• یکشنبه / ۳ تیر ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97040301077
  • خبرنگار : 71186

یک استاد دانشگاه:

دولت راهی جز ممنوعیت واردات خودرو نداشت

دولت راهی جز ممنوعیت واردات خودرو نداشت

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ممنوع شدن واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا گفت: دولت برای کنترل مصارف ارزی کشور راهی جز ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و غیرضروری از جمله خودرو نداشت.

امرالله امینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور دولت باید تقاضا و مصرف ارز را کنترل کرده و تا حد ممکن کاهش دهد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین راه‌های کنترل تقاضای ارز، مدیریت و محدودیت واردات است، خاطرنشان کرد: یکی از کالاهایی که واردات آن ارزبری بالایی دارد  خودرو است ضمن‌ آنکه ارزبری خودرو تنها به واردات این محصول منحصر نشده و ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی نیز ارزبری مضاعف بالایی دارد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: واردات خودرو ضمن آنکه ارزبری بالایی دارد از نظر تامین قطعات و خدمات پس از فروش نیز کشور را به کالاهای خارجی وابسته می‌کند که در شرایط تلاش دولت آمریکا برای محدود کردن مبادلات اقتصادی ایران، وابستگی به کالاهای خارجی برخلاف مصالح ملی است.

وی افزود: در حال حاضر شاهدیم که به دلیل تفاوت قیمت بالای دلار ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافته به واردات با دلار آزاد، همه به دنبال دریافت کارت بازرگانی و واردات هر کالایی هستند تا با عرضه کالای وارد شده با نرخ ارز آزاد، مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد را از آن خود کنند.

امینی با بیان اینکه دولت باید سیاست محدودیت واردات را با قدرت ادامه داده و واردات دیگر کالاهای غیرضروری که ممکن است از قلم افتاده باشد را هم ممنوع کند، تصریح کرد: در حوزه واردات خودرو شاهد بودیم که واردکنندگان، خودرو را با ارز دولتی وارد و با نرخ ارز آزاد می‌فروختند که خوشبختانه با ممنوع شدن واردات زمینه چنین رانت‌هایی از بین رفت.

به گزارش ایسنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به تاریخ سی‌ام خرداد ماه جدیدترین مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرد.

براساس این ابلاغیه، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع شد. خودرو نیز جزو کالاهای ممنوعه وارداتی قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۳ ۱۰:۵۴

ممنوعیت واردات خودرو مشکلی را حل نمیکند .مطمئن باشید این بار بازار دلالی اوج میگیرد و به نوعی دوباره رانت در بازار خودروهای خارجی و به مراتب بیشتر از حالت قبل بوجود خواهد آمد و قیمت این ماشینها سربه فلک خواهد کشید.

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۳ ۱۳:۲۹

با سلام قیمت بنزین رو 7 یا 8 هزار تومان بالا ببری تا ماشینهای لوکس سوار پول ملی رو با گردش با این ماشین‌ها هدر ندن ومابالتفاوت این پول را به مردم تزریق کنید مثل کسی که ماشین نداره و بنزینی مصرف نمیکنه یه چیزی گیرش بیاد

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۳ ۱۸:۱۹

سر عمر بشين تا بهتون بدن بعد نون بايد بخري 10 هزار تومان عجب فيلسوفي هستي شما

avatar
۱۳۹۷-۰۴-۰۳ ۱۳:۴۷

لطفا واردات ماشین دست دوم تمیز از اروپا رو آزاد کنید تا قیمت‌ها نجومی بالا نره و دست رانتخوارهای اتوموبیل کوتاه شه و دلال بازی نشه .هم کم مصرفند و آلودگیشون کمه... ایمن هستن و ارزون. اگر انجام بدید از فردا شاهد سقوط قیمت خودرو و پاکیزگی هوا وامنیت جان مردم شدید