• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 96100502469
  • خبرنگار : 71469

قیمت کاغذ هم حباب‌دار شد

قیمت کاغذ هم حباب‌دار شد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان چاپ با بیان این‌که از چهار ماه قبل تاکنون کاغذ با دو نوسان قیمتی روبه‌رو بوده است، اعلام کرد: به دلیل مشخص نبودن سرنوشت حقوق و عوارض گمرکی کاغذ و نیز مسائل مربوط به ارز مبادله‌ای نمی‌توان قیمت این محصول را در زمان فعلی پیش‌بینی کرد.

بابک عابدین در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت قیمت کاغذ پس از وعده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تخصیص ارز مبادله‌ای و نیز تلاش در راستای جلوگیری از آشفتگی بازار این محصول، اظهار کرد: قیمت هر بند کاغذ حدود چهار ماه قبل چیزی در حدود ۷۰ تومان بود که به یکباره به ۱۱۵ تومان پس از آن افزایش یافت و پس از وعده‌های اخیر داده شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تا حدود ۹۲ تومان به ازای هر بند کاهش یافت.

وی با اشاره به این‌که کاغذ جزو کالاهای استراتژیک به شمار می‌رود و افزایش قیمت آن تبعاتی برای مصرف کننده و نیز بخش صادرات کشور دارد، خاطر نشان کرد: افزایش قیمت کاغذ موجب خواهد شد تا در دو بخش فرهنگی و بسته‌بندی به مشکل بخوریم. در حال حاضر با مشکل سرانه مطالعه روبه‌رو هستیم و به طور حتم سبد کالایی مردم در بخش مطالعات با توجه به شرایط اقتصادی کوچک‌تر می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان چاپ افزود: به طور حتم افزایش قیمت کاغذ در بخش صادرات نیز صادرکنندگان را با مشکل مواجه خواهد کرد، چرا که محصولات مختلف جهت صادرات نیازمند بسته‌بندی هستند.

عابدین با اعلام این‌که از چهار ماه قبل تاکنون کاغذ با دو نوسان قیمتی روبه‌رو بوده است، بیان کرد: قیمت کاغذ از حدود چهار ماه قبل تاکنون با دو نوسان قیمتی روبه‌رو بوده و از ۷۲ تومان به ۱۱۵ و سپس ۹۲ تومان به ازای هر بند تغییر کرده است. در یک مقطع زمانی به یکباره با افزایش قابل تاملی روبه‌رو شد، اما پس از وعده‌های داده شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اختصاص ارز مبادله‌ای و سایر مسائل عنوان شده با کاهش قیمتی روبه‌رو شد.

وی در پاسخ به این‌که برخی عنوان می‌کنند در بازار کاغذ مافیا موجب افزایش قیمت شده است، اظهار کرد: چنین مسائلی صحت ندارد. مافیا، شرایط اقتصادی است. چرا طی یکسال گذشته قیمت کاغذ نوسان داشته است؟ برخی تجار کاغذ را از مبادی رسمی وارد کرده‌اند و می‌خواهند منافع خود را تامین کنند، اما متاسفانه با افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پولی ما متحمل ضرر می‌شوند به همین دلیل تصمیم گرفتند در فروش خود تعلل کنند تا بازار با ثبات روبه‌رو شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان چاپ ادامه داد: پس از افزایش قیمت ارز نیز به یکباره اعلام شد که ارز مبادله‌ای برای کاغذ تعلق نمی‌گیرد و قرار است افزایش حقوق و عوارض گمرکی اعمال شود. همین مساله موجب شکل‌گیری حباب در بازار کاغذ شد و همچنان زمزمه افزایش ۱۰ درصدی حقوق و عوارض گمرکی کاغذ وجود دارد.

عابدین با اشاره به این‌که کماکان اطلاع نداریم چه سرنوشتی در انتظار قیمت کاغذ خواهد بود، گفت: خوشبختانه پس از وعده‌های داده شده بخشی از نگرانی‌ها کاهش یافته، اما هنوز نمی‌دانیم حقوق و عوارض گمرکی کاغذ چه میزان افزایش خواهد یافت. به طور حتم از مسئولان تقاضا داریم بدون مشورت با تشکل‌ها تصمیم‌گیری نکنند تا دچار چالش بیشتر در این بخش نشویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha