• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 96062614612
  • خبرنگار : 71474

زیان نبود بهره‌وری در ناوگان جاده‌ای ایران چقدر است؟

ترانزیت

بالا بودن سن ناوگان، نبود سیستم‌های مکانیزه برای جابه‌جایی بار و مشکلاتی که در وضعیت جاده‌های ایران وجود دارد باعث شده سیستم حمل و نقل جاده‌ای کشور فاصله قابل توجه با میانگین‌های جهانی داشته باشد، فاصله‌ای که رقم آن بسیار بالاتر از بودجه مورد نیاز برای نوسازی ناوگان است.

به گزارش ایسنا، در طول سال‌های گذشته با وجود آنکه دولت تلاش کرده راه آهن را به عنوان اصلی ترین محور ترانزیت ایران معرفی کند، اما همچنان جاده‌ها حدود ۹۰ درصد از ترانزیت و جابه‌جایی بار در کشور را به خود اختصاص داده‌اند، موضوعی که نشان می‌دهد ساماندهی این بخش یکی از اصلی ترین اولویت‌های پیش‌رو در ترانزیت ایران خواهد بود.

حامد تاج الدین – فعال حوزه حمل و نقل جاده‌ای – با بیان این که آنچه در جاده‌های ایران اتفاق می‌افتد فاصله‌ قابل توجه به ایده‌آل‌های جهانی دارد، معتقد است: نبود شرایط لازم برای بهبود اوضاع حمل و نقل در جاده‌ها باعث به وجود آمدن زیان ۱.۵ میلیارد دلاری سالانه می‌شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این مطلب، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۴۵ درصد از کامیون‌های ایرانی در مسیر خود به شکل یک سر خالی حرکت می‌کنند. این در حالی است که میانگین این اتفاق در کشورهای توسعه یافته تنها ۱۰ درصد است و این فاصله زیان مالی قابل توجهی را به کشور تحمیل می‌کند.

به گفته این فعال حوزه حمل و نقل جاده‌ای، در حال حاضر در اصلی ترین محل‌های دپوی بار در بنادر ایران راننده برای پیگیری مراحل چندگانه دریافت بار هنوز مجبور است به روش‌های قدیمی عمل کند و نرخ گذاری‌ها نیز هنوز شکل منطقی به خود نگرفته‌اند.

به گفته تاج الدین، در طول ماه‌های گذشته تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف تلاش کردند با راه اندازی یک سامانه سیستم بارگیری کامیون‌ها را در ایران به روزرسانی کنند که این طرح می‌تواند پس از سال‌های طولانی حمل و نقل بین شهری در ایران را بهبود بخشد.

وی پاسخ دهی سریع، قیمت‌گذاری هوشمند و کاهش سفرهای یک سر خالی را اصلی ترین مزایای این سیستم دانست که می‌تواند در بلند مدت به حذف  واسطه‌ها و افزایش شفافیت در بخش‌های مختلف فرآیند جابه‌جایی بار در جاده‌های ایران منجر شود.

این فعال حوزه حمل و نقل جاده‌ای افزود: هدف گذاری اصلی در این حوزه بهینه سازی حمل و نقل جاده‌ای در ایران است که می‌تواند با پایین آوردن زیان ۱.۵ میلیارد دلاری سالانه شرایط را برای نزدیک کردن سیاست‌های ایران به سطح جهانی فراهم کند. با توجه به این که ایران قصد دارد در حوزه ترانزیت بین المللی به یکی از تاثیر گذارترین منطقه تبدیل شود، قطعا پیگیری طرح‌های این چینین می‌تواند بسیار کمک حال راننده‌ها و فعالان عرصه بار باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.