• چهارشنبه / ۶ دی ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96100603281
  • خبرنگار : 99999

اقدام جدید مردم الجزایر علیه وهابیت

اقدام جدید مردم الجزایر علیه وهابیت

پس از گذشت چند روز از موضوع رفع پلاکارد ضد سعودی در مسابقات فوتبال محلی شهر عین ملیله (401 کیلومتری شرق الجزیره) و راه اندازی جنگ تمام عیار بین کاربران سعودی و الجزایری در فضای مجازی و برخی رسانه‌های محلی دو کشور، حمله یک تندروی وهابی به مجسمه عین فوارة ( چشمه فواره) در مرکز شهر صنعتی و تجاری "سطیف" ( 300 کیلومتری شرق پایتخت) رخ داد و جنجال جدید بزرگی علیه وهابیت در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی به راه انداخت.

به گزارش ایسنا، حمله کننده با دست داشتن چکش و میخی بزرگ، صورت، سینه و پای مجسمه عریان زن را در پارک مرکز شهر سطیف معروف به عین فواره، تخریب کرد.
این مجسمه در سال 1898 میلادی به دستور حاکم نظامی فرانسه توسط فرانسیس دوسانت، مجسمه ساز معروف فرانسوی در مقابل مسجد جامع شهر در محل وضو نمازگزاران ساخته شده است تا نمازگزاران در آن محل حضور پیدا نکنند. زیر این مجسمه آب جاری تمییز و پاک از چند چشمه منطقه به صورت جاری سرازیر می‌شود و مردم در طول این سال‌ها برای شرب از آن استفاده می‌کنند اما مردم آن دیار به این موضوع توجه نکرده و به انجام فرایض دینی ادامه دادند.
اما پس پیروزی انقلاب الجزایر در سال 1962 به امر اخلاقی با عنایت به هشدارهای خیرین و آمران به معروف منطقه توجه نشده و هر از گاهی به این مجسمه حمله می‌شود و مجددا توسط مسئولان شهر ترمیم می‌شود.
این مجسمه در دهه سیاه الجزایر (1991 تا 2001) هم توسط تندرویان تخریب و سپس ترمیم شد.
اما به خاطر مدت زمان طولانی، وجود این مجسمه در مرکز پر تردد شهر تقریبا برای مردم هم عادی شد و هم اکثر شهروندان به آن علاقه خاصی پیدا کردند و توریست‌ها در مقابل آن عکس یادگاری می‌گرفتند و به نماد شهر معروف شده است. از اینرو مردم نسبت به آن تعصب خاصی پیدا کرده و با تخریب آن به شدت مخالفت می‌کنند. لذا اکثر مردم با حرکت تخریبی این فرد وهابی مقابله جدی کرده و پیش از رسیدن نیروهای پلیس با پرتاب سنگ و چوپ به طرف وی تلاش کردند تا مانع ادامه تخریب مجسمه شوند. مخصوصا در این حمله موضوع حیا مطرح نبود بلکه فرد مذکور مساله بت بودن آن را عنوان کرده بود.
میهوبی، وزیر فرهنگ الجزایر طی مصاحبه با کانال النهار اعلام کرد که به زودی این مجسمه ترمیم و به حالت اولیه خود برگردانده خواهد شد.
نیروهای امنیتی اعلام کردند فرد بازداشت شده 32 ساله و "ع.ع" نام دارد و روانی 80 درصد بوده است که مردم خیلی با این روایت پلیس موافق نبوده و تاکید می‌کنند که نامبرده حامل افکار داعشی‌هایی که آثار باستانی عراق، افغانستان وسوریه را تخریب کرده‌اند، می‌باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha