• سه‌شنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97032914003
  • خبرنگار : 71593

پس از نشست ترامپ و اون مطرح شد؛

درخواست رییس دانشگاه پیونگ‌یانگ برای بازگشت به کره‌شمالی

درخواست رییس دانشگاه پیونگ‌یانگ برای بازگشت به کره‌شمالی

پس از برگزاری نشست کره شمالی و آمریکا، رییس دانشگاه علوم و فناوری پیونگ‌یانگ که پس از اعمال ممنوعیت‌های مسافرتی آمریکا نتوانسته بود به کره شمالی بازگردد، بازگشت به این کشور را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در ماه مارس، هنگامی که تنها دانشگاه خصوصی کره شمالی جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویانش را برگزار می‌کرد، رییس آمریکایی این دانشگاه در این مراسم حضور نداشت زیرا به دلیلی ممنوعیت‌های مسافرتی واشنگتن نتوانسته بود به این کشور سفر کند.

حالا پس از برگزاری نشست این دو دشمن قدیمی در سنگاپور، روابط میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن رو به بهبودی گذاشته و "یو تایک چون"، رییس دانشگاه علوم و فناوری پیونگ‌یانگ امیدوار است که بتواند به زودی به این دانشگاه بازگردد.

آزادی دو تن از کارمندان این دانشگاه و یک شهروند آمریکایی که در بازداشت کره شمالی بودند، به گشوده شدن درها برای برگزاری نشست اخیر میان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا کمک کرد.

طی این نشست رهبر کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای از شبه‌جزیره کره متعهد شد و واشنگتن نیز پایبندی خود را نسبت به ارائه تضمین‌های امنیتی برای دشمن قدیمی خود و همچنین توقف مانورهای نظامی مشترک بزرگ با همکاری کره جنوبی ابراز کرد.

رییس دانشگاه علوم و فناوری پیونگ‌یانگ پس از آزادی دو کارمند این دانشگاه مجددا از وزارت امور خارجه آمریکا درخواست کرد که به او اجازه بازگشت به پیونگ‌یانگ را بدهند. دو کارمند این دانشگاه به اتهام اقدام به "اعمال خصومت‌آمیز" نامشخص بازداشت شده بودند.

یو تایک چون، رییس این دانشگاه به رویترز گفت: آن بازداشت‌شدگان اکنون آزاد شده‌اند. دیگر دلیلی برای جلوگیری از خروج من وجود ندارد. هراس‌ها از بروز هرگونه جنگی دیگر از بین رفته و روابط میان این دو کشور اکنون کاملا متفاوت با آن چیزی است که پیش از این بود.

چون تصریح کرد، دستگیری این دو کارمند ارتباطی با فعالیتشان در این دانشگاه نداشت و این اتفاق توجهات ناخواسته‌ای را متوجه این مساله کرد.

وی افزود: مردم فکر کردند که دانشگاه ما مکانی خطرناک است.

اعمال ممنوعیت مسافرتی آمریکا در ماه سپتامبر، این دانشگاه را تحت تاثیر خود قرار داد، چرا که بیش از نیمی از ۷۵ استاد این دانشگاه را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دهند.

به رغم آتئیست بودن حکومت در کره شمالی که تبلیغ باورهای دینی در آن غیرقانونی است، دانشگاه علوم و فناوری پیونگ‌یانگ توسط مسیحیان انجیلی تاسیس شده و سرمایه مورد نیاز آن نیز از سوی همین افراد تامین شده است.

مقامات این دانشگاه می‌گویند، کارکنان مسیحی آن از بیان سخنان مذهبی منع شده‌اند.

با این وجود، یک منبع غربی که در پیونگ‌یانگ فعالیت داشته، گفته است که روابط این دانشگاه با جامعه بین‌المللی مسیحیان انجیلی، کره شمالی را نسبت به فعالیت‌های احتمالی این دانشگاه مشکوک و سختگیر کرده است.

به گفته رییس این دانشگاه، با اعمال این ممنوعیت مسافرتی از سوی آمریکا، این دانشگاه حدود ۵۶۰ استاد را که عمدتا از اروپا و چین بودند، به کار گرفت.

همزمان با بهبود روابط دو کره، او به تازگی نشست‌هایی را با دانشگاه‌های کره جنوبی برگزار کرده و آنان آمادگی خود را برای فرستادن استادانشان به این دانشگاه برای تدریس اعلام کرده‌اند.

 نام سونگ ووک، استاد مطالعات کره شمالی ور دانشگاه کره می‌گوید، دانشجویان دانشگاه علوم و فناوری پژوهشگران برجسته‌ای هستند اما برای کاهش ریسک نفوذ اندیشه‌های غربی و تضعیف حکومت، به شدت از ایدئولوژی‌های رژیم کره شمالی حمایت می‌کنند.

مقامات این دانشگاه بر این باورند که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه جایگاه ویژه‌ای برای پر کردن شکاف میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ و گشودن درهای این کشور به روی جهان دارند.

چون در این باره اظهار کرد: این دانشگاه ۵۲۰ فارغ‌التحصیل و ۵۵۰ دانشجو دارد. مجموع این افراد از ۱۰۰ نفر بیشتر است. آنان چشم‌اندازی جهانی دارند و افرادی هستند که می‌توانند با سرمایه‌گذاران خارجی گفت‌وگو کرده و با آنان وارد مذاکره شوند.

همه استادان این دانشگاه از جمله چون، بدون حقوق کار می‌کنند و تعداد زیادی از سرپرستان این دانشگاه مسیحیان انجیلی کره‌ای-آمریکایی هستند.

دانشجویان این دانشگاه دسترسی محدودی نیز به اینترنت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha