• چهارشنبه / ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97012207335
  • خبرنگار : 71467

چگونه و چقدر ارز مسافرتی بگیریم؟

چگونه و چقدر ارز مسافرتی بگیریم؟

با تغییر و تحولاتی که در سیاست‌های ارزی رخ داد و دلار تک نرخی شد، اکنون مسافران برای دریافت ارز مورد نیاز خود با ابهاماتی مواجه‌اند.

به گزارش ایسنا، در جریان یکسان سازی نرخ ارز برای دلار نرخ ۴۲۰۰ تومان تعیین شد و تمامی گروه‌ها و مشمولان دریافت ارز مبادله‌ای که با نرخ پایین‌تر از بازار و حدود ۳۸۰۰ تومان آن را دریافت می‌کردند، باید از این پس دلار ۴۲۰۰ تومانی را مورد استفاده قرار دهند.

یکی از گروه‌های مصرف‌کننده ارز مسافران خارج از کشور هستند؛ این افراد البته تا شهریورماه سال ۱۳۹۶ ارز مبادله‌ای دریافت می‌کردند، یعنی با نرخ دولتی که به کمتر از ۳۸۰۰ تومان می‌رسید، به‌طوری که به هر مسافر به اندازه ۳۰۰ دلار پرداخت می‌شد و برای سفرهای عتبات عالیات حدود ۲۰۰ دلار بود، اما از نیمه دوم سال گذشته با بازنگری در مقررات ارزی این گزینه حذف شد و مسافران باید ارز را به صورت آزاد دریافت می‌کردند.

اما بعد از حذف ارز مسافرتی از لیست مبادله‌ای شرایطی که وجود داشت این بود که مسافران می‌توانستند از صرافی بانک‌ها تا سقف ۵۰۰۰ دلار ارز دریافت کنند و با ارائه پاسپورت، کارت ملی و بلیت انجام می‌شد که نرخ آن تفاوت چندانی با بازار نداشت و حدود ۱۵ تا ۲۰ تومان روی هر دلار ارزان‌تر عرضه می‌شد. با این حال با تصمیم اخیر ارزی و یکسان‌سازی نرخ ارز شرایط مسافران بار دیگر تغییر کرده و حجم دلار اختصاص یافته به آن‌ها تا یک پنجم کاهش یافته است.

از این پس مسافران باید دلار را با نرخ ۴۲۰۰ تومان دریافت کنند و شرایط از این قرار است که ارز مسافرتی برای یکبار سفر در سال تا حدود ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می‌شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم‌مرز و مشترک‌المنافع به غیر از عراق ۵۰۰ یورو و یا معادل آن به سایر ارزها است.

متقاضیان ارز مسافرتی موظف هستند گذرنامه معتبر، بلیت هواپیما، ویزای کشور مقصد (کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور را به بانک ملی پرداخت کنند. پرداخت ارز در باجه بانک ملی مستقر در مبادی خروجی پس از (باجه کنترل گذرنامه) و در مقابل دریافت سند حسابداری و مهر کردن گذرنامه متقاضی انجام می‌شود. میزان و ترتیبات پرداخت ارز به زائران عتبات عالیات فعلا مشخص نیست و پس از هماهنگی با سازمان حج و زیارت مشخص می‌شود.

با توجه به شرایط جدید دیگر مسافران برای دریافت ارز هیچ نیازی به ورود به بازار ارز و یا مراجعه به صرافی بانک‌ها ندارند و تماما در شبکه بانکی انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۱-۲۲ ۱۲:۲۱

ابهامات عجیبی در این بخشنامه وجود داره.اینکه برای یکبار در سال مبلغ هزار یورو یا پونصد یورو به نسبت کشور مقصد به مسافران ارز داده میشه ، خب اگر یکی بخواهد دو بار در سال یا بیشتر بره مسافرت باید چیکار کنه؟ از کجا ارز تهیه کنه؟ یعنی بره صرافی با یه قیمت دیگه بخره؟خب اینکه میشه ارز دو نرخی دوباره.بعدشم اگر کسی بیش از مثلا هزار دلار یا یورو یا بیش از پونصد یورو نیاز داشته باشه باید چیکار کنه؟ از کجا تهیه کنه؟با چه قیمتی ؟ یعنی واقعا نباید به این چیزها فکر کنند و اطلاعیه صادر کنند؟

avatar
۱۳۹۷-۰۱-۲۲ ۲۱:۰۵

من هم همین ابهام را دارم . واقعا این مبالغ را در سفر خارج از ایران‌خرج میکنن و به پول بیشتری احتیاج نداره کسی!؟ لطفا شما به عنوان رسانه پاسخ را برامون بگیرید

avatar
۱۳۹۷-۰۱-۲۳ ۱۰:۲۳

دمت گرم حرف منم همینه

avatar
۱۳۹۷-۰۱-۲۲ ۱۴:۱۶

اگه بیشتر از ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ تا نیاز داشتن یا بار دوم سفر کردن چی؟ خرید و فروش غیر از اینو هم که قاچاق اعلام کردن یعنی مردم واسه تامین نیازشون شدن قاچاقچی؟ بیفکری تا کی؟

avatar
۱۳۹۷-۰۱-۲۲ ۱۷:۴۴

مسافران زمینی ازکجا ارز تهیه کنند

avatar
۱۳۹۷-۰۱-۲۲ ۲۳:۱۲

واقعا شما درباره چیزی که می نویسید فکر هم میکنید ؟؟؟ ارز سفرهای دوم و بعد از آن از کجا تامین می شود ؟

avatar
۱۳۹۷-۰۱-۲۳ ۰۰:۴۶

اگه زمینی مسافرت کنیم ارز تعلق نمی گیره؟

avatar
۱۳۹۷-۰۱-۲۳ ۰۱:۰۱

واقعا جای شرم داره مگه با ۱۰۰۰ یورو میشه پاشو گذاشت بیرون از مرز؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۷-۰۱-۲۳ ۰۱:۲۸

خطاب به دوستاني كه اينجا نظر دادند اين يك كلك بود كه نرخ مبادلاتي رو يكباره بالا ببرند كمي حوصله كنید چند وقت ديگه همه چيز بر مي گرده به هماني كه قبلا بود ولي اين بار با دلار بسيار گرانتر

avatar
۱۳۹۷-۰۱-۲۳ ۱۰:۰۰

مهدی.دوستان خبر ندارین.بخشنامه فقط برای مسافرتی خروجی از فرودگاه امام خمینی.یادشون رفته شهرهایی مثل مشهد و.... هم پرواز خارجی داره.

avatar
۱۳۹۷-۰۳-۲۲ ۱۹:۲۸

من چگونه دلار تهیه کنم وبرم به فرزندم که آن طرف است سر بزنم اخه همین ۱۰۰۰ دلارهم که میگویند را هم چگونه واز کجا بخرم ای مسلمان ترا بخدا این قانونه که ما داریم ماشا اله

avatar
۱۳۹۷-۰۱-۲۶ ۱۲:۳۴

کشور های مشترک المنافع یعنی کیا؟

avatar
۱۳۹۷-۰۱-۲۹ ۱۰:۴۴

سلام فرزند من درسش طولانی شده و دیگه از طریق وزارت علوم بهش ارز تعلق نمیگیره برای خرید ارز باید از کجا بخریم که قاچاق نباشه؟

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۱۱ ۱۴:۴۶

شما ها چقدر پول دارید چند چند بار می خواهید بروید خارج ما ها چی نمی توانیم داخل سفر کنیم

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۲۴ ۱۱:۵۰

اینها می خوان کاری کنن که مردم به جایی برسن که بگن فقط ارز بدین تا کارو مشکلمون حل بشه حالا به هرقیمتی میخواین بدین.همیشه مردم رو به مرگ می گیرن تا به تب راضی بشن...