• سه‌شنبه / ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97031507011
  • خبرنگار : 71186

با تعلیق فعالیت در ایران

پژو سیتروئن «خودزنی» کرد!

پژو سیتروئن «خودزنی» کرد!

پژو سیتروئن با اعلام تعلیق فعالیت‌های خود در ایران اقدام به خودزنی کرد؛ زیرا طبیعتا این شرکت امکان خروج سرمایه گذاری‌های انجام شده در ایران طی چند سال اخیر را ندارد.

به گزارش ایسنا، شب گذشته گروه خودروسازی پژو سیتروئن در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که به دلیل خروج آمریکا از برجام فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق خواهد کرد. این اتفاق در حالی روی داد که پیش از این برخی کارشناسان پیش بینی کرده بودند با توجه به اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر حفظ برجام، خودروسازان فرانسوی ایران را ترک نخواهند کرد.

البته اعلام پژو سیتروئن مبنی بر تعلیق فعالیت‌ها در ایران به نوعی خودزنی این شرکت از ترس آمریکاست؛ زیرا هم پژو در دور جدید همکاری با ایران خودرو و هم سیتروئن در همکاری با سایپا، اقدام به سرمایه گذاری در ایران و احداث خطوط تولید خودرو کرده‌اند و با خروج‌شان از ایران سرمایه آنها بلوکه خواهد شد.

البته پژو پیش از این نیز سابقه خروج از ایران را داشت؛ به گونه‌ای که این شرکت در اوایل سال ۱۳۹۱ اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های خارجی ایران را ترک و ارسال قطعه به شریک ایرانی‌اش را متوقف خواهد کرد. این اتفاق باعث شد پژو از سابقه بدی در افکار عمومی ایران برخوردار شود؛ به گونه‌ای که این شرکت پس از اجرایی شدن برجام برای بازگشت به ایران و پاک کردن سابقه منفی خود ناچار شد غرامت پرداخت کند.

در این رابطه مهرماه ۱۳۹۵ کارلوس تاوارس - مدیرعامل پژو سیتروئن - در سفری که به ایران داشت در نشستی خبری صراحتا اعلام کرد که «ما انتقال‌های بزرگی برای تامین مالی پروژه ایکاپ در ایران انجام داده‌ایم که پرداخت غرامت نیز جزو آن بوده است.» آن طور که در همان زمان اعلام شد شرکت پژو حدود ۴۲۷ میلیون یورو غرامت به دلیل ترک یکطرفه همکاری به ایران خودرو پرداخت کرد. علاوه بر این شرکت پژو در دور فعالیت‌های خود در ایران شرکت مشترکی به نام ایکاپ با شریک ایرانی خود تاسیس کرد که ۵۰ درصد مالکیت آن در اختیار شرکت فرانسوی است.

ایکاپ تا کنون مبلغ قابل توجهی را برای راه اندازی خطوط تولید محصولات خود هزینه کرده که نصف سرمایه آن از سوی خودروسازی فرانسوی تامین شده است و شرکت پژو از این ناحیه نیز متضرر خواهد شد.

سیتروئن نیز پس از اجرایی شدن برجام ۵۰ درصد سهام شرکت سایپاکاشان را خریداری کرده و مبلغ آن را نقدا پرداخت کرد. پس از آن شرکت سایپاکاشان به سایپا سیتروئن تغییر نام یافت. در این شرایط شرکت سیتروئن نیز از تعلیق فعالیت‌های خود در ایران متضرر خواهد شد و سرمایه گذاری انجام شده از سوی این شرکت در سایت تولیدی کاشان بلااستفاده خواهد ماند.

با توجه به این دو نکته که از یک سو پژو پیش از این برای بازگشت دوباره به ایران مجبور به پرداخت غرامت چند صد میلیون یورویی شده بود و همچنین هم پژو و هم سیتروئن در فعالیت‌های خود در ایران اقدام به سرمایه گذاری قابل توجهی کرده‌اند، به نظر می‌رسد خودروسازان فرانسوی از ترس آمریکا، خودزنی کرده‌اند.

اتفاقی که البته در اوج تحریم‌های سابق آمریکا علیه ایران در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ نشان داد که اگرچه صنعت خودروی ایران نیز از قطع همکاری با شرکای خارجی دچار مشکلاتی خواهد شد اما این صنعت در نهایت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۳-۱۵ ۱۲:۴۱

مطمئنا رنو هم خواهد رفت. به فرانسوی ها نمیشه اطمینان کرد.

avatar
۱۳۹۷-۰۳-۱۵ ۱۳:۲۶

دنیا و روسیه.... آخر جوانمردی و وفای به عهد.... تاریخ رو بخونید متوجه میشید....

avatar
۱۳۹۷-۰۳-۱۵ ۱۳:۲۰

پژوورنو فکرمیکنن الان ۴۰سال پیشه.بازار جهانی کنونی کمتراز۵درصدطالب این محصولات هستند.ولی ما تحمیلی مجبوربه خریدپژوورنوهستیم.

avatar

یعنی تو قراردادی که با اینها بستند دریافت خسارت لغو یکجانبه رو نذاشتند؟!!! بابا آخه ما چند بار باید از یه سوراخ گزیده بشیم؟

avatar
۱۳۹۷-۰۳-۱۵ ۱۶:۰۶

بله ایرانخودرو به کارش ادامه میده ولی با مونتاژ جنسهای چینی

avatar
۱۳۹۷-۰۳-۱۵ ۲۲:۳۲

من رنو هستم از اهل برجام نخواهم رفت

avatar
۱۳۹۷-۰۳-۱۵ ۱۷:۴۷

خودرو سازای فرانسوی تو اروپا خیلی سطح بالای ندارن ولی متاسفانه ما فقط اونا رو می شناسیم بهتر تو قرادادامون بیشتر ابزار بازاریابی رو در نظر بگیریم

avatar
۱۳۹۷-۰۳-۱۵ ۱۷:۵۱

اینجور که میگید اونا متضرر شدن یک کارخانه با یک مشت دم دستگاه بلا استفاده چه بدرد ما میخورد آن موقع که برج ام امضا شد چقدر دلسوزان صنعت گفتن با این دو شرکت قطع همکاری کنید اینه باز هم این کارو میکنن ولی یک مشت مدیر نا لایق ...گفتن نه دیگر این اتفاق نمی افتد بابا خجالت آور است این صنعت که دیگر هسته ای نبود دیدید باز هم خیانت کردن این کسایی که باعث شدن در این مدت جوانان برومند کشور رو کارگر فرانسویها کنن و تازه هر وقت خواستن اجازه به ما بدن صد برابر این پولی که در این جا با گذشتن یک مشت آهن پاره از کشور بردن اون موقع میگید خود زنی کردن نه بابا بازهم به ما زدن و رفتن

avatar
۱۳۹۷-۰۳-۱۵ ۱۹:۳۱

خودروی ایران نیز از قطع همکاری با شرکای خارجی دچار مشکلاتی خواهد شد اما این صنعت در نهایت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.......ادامه دادن به قیمت جون و خون مردم