شود. وی گفت: در صورتی که در انتخابات تخلف صورت گیرد رسیدگی آن با نهادهای مربوطه خواهد بود، اما اگر جرم اتفاق بیفتد این وظیفه قوه قضاییه است که به جرایم رسیدگی کند. سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه اعتقاد قوه قضاییه این است که امروز همه باید به دولت کمک کنیم گفت: ما باید همه تلاش کنیم که دولت در گره‌گشایی از کار و معیشت مردم، اشتغال و تولید داخلی موفق شود. وی همچنین با بیان اینکه پرونده رییس جمهور سابق هنوز به مرحله نهایی نرسیده گفت: پرونده رییس جمهور سابق همچنان در دادگاه مطرح رسیدگی است. محسنی‌اژه‌ای در مورد استفاده از «مهندسی آرا» و تفاوت آن با سال 88 نظر داد.

بازخوانی وصیت‌نامه سیاسی الهی امام خمینی(ره)

139403181051206585449974.jpg

اهمیت پرداختن به دیدگاه‌ها و آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران و ضرورت بازگشت به اندیشه‌های ایشان که ممکن است به دلیل گذشت زمان مشمول بی‌توجهی یا فراموشی شده‌ باشد، بازخوانی وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی (ره) را بیش از پیش به مردم و مسوولان و مخاطبان این وصیت‌نامه گوشزد می‌کند. خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در ایام فرا رسیدن بیست و هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در بخش های مختلف وصیت‌نامه ایشان را برای یادآوری و بهره برداری مخاطبان بار دیگر منتشر می‌کند.

در همین ارتباط رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به سالروز رحلت امام خمینی (ره) گفت: امام (ره) در وصیت‌نامه خود به نسل‌های آینده گوشزد کردند که رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی آن است و رمز پیروزی انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد است. اوی تاکید کرد: هیچ‌گاه از مشی مرجعیت و روحانیت اصیل جدا نشوید. همچنین جلال میرزایینماینده مجلس با تاکید بر اینکه با نظارت درست نمایندگان دغدغه‌های امام نیز در عمل رعایت می‌شود گفت: اگر نمایندگان نظارت درست و صادقانه بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی داشته و قانون‌گرا باشند تا حدی دغدغه‌های امام(ره) هم در عمل رعایت شده است. حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز با بیان اینکه امام (ره) واگرایی‌های ناشی از انتخابات را به خوبی ترمیم می‌کرد، گفت: امام خمینی (ره) در مقاطعی که جریان‌های سیاسی درون نظام در رقابت های انتخاباتی جابجا می شدند و یا در انتخابات شکست می خوردند با یک نگاه انقلابی و ملی آنها را در عرصه‌های دیگر به کار می‌گرفت.

***

سخنگوی وزارت خارجه، خبر منتشر شده در ارتباط با نقض حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران توسط هواپیمای حامل مقامات نظامی عربستان سعودی و مماشات وزارت امور خارجه در فرود این هواپیما و بازگشت آن به فرودگاه مبدا را به شدت تکذیب کرد و گفت: به هیج وجه بحث ورود هواپیمای دولت عربستان به حریم هوایی ایران مطرح نبوده است. بهرام قاسمی، در این مورد اظهار کرد: به هیج وجه بحث ورود هواپیمای دولت عربستان به حریم هوایی ایران مطرح نبوده است.

داعش

یک منبع آگاه در سفارت ایران در افغانستان با اشاره به ادعای ایرانی بودن یک عضو داعش در افغانستان با اشاره به اینکه منتظر تحقیقات نهایی مقامات مربوطه هستیم گفت:ایران منتظر نهایی شدن تحقیقات در رابطه با ادعای یک عضو داعش دستگیر شده در افغانستان است که گفته می‌شود تابعیت ایرانی دارد.

انفجار افغانستان

همچنین ساختمان سفارت ایران در کابل در اثر شدت انفجار صبح روز چهارشنبه دچار آسیب شده اما دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در کابل در سلامت هستند. به دنبال وقوع انفجاری که صبح روز چهارشنبه در کابل و در نزدیکی سفارت کشورمان در این شهر روی داد و تعدادی کشته و مجروح به جای گذاشت، ساختمان سفارت ایران نیز دچار صدمه شد اما کارکنان و دیپلمات‌های ایرانی در سلامت به سر می‌برند. در ادامه سخنگوی وزارت امور خارجه حمله جنایت‌کارانه انتحاری صبح روز چهارشنبه در کابل که به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از مردم بی‌گناه منجر شد را به شدت محکوم و با دولت و ملت افغانستان ابراز همدردی کرد.

سرکنسول ایران در کربلا اعلام کرد : مشکل به وجود آمده برای تعدادی از زائران ایرانی در کربلا حل شده و آن‌ها به مشهد بازگشته‌اند.میر مسعود حسینیان در ارتباط با خبر منتشر شده مبنی بر اینکه 400 زائر ایرانی حدود یک هفته است به خاطر بدهکاری مدیر کاروان‌شان  در عراق، سرگردان مانده‌اند و گذرنامه‌هایشان هم توسط تعدادی از هتل‌های کربلا گروگان گرفته شده است، اعلام کرد:‌ با توجه به پیگیری های انجام شده مشکل به وجود آمده در این ارتباط حل شده است ،  تمام بدهی این کاروان پرداخت شده و زوار به مشهد برگشتند .

همچنین می‌توانید گفت‌وگوهای اعضای کابینه یازدهم در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با خبرنگاران را اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha