• چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96111810436
  • خبرنگار : 71477

برآورد هزینه پنتاگون برای جنگ در افغانستان در سال ۲۰۱۸

برآورد هزینه پنتاگون برای جنگ در افغانستان در سال ۲۰۱۸

معاون وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت آسیا و اقیانوسیه به قانونگذاران سنا گفت که جنگ در افغانستان در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۵ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه هیل،‌ راندال شریور، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت آسیا و اقیانوسیه گفت: این رقم شامل ۱۳ میلیارد دلار هزینه نیروهای آمریکایی در افغانستان، ۵ میلیارد دلار هزینه نیروهای افغان، ۷۸۰ میلیون دلار کمک اقتصادی و باقی مبلغ برای حمایت لجستیکی خواهد بود.

شریور در نخستین گزارش خود درباره جنگ افغانستان از شش ماه پیش که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا استراتژی جدید کشورش در رابطه با افغانستان را اعلام کرد، این اظهارات را در مقابل کمیته روابط خارجی سنا مطرح کرد.

قانونگذاران، منتقد بودجه‌های سال ۲۰۱۸ هستند و این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا این برنامه دولت واشنگتن طالبان را مجبور خواهد کرد تا برای مذاکرات صلح و پایان این جنگ ۱۷ ساله به پای میز مذاکرات بیاید یا خیر.

ترامپ در اوت سال گذشته میلادی اعلام کرده بود که در جریان استراتژی جدید خود نیروهای آمریکایی بیشتری را به افغانستان اعزام خواهد کرد تا به نیروهای افغان بیشتری آموزش، مشاوره و همیاری دهند. این برنامه هیچ چارچوب زمانی ندارد و تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان را از ۸۴۰۰ تن به ۱۴ هزار تن افزایش داده است.

سناتور رند پل انتقاد کرد که این هزینه چند میلیارد دلاری تنها یک روزنه در افغانستان به وجود می‌آورد و به نظر نمی‌رسد که افغان‌ها همچنان قادر به دفاع از خود باشند.

وی گفت: به نظر من این بحث وجود دارد که هرچه قدر بیشتر در افغانستان بمانیم امنیت ملی ما بیشتر به مخاطره می‌افتد. ما در یک وضعیت غیرممکن هستیم. فکر نمی‌کنم که برای این وضعیت یک راه حل نظامی وجود داشته باشد.

در همین حال سناتور جف مرکلی این مساله را مطرح کرد که چرا طالبان در حال حاضر که کنترل بخش وسیع‌تری را نسبت به آنچه که در سال ۲۰۰۱ میلادی در زمان حمله آمریکا داشتند، برعهده دارند باید به دنبال یک سازش سیاسی باشند؟!

اما سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت: استراتژی دولت ترامپ بهتر از استراتژی دولت باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهور سابق آمریکاست چراکه این استراتژی با یک چارچوب زمانی محدود نشده و پاکستان را برای پایان دادن به حمایت خود از گروه‌های تروریست افغان تحت فشار گذاشته است.

جان سالیوان، ‌معاون وزیر امور خارجه آمریکا که به همراه شریور در این جلسه حضور داشت از این استراتژی دفاع کرده و گفت: به نظر من سیاست مان اذعان دارد که هیچ راه حل نظامی و یا راه حل کاملی وجود ندارد.

وی افزود: کاملا درک می‌کنم که این طولانی‌ترین جنگ آمریکاست اما منافع امنیتی ما در افغانستان و در منطقه آنقدر مهم هستند که از دولت کابل در تلاش‌هایش برای مبارزه با طالبان حمایت کند.

این در حالی است که سالیوان و یا شریور هیچ کدام رقم دقیقی از تعداد شبه‌نظامیان طالبان را که در حال حاضر در افغانستان مبارزه می‌کنند، ارائه ندادند.

شریور گفت: مطمئن نیستم که بتوانم با اطمینان کامل تعداد دقیقی را به شما اعلام کنم.

این در حالی است که شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز هفته گذشته گزارش داد که حدود ۶۰ هزار شبه‌نظامی طالبان در حال حاضر در افغانستان حضور دارند.

ژنرال کنت مک‌کنزی، مدیر ستاد مشترک به خبرنگاران در پنتاگون گفت: می‌توانم بگویم که حدود ۶۰ درصد از خاک افغانستان تحت کنترل دولت کابل قرار دارد و حدود ۱۰ یا ۱۵ درصد از آن تحت کنترل طالبان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha