• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 96120803755
  • خبرنگار : 71567

سفیر آلمان در مراسم «روز علم ایران» تاکید کرد؛

همکاری‌ علمی ایران وآلمان مجددا احیاشد/ضرورت آغازتحقیقات مشترک درحوزه‌های محیط زیست، آب و سلامت

همکاری‌ علمی ایران وآلمان مجددا احیاشد/ضرورت آغازتحقیقات مشترک درحوزه‌های محیط زیست، آب و سلامت

سفیر آلمان در ایران سابقه همکاری‌های علمی دو کشور ایران و آلمان را صد ساله توصیف کرد و گفت: این همکاری‌ها طی چند سال گذشته کمرنگ شده بود که خوشبختانه با توافق برجام مجددا احیا شده است.

به گزارش ایسنا، میکائیل کلوربرشتولد امروز در افتتاحیه مراسم روز علم ایران و آلمان با تاکید بر اینکه گام مهم دیگری در روابط علمی بین دو کشور ایجاد شده است، گفت: روابط دو کشور ایران و آلمان، در زمینه‌های علوم، آموزش و بخصوص همکاری‌های فنی و حرفه‌ای پیشینه‌ای صد ساله داشته است. زمانی که آلمانی‌ها و ایرانی‌ها مشترکا اولین مرکز فنی حرفه‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند، از آن زمان یکی از ارکان مهم همکاری‌های دو کشور بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: با وجود پیشینه یک قرن همکاری‌های علمی ایران و آلمان باید گفت،‌ روابط دانشگاه‌های این دو کشور طی چند سال اخیر با فراز و نشیب‌های فراوانی مواجه بوده است و ما خوشحال هستیم که در سه سال گذشته بسیاری از مردم ایران به شدت در جهت بهبود روابط تلاش کردند و ما نیز توانستیم در این راستا به بسیاری از پیشرفت‌ها دست یابیم.

سفیر جمهوری خلق آلمان در ایران،‌ یادآور شد: خوشبختانه در وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها،‌ موسسات تحقیقاتی و پژوهشی دو کشور همکاری‌های علمی دو کشور مجددا احیا شده و به جریان افتاده است. به طوری که موسسه آکادمی آلمان دفتر خود در ایران را باز کرد و دوباره رفت و آمدهای علمی دو کشور شروع شده است.

کلوربرشتولد خاطرنشان کرد: باید یادآور شد که توافق هسته‌ای برجام در ژوئن 2015 نقش مهمی در احیا و گسترش روابط علمی دو کشور داشته است و از آن زمان به بعد روابط دو جانبه دو کشور ایران و آلمان در همه زمینه‌ها به ویژه علوم به یکدیگر نزدیک‌تر و عمیق‌تر شده است.

به گفته وی، در زمینه عمیق‌تر شدن روابط دو کشور، بعد از توافق برجام می‌توان به سفر معاون وزیر آموزش و پژوهش آلمان در اکتبر 2016 در ایران اشاره کرد که این سفر با همراهی روسای مهم‌ترین موسسات علمی، تحقیقاتی و انجمن‌های کشور آلمان اتفاق افتاد که البته این سفرهای علمی بعدها نیز ادامه پیدا کرد.

سفیر آلمان در ایران،‌ گفت: ما می‌توانیم به نمونه‌ای دیگر از تعمیق روابط دو کشور ایران و آلمان اشاره کنیم که سفر روسای دانشگاه‌های ایران در سال گذشته به کشور آلمان و همچنین مذاکرات صورت گرفته بین وزارت آموزش و تحقیقات آلمان و علوم ایران از نمونه‌های مهم است.

وی خاطرنشان کرد: امروز که اولین روز علمی ایران و آلمان نامگذاری شده، طی آن موسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌های دو کشور به مدت سه روز در زمینه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی تبادل نظر خواهند کرد.

کلوربرشتولد عنوان کرد: از سال 2015 دو کشور ایران و آلمان در زمینه احیا و پایه‌ریزی روابط خود بسیار تلاش کردند و اکنون زمان آن رسیده مرحله بعدی همکاری‌های دو کشور بویژه در عرصه‌های تحقیقاتی و پژوهشی شروع شود؛ بطوری که موضوعات قابل توجه بسیاری برای همکاری دو کشور نظیر محیط زیست، آب و سلامت وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشحال هستیم که پس فردا در اصفهان روزی است که عنوان مساله سلامت به آن اختصاص یافته است و امیدواریم بتوانیم همکاری‌های خوبی در این عرصه داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha