• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97030703494
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی هفتم خرداد بخوانید؛

گزارش وزیر اطلاعات از بازار ارز/مکان‌های خاص برای تجمعات/توضیحاتی درمورد افزایش حقوق کارمندان

گزارش وزیر اطلاعات از بازار ارز/مکان‌های خاص برای تجمعات/توضیحاتی درمورد افزایش حقوق کارمندان

سفر روحانی به چین برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای، عزم دولت برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی، مصوبه تعیین مکان‌های خاص برای تجمعات، انجام افزایش حقوق سال ۹۷ کارمندان قراردادی، تحلیل محسن رضایی از دلیل کاهش ارزش پول ترکیه، مهم‌ترین دلایل اروپا برای حفظ برجام، برگزاری دور سوم مذاکرات ایران و EU/E4 با موضوع " یمن " در نیمه دوم ژوئن و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز دوشنبه، هفتم خرداد ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، نماینده ولی فقیه در سپاه با برشمردن ویژگی های پاسداران تراز انقلاب اسلامی گفت : پاسداران انقلاب اسلامی باید از ویژگی های برجسته ای همچون بصیرت دینی و انقلابی ، ولایت مداری ، حریت و آزادگی و روحیه جهادی برخوردار باشند .

رئیس جمهور در دیدار صمیمی با جمعی از اساتید و فعالان اقتصادی، برون گرایی اقتصاد ملی را از الزامات و سیاست های اصلی نظام دانست و با با بیان اینکهاگر کنار هم باشیم، هر تحریمی را به فرصت تبدیل خواهیم کرد و بخش خصوصی قادر است حربه تحریم را خنثی و فرصت سازی کند، گفت: دروغ می گویند که هدفشان از تحریمها مردم ایران نیست؛ آنها ملت ما را هدف گرفته اند.

روحانی همچنین برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای  به دعوت رسمی رئیس جمهوری چین  به چین سفر می کند. اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد در شهر ساحلی 'جینگ دائو' در استان شاندونگ واقع در شرق چین برگزار خواهد شد.

اسحاق جهانگیری،معاون اول رییس جمهور نیز در جلسه شورای اقتصاد با اشاره به درخواست وزارت نفت مبنی بر افزایش تولید نفت از میادین در حال بهره برداری گفت: طرح افزایش تولید نفت طرحی پراهمیت است ضمن آنکه مردم در مناطق نفت خیز کشور انتظار دارند که در کنار اجرای طرح ها برای آنها اشتغال زایی و برنامه هایی در جهت توسعه اجرا شود و طرح افزایش تولید نفت از میادین میتواند دراین زمینه موثر واقع شود

سیدحسین نقوی حسینی به ارائه توضیحاتی درباره جلسه مشترک امروز کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، اقتصادی و صنایع و معادن مجلس با مدیران پیام‌رسان‌های داخلی و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت. وی با اشاره به عزم دولت برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی افزود: در این جلسه آقای بروجردی تاکید کرد که تلگرام تهدید امنیتی بوده و هست و عزم دولت و  مجلس، مقابله با آن است و در اجرای این تصمیم نیز مصمم می‌باشد.

همچنین مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: مصوبه تعیین مکان‌های خاص برای برگزاری تجمعات قانونی در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای کشور به تصویب هیات دولت رسیده است. بهرام سرمست با اعلام این خبر، اظهار کرد: در تهیه این مصوبه تلاش شد که مکان‌هایی برای اعتراض مردم فراهم شود تا هم این اعتراضات شنیده شود و هم امنیت آنها تامین شود و هم مزاحم کسب و کار مردم نباشد.

رییس امور اداری و استخدامی کارکنان اداری قوه قضاییه نیز با بیان اینکه افزایش حقوق سال ۹۷ کارمندان قراردادی در حال انجام است گفت: صدور احکام افزایش حقوق سال ۹۷ کارمندان قراردادی اعم از قرارداد معین و مشاغل کارگری در حال انجام است و در خصوص افزایش حقوق سال ۹۷ کارمندان پیمانی و رسمی قوه قضاییه، منتظر تعیین و ابلاغ میزان افزایش ضریب حقوق از سوی دولت هستیم تا نسبت به صدور حکم اقدام شود.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود دلیل کاهش ارزش پول ترکیه را وابسته کردن اقتصاد به سرمایه‌های خارجی دانست.دربخشی از این یادداشت آمده است:پول ترکیه بخش زیادی از ارزش خود را از دست داد. در حالی که ترکیه نه تحریم است، نه در تهدید و حتی عضو ناتو نیز هست.کاهش ناگهانی ارزش لیر ترکیه نشان داد که وابسته کردن اقتصاد به سرمایه خارجی چگونه ممکن است فرمان اقتصاد یک کشور را از دست دولتمردان آن بیرون بیاورد و خطر ساز شود.

همچنین نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دیدار اعضای این کمیسیون با وزیر اطلاعات، گفت که در این جلسه وزیر اطلاعات به ارائه گزارشی از وضعیت بازار ارز و اقدامات دولت برای ساماندهی بازار ارز پرداخت.

مهم‌ترین دلایل اروپا برای حفظ برجام

نصرت‌الله تاجیک، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان این‌که در مذاکرات دیپلماتیک باید به دنبال کسب منافع حداکثری باشیم، گفت: پیمان‌شکنی آمریکا اعتبار اروپا و ساختار روابط بین‌الملل را هدف گرفته اما اروپا باید به‌طور عملی نشان دهد حاضر است برای حفظ یک پیمان بین‌المللی، «منافع اقتصادی» ایران به «منافع سیاسی» اروپا گره بخورد.

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان  پس از ورود به دهلی، اعلام کرد که در بعد از ظهر روز دوشنبه به وقت دهلی نو با وزیر امور خارجه هند در ارتباط با برجام ، خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی و همچنین همکاری‌های دو کشور برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری رایزنی و گفت‌وگو می‌کند.

سیدرضا قزوینی (الغرابی) تحلیل گر عراقی مقیم ایران، با اشاره به برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه مقتدی صدر رهبر ائتلاف پیروز در انتخابات عراق برای ادامه نخست‌وزیری حیدرالعبادی شروطی را گذاشته تصریح کرد: پذیرش این موضوع از سوی حیدرالعبادی باعث می‌شود که نخست‌وزیر عراق مجبور به پاسخگویی به یک جریان خاص یعنی جریان صدر شود و این خود باعث محدود شدن نخست‌وزیر خواهد شد.

با توجه به نفوذ منطقه‌ای ایران در یمن و ارتباطی که کشورمان با انصارالله یمن دارد، مقامات اتحادیه اروپا  در سال گذشته از  مقامات تهران درخواست کردند که ایران و اتحادیه اروپا برای ایجاد آتش‌بس در یمن و حل موضوع انسانی این بحران با یکدیگر همکاری‌های نزدیک‌تر و گفت‌وگوهای جدی‌تری داشته باشند و در همین چارچوب از اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۶  به صورت رسمی مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در این زمینه آغاز شد و در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ اولین دور  این گفت‌وگوها برگزار شد. در همین راستا دور سوم مذاکرات ایران و کشورهای انگلیس، آلمان،‌ فرانسه و ایتالیا به همراه اتحادیه اروپا (EU/E۴) در ارتباط با بحران یمن در نیمه دوم ژوئن بعد از ماه مبارک رمضان (اواخر خرداد ـ اوایل تیر) در بروکسل مقر اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha