• جمعه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97012408242
  • خبرنگار : 71474

سفر آخوندی به همسایه شرقی

ایران و پاکستان؛ دوستی جای رقابت می‌نشیند

ایران و پاکستان؛ دوستی جای رقابت می‌نشیند

قرار گرفتن بندر چابهار در نزدیکی مرز مشترک با پاکستان باعث شده توسعه بنادر واقع در این منطقه رقابت دو کشور همسایه (ایران و پاکستان) برای به دست آوردن بازارهای مشترک و بین‌المللی را افزایش دهد. رقابتی که به نظر می‌رسد با سفر وزیر راه و شهرسازی به پاکستان می‌تواند به یک همکاری گسترده تبدیل شود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، پس از این که هندوستان در پایان سال‌ها مذاکره طولانی با مقامات ایرانی توافق کرد که در قالب دو طرح جداگانه یک سرمایه‌گذاری مستقیم و یک خط فاینانس برای بندر چابهار در نظر بگیرد، رقابت میان ایران و پاکستان برای توسعه بنادر  همسایه افزایش پیدا کرد.

همان طور که پیش از این نیز قابل پیش‌بینی بود، ورود اصلی‌ترین رقیب سیاسی و اقتصادی پاکستان به چابهار این کشور را برای برنامه‌ریزی در توسعه  بندر گوادر با انگیزه‌های جدی  روبه‌رو کرد و از این رو خیلی زود مذاکرات پاکستان با سرمایه‌گذاران چینی برای ورود این کشور  به آب‌های پاکستان نتیجه‌ بخش بود تا به این ترتیب همزمان با سرمایه‌گذاری کلان هند در چابهار، پاکستان نیز برنامه‌ریزی خود برای توسعه بندر گوادر را آغاز کند.

در حالی که به نظر می‌رسید با آغاز این دو برنامه توسعه مجزا رقابت میان حمل و نقل دریایی دو کشور همسایه گسترده خواهد شد، سفر سه روزه وزیر راه و شهرسازی به پاکستان می‌تواند این تصورات را بر هم بریزد.

آخوندی در جریان سفر فشرده خود بنا است با حضور در دو بندر کراچی و گوادر  از آخرین وضعیت توسعه آنها مطلع شده و شرایط را برای همکاری گسترده میان این بنادر با چابهار  ارزیابی کند.

هر چند هنوز توافقات قطعی همکاری میان دو کشور در این زمینه  به امضا نرسیده است، اما دو طرح مهم دریایی در دستور کار این سفر خواهد بود. ابتدا بناست دو طرف طرح "خواهر خواندگی" دو بندر چابهار و گوادر را نهایی کنند که این اتفاق می‌توان انتظار داشت که همکاری‌های قابل توجهی در زمینه ترانزیت و ترانشیپ دریایی میان دو کشور آغاز شود.

در کنار آن بررسی راه‌اندازی یک خط دریایی مسافری میان چابهار و کراچی نیز در دستور کار این سفر خواهد بود که در صورت نهایی شدن می‌تواند در کنار جابه جایی گردشگران امکان جدیدی برای افزایش رفت و آمد فعالان اقتصادی نیز میان دو کشور به وجود بیاورد.    

حمل و نقل ریلی نیز در جریان سفر آخوندی، یکی از اولویت‌های مهم همکاری میان دو کشور خواهد بود. در صورت برقراری یک مسیر مشخص از چابهار به سمت پاکستان می‌تواند این انتظار را داشت که بخشی از حمل و نقل ترکیبی منطقه میان این دو کشور رقم بخورد. در کنار آن پاکستان گزینه راه‌اندازی یک مسیر اقتصادی مستقیم میان این کشور و چین و ایران را نیز مطرح کرده است که در صورت نهایی شدن آن می‌تواند یکی از تهدیدهای اقتصادی منطقه را به فرصتی جدی برای ایران تبدیل کند.

در صورت بهبود روابط دریایی میان ایران و پاکستان که امکان ورود چین نیز به آن وجود دارد، چابهار وارد فاز جدیدی از استفاده کامل از ظرفیت‌های خود خواهد شد، زیرا از یک سو چین و پاکستان می‌توانند روی امکانات زیر ساختی این بندر ایرانی حساب باز کرده و از سوی دیگر با پیگیری طرح‌های از قبل برنامه‌ریزی شده مسیری جدید میان هند، ایران، افغانستان و آسیای میانه نیز به وجود خواهد آمد که می‌تواند جنوب شرقی‌ترین بندر تجاری ایران را به قطب اقتصادی منطقه میان چند کشور مهم آسیایی تبدیل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha