• جمعه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97021407431
  • خبرنگار : 71588

الجزایر کاهش سطح نمایندگی دیپلماتیک در مراکش را بررسی می‌کند

الجزایر کاهش سطح نمایندگی دیپلماتیک در مراکش را بررسی می‌کند

یک منبع دیپلمات آگاه اعلام کرد که الجزایر سطح نمایندگی دیپلماتیک خود با مراکش را بررسی می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، این منبع که خواست نامش فاش نشود، خاطر نشان کرد: وزارت خارجه الجزایر توصیه‌های متعددی را به عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور این کشور کرده که در ارتباط با بحران با همسایه مراکشی است.

این منبع در مصاحبه با آناتولی ترکیه گفت: از جمله این توصیه‌ها "کاهش سطح نمایندگی دیپلماتیک با مراکش از طریق اخراج تعدادی از دیپلمات‌های مراکشی در الجزایر و بستن شعبه‌های کنسولگری است".

این منبع دیپلمات الجزایری تصریح کرد، توصیه‌های دیگری نیز وزارت خارجه الجزایر به ریاست جمهوری جهت اتخاذ تصمیمی درخصوص آن‌ها ارائه داده است.

از جمله این توصیه‌ها این است که عبدالقادر مساهل، وزیر خارجه الجزایر سفری به کشورهای عربی و غربی داشته باشد تا بر دروغ بودن اظهارات مطرح شده از سوی رباط مبنی بر حضور کارشناسانی از حزب‌الله در اردوگاه‌های آوارگان صحرایی در تندوف الجزایر تاکید کند.

وی در ادامه افزود: توصیه‌ها همچنین شامل این امر می‌شود که هماهنگی امنیتی با مراکش در چارچوب نهادهای امنیتی بین المللی و در راس آنها گروه ۵+۵ (که در آن کشورهای اروپایی و مراکشی از غرب مدیترانه حضور دارند) متوقف شود.

این منبع تاکید کرد: مسئولان الجزایری مخالف "تروریستی" خواندن حزب‌الله هستند، چرا که حزب‌الله یک جنبش مقاومت است و در مقابل رژیم اشغالگر اسرائیل مقاومت می‌کند، اما مسئولان الجزایری به هیچ وجه همکاری با حزب‌الله ندارند.

الجزایر اخیراً سفیر مراکش در این کشور را احضار کرد تا اعتراض خود را نسبت به سخنان ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش مطرح کند که از قطع روابط کشورش با ایران خبر داده بود.

بوریطه مدعی شده بود: "رباط اطلاعاتی پیرامون این امر دارد که دیپلمات‌ها در سفارت ایران در الجزایر روند دیدار رهبرانی از حزب‌الله با رهبرانی در پولیساریو را تسهیل بخشیده‌اند."

مناقشات پیرامون منطقه صحراء در سال ۱۹۷۵ و پس از آن آغاز شد که اشغالگر اسپانیایی به حضور خود در این منطقه پایان داد. اختلافات میان مراکش و پولیساریو به یک نزاع مسلحانه تبدیل شد که این درگیری‌ها تا سال ۱۹۹۱ تا قبل از امضای توافق آتش‌بس ادامه داشت.

رباط بر حق خود در منطقه صحراء تاکید دارد و به عنوان یک راه حل، تشکیل حکومت خودمختار فراگیری که تحت حاکمیت مراکش باشد، پیشنهاد داده است. اما این در حالی است که پولیساریو خواهان برگزاری یک همه پرسی برای تعیین سرنوشت است که الجزایر نیز از این امر حمایت می‌کند. الجزایر به ده‌ها هزار آواره از اقلیم صحراء از بیش از ۴۰ سال قبل پناه داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha