• چهارشنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97030200960
  • خبرنگار : 71129

هویت عامل دخالت در سیاست استرالیا و رسوایی مالی در سازمان ملل فاش شد

هویت عامل دخالت در سیاست استرالیا و رسوایی مالی در سازمان ملل فاش شد

یک تاجر میلیاردر که قبلا به دخالت در سیاست استرالیا از جانب چین متهم شده بود، به همکاری در توطئه برای دادن رشوه به یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل مرتبط شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ اندرو هستی، رئیس کمیته امنیت و اطلاعات کانبرا، استرالیا از حمایت قانونی از امتیازات پارلمانی استفاده کرده و اعلام کرد که "چائو چاک وینگ" که یک شهروند چینی- استرالیایی است از سوی اداره تحقیقات فدرال آمریکا موسوم به اف.بی.‌آی با نام اختصاری "CC-3" شناخته می‌شود.

وی در جریان سخنرانی سه شنبه عصر گفت:‌ نام اختصاری "CC-3" همان آقای چائو چاک وینگ است. این فرد همانی است که در توطئه برای رشوه داده به جان آشه، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل دست داشت. این شهروند چینی-استرالیایی همانی است که ارتباطات زیادی در حزب کمونیست چین دارد. من این اطلاعات را با مجلس نمایندگان به اشتراک گذاشتم چون بر این باورم که این جزئی از منافع ملی استرالیاست.

اتهام زنی به این شهروند از سوی رئیس کمیته امنیت و اطلاعات کانبرا در پی یکسری دیدارها با مقام‌های آژانس اطلاعات و امنیت آمریکا صورت گرفته است.

جان آشه که شهروند آنتیگونی است و ریاست مجمع عمومی سازمان ملل را از سپتامبر 2013 تا یکسال برعهده داشت، به دریافت رشوه از چینی‌هایی متهم است که به دنبال تاثیرگذاری بر این نهاد بین‌المللی هستند.

وی در سال 2015 دستگیر شد و یکسال بعدتر درگذشت؛ دستگیری وی رسوایی گسترده‌ای برای سازمان ملل بود چون این نهاد همواره به دنبال مقابله با فساد در سطح جهان بوده است.

این رسوایی باعث شد تا این نهاد نظارت مالی را بر دفتر ریاست مجمع عمومی سازمان ملل تغییر دهد.

بسیاری از افرادی که در این توطئه دست داشتند، دستگیر و زندانی شده‌اند اما هویت CC-3 هرگز علنی نشد تا اینکه رئیس کمیته امنیت و اطلاعات کانبرا این موضوع را مشخص کرد.

چائو چاک وینگ سال گذشته میلادی در مرکز تحقیقات از سوی شبکه خبری ای.بی.سی و فیرفاکس قرار گرفت؛ این رسانه‌ها مدعی شدند که وی و یک فرد دیگر میلیون‌ها دلار به احزاب سیاسی در استرالیا و در مدت یک دهه اهدا کرده‌اند.

این گزارش‌ها باعث شد تا دولت کانبرا تحقیقاتی را در بحبوحه نگرانی‌ها از نفوذ چینی‌ها در سیستم سیاسی کشور و برای دستیابی به اطلاعات دولتی آغاز کند.

پکن بلافاصله به این تحرکات واکنش نشان داده و روابط دو کشور از هر زمان دیگری تنش‌زاتر شد.

چائو چاک وینگ شهروند چینی استرالیایی است که پول خود را از طریق توسعه املاک به دست آورده و هرگونه ارتباطش با حزب حاکم چین و رسوایی مالی در سازمان ملل را رد کرده است.

وکیل این شهروند امروز (چهارشنبه) به روزنامه "استرالیا" گفت که "انرو هستی" به موکلش تهمت زده و دلیل اینکه نام موکلش در اف.بی.آی به صورت رمزگذاری آمده، برای حمایت از اعتبارش بوده است، چون وی هرگز در مظان اتهام قرار نگرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha