• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۶:۵۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96112916819
  • خبرنگار : 71605

دبیر همایش ملی فناوری‌های فرهنگی:

فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق تا 10 برابر ارزش افزوده ایجاد می‌کنند

فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق تا 10 برابر ارزش افزوده ایجاد می‌کنند

دبیر نخستین همایش ملی فناوری‌های فرهنگی تولید و اشتغال از جمله اولویت‌های الف فناوری در نقشه جامع علمی کشور را توجه به فناوری‌های نرم و فرهنگی برشمرد و گفت: فناوری‌های فرهنگی و صنایع خلاق بعضا می‌توانند تا 10 برابر نیز ارزش افزوده ایجاد کنند.

به گزارش ایسنا، محمدحسین سجادی نیری در همایش ملی "فناوری‌های فرهنگی؛ تولید و اشتغال" که امروز (29 بهمن) در دانشگاه شریف برگزار شد، صنعت فرهنگی را صنعتی تعریف کرد که خروجی‌های آن محصولات فرهنگی است؛ محصولاتی که مخاطب آن انسان‌ها بوده و بر روح و جسم آنها تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: صنایع فرهنگی صنایعی هستند که بتوانند با بهره‌گیری از فناوری خلاقانه محصولات فرهنگی را تولید کنند که به لحاظ اقتصادی به صرفه باشند، مخاطب داشته باشند و امکان فروش آنها و جلب مشتری فراهم باشد.

دبیر همایش ملی فناوری‌های فرهنگی تولید و اشتغال با تاکید بر توسعه فناوری در همه عرصه‌ها (‌در دنیای امروزی) و نیاز صنعت فرهنگی به نوآوری‌های فناورانه گفت: این صنعت فصل مشترک حوزه فرهنگ، فناوری و اقتصاد است.

سجادی نیری محصول مناسب صنعت فرهنگی را چنین توصیف کرد: محصولی که مخاطب داشته باشد، به لحاظ فرهنگی تاثیرگذار باشد و از خلال فناوری تولید شده باشد. 

وی با بیان اینکه صنعت فرهنگی ازحوزه گردشگری گرفته تا سینما، انیمیشن، کتاب‌های مصور و محتوای دیجیتال را در بر می‌گیرد، مخاطب این صنعت را آحاد مردم جامعه دانست.

دبیر همایش ملی فناوری‌های فرهنگی؛ تولید و اشتغال سپس به شرح برخی آمار درباره درآمد صنایع فرهنگی در جهان پرداخت و گفت:‌ در سال 2013 درآمد این صنعت 2250 میلیارد دلار، در سال 2011 624 میلیارد دلار، در سال 2010 560 میلیارد دلار و در سال 2009 536 میلیارد دلار بوده است؛ این به معنی افزایش بیش از دوبرابر میزان تجارت جهانی محصولات فرهنگی در طی سال‌های 2002 تا 2010 و افزایش بیش از سه برابر آن در طی سال‌های  2011 تا 2013 است.

سجادی نیری از اشتغال 30 میلیون نفر (در دنیا) در سال 2014 در حوزه صنعت فرهنگی خبر داد و اضافه کرد: این صنعت یک درصد اشتغال ایجاد شده در دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی کشور سوییس را که در سطر آمار قرار گرفته، از جمله کشورهای پیشرفته دراین عرصه عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد که ایران ازاین لحاظ نسبت به بسیاری از کشورهای خاورمیانه دارای شرایط بهتری باشد.

دبیر همایش ملی فناوری‌های فرهنگی؛ تولید واشتغال سپس به بیان برخی از دلایل اصلی جدی گرفته نشدن صنعت فرهنگی درکشورهای در حال توسعه پرداخت و تصریح کرد: نخستین دلیل بی توجهی به این صنعت ماهیت نرم آن است که معمولا به موجب آن در پس زمینه اقتصاد صنعتی دیده می‌شود. همچنین تمرکز کشورهای در حال توسعه در صنایع سنگین همچون خودرو و معدن است.

سجادی نیری با استناد به گزارش منتشر شده سازمان ملل در سال 2014 یکی از محورهای توسعه کشورهایی که می‌خواهند در کوتاه مدت به جمع کشورهای توسعه یافته بپیوندند را صنایع خلاق و صنایع فرهنگی نام برد و اظهار کرد: اتخاذ چنین رویکردی حرکت فعال به جای رویکرد منفعل در برابر فرهنگ بیگانه به حساب می‌آید.

وی همچنین توجه نشدن به صنعت فرهنگی به مثابه یک صنعت زنجیره وار و مکمل را مشکل دیگری عنوان کرد و گفت: به این ترتیب ما با یک بخش اقتصادی بزرگ در حوزه صنعت فرهنگی مواجه نیستیم.

دبیر همایش ملی فناوری‌های فرهنگی؛ تولید و اشتغال با بیان اینکه مشکل محوری در این عرصه نگاه به بخش فرهنگ به عنوان یک مرکز هزینه است، از عملکرد دستگاه‌های دارای بودجه در حوزه فرهنگ انتقاد کرد و گفت: معیارها و شاخص‌هایی برای کمی کردن میزان موفقیت‌های فرهنگ در کشورهای در حال توسعه وجود ندارد.

سجادی نیری در پایان از تلاش برای از بین بردن این نگرش نسبت به فرهنگ در معاونت علمی وفناری ریاست جمهوری خبر داد و گفت: در این همین زمینه نگاه سوبسیدی و یارانه‌ای مدیران به حوزه فرهنگ نیز باید اصلاح شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha