• سه‌شنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 97051608838
  • خبرنگار : 71542

رئیس سازمان حفاظت زیست:

خشکی تالاب‌ها شهرها را در معرض خطر قرار داده است/برداشت غیرمجاز ۱۶ میلیارد متر مکعب آب

خشکی تالاب‌ها شهرها را در معرض خطر قرار داده است/برداشت غیرمجاز ۱۶ میلیارد متر مکعب آب

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه خشکی تالاب‌ها شهرها را در معرض خطر قرار داده است تصریح کرد: خوشبختانه آب شرب مورد نیاز خوزستان تامین شد اما مشکلات زیست‌محیطی این منطقه همچنان باقی است. برای مهار گرد و غبار خوزستان ۳۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ تنها بخش کمی از گرد و غبار این منطقه را مهار خواهد شد.

به گزارش ایسنا عیسی کلانتری با اشاره به اینکه باید خسارات ناشی از محیط زیست را در زمینه تولید و توسعه در نظر بگیریم، گفت: کل درآمد کشاورزی استان خوزستان ۱.۵ میلیارد تومان است این در حالیست که خسارات زیست محیطی در این منطقه ده‌ها میلیارد دلار می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه به تدریج دولتمردان به اهمیت محیط زیست پی‌می‌برند، گفت: در راستای یک استراتژی باید حرکت کنیم. در سازمان حفاظت محیط زیست توسعه پایدار برای ما یک استراتژی است اما واضح است که این سازمان کمبود نیروی انسانی متخصص دارد و تلاش می‌کنیم که این کمبودها را از طریق همکاری با بخش‌های دانشگاهی رفع کنیم.

سازمان حفاظت محیط زیست به ۱۵۰ نوع تخصص نیاز دارد

کلانتری با اشاره به استخدام در سازمان محیط زیست گفت: بر اساس گزارش‌های مجموعه‌های تخصصی این سازمان به ۹۰۰ متخصص در بیش از ۱۵۰ نوع تخصص نیاز دارد اما تنها می‌توانیم ۲۰۰ نفر را استخدام کنیم. سازمان محیط زیست به انواع رشته‌ها از جمله مهندسی برق، شیمی، پتروشیمی، آمار، جانورشناسی، محیط زیست و ... نیاز دارد.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به کمبود نیروی محیط بان اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۰۰ محیط بان داریم این در حالیست که نیاز سازمان حفاظت محیط زیست ۶۵۰۰ محیط بان است. سعی می‌کنیم به تدریج کمبود نیروی محیط بان را جبران کنیم.

افزایش ۲۰ درصدی دستمزد محیط بانان

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ پرسنلی دستگاه فقیری به حساب می‌آید، گفت: محیط زیست جزء دو دستگاه آخر دولت در زمینه دریافت حقوق و مزایا است بنابراین تلاش کردیم این موضوع را تا حدی جبران کنیم. امسال وضعیت حقوقی پرسنل محیط زیست اندکی بهتر شده است. دستمزد محیط بانان ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. اگرچه دولت مشکلات مالی دارد اما باید بدانیم که محیط زیست جزء سازمان‌های کوچک دولت است و صرفا سه در هزار بودجه دولت در بخش محیط زیست هزینه می شود.

کاهش چشمگیر آلودگی هوا به شرط نوسازی ناوگان حمل و نقل 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به وضعیت بد کشور در زمینه آلودگی هوا اظهار کرد:‌ سعی می‌کنیم در فصل سرما آلودگی هوا در کلانشهرها نسبت به سال‌های گذشته کمتر شود البته کاهش چشمگیر آلودگی هوا در کلانشهرها نیاز به نوسازی ناوگان حمل و نقل و توزیع سوخت استاندارد دارد. در پاییز و زمستان سال جاری سیاست‌های بازدارنده را در تهران و برخی کلانشهرها اجرایی خواهیم کرد.

کامیون‌های جنگ جهانی دوم از چرخه مصرف خارج می‌شوند

کلانتری افزود: وزارت نفت نیز قول داد که گازوئیل استاندارد را در کلانشهرها توزیع کند همچنین قرار است۷۰ هزار کامیون جدید وارد چرخه مصرف شود. این طرح کمک می‌کند تا کامیون‌های قدیمی که متعلق به دوره جنگ جهانی دوم و سال‌ ۱۹۴۵ است حذف شوند. افزون بر این در فصل سرما به منظور کاهش آلودگی هوا با همکاری پلیس از تردد وسایل آلاینده جلوگیری خواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به افزایش شاخص آلاینده ازن در تهران در روزهای ابتدایی تابستان امسال گفت: در سه روز اول تیر هوای تهران بسیار گرم بود که به دنبال آن شاخص ازن افزایش یافت. افزایش بیش از حد درجه حرارت و ترافیک سنگین در بالا رفتن شاخص ازن تاثیرگذار است.

کلانتری با اشاره به اینکه امسال تابستان شاخص ازن به بالای ۱۵۰ رسید، گفت: ۱۲ منطقه از مناطق تهران ترافیک ایستا دارند که همین موضوع در روزهای گرم که دمای هوا به بالای ۴۱ درجه می‌رسد تاثیر زیادی بر تولید ازن دارد. این آلاینده سمی و به شدت خطرناک است بنابراین مردم باید بدانند که ترافیک سنگین در زمستان و تابستان چه لطماتی برای آنان می‌زند.

علل افزایش درگیری محیط بانان و متخلفان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد دلیل افزایش درگیری بین محیط بانان و متخلفان با اشاره به ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی برای محیط بانان اظهار کرد: متاسفانه محیط بانان بدون آموزش‌های حرفه‌ای استخدام شده‌اند بنابراین محیط بانی داریم که شاید ۱۰ سال سابقه داشته باشد اما سه ماه هم آموزش ندیده باشد در حالی‌که محیط بانان باید با مسائل مختلف اجتماعی و فنی آشنا شوند و دوره‌های مربوط به این مسائل را طی کنند.

کلانتری با اشاره به اینکه محیط بانان باید در حوزه‌های مختلف جانوری، گیاهی، نظامی و انتظامی آموزش‌های حرفه‌ای ببینند، گفت: ممکن است یک دلیل افزایش درگیری محیط بانان و شکارچیان به مسائل آموزشی محیط بانان مرتبط باشد. شاید هم مسائل اقتصادی بر افزایش درگیری‌ها اثرگذار باشد چون کسی که برای کسب درآمد حاضر به حمل و قاچاق مواد مخدر است می‌تواند با شکار غیرمجاز و فروش گوشت آن درآمدی کسب کند البته این موضوع شاید دلیل مهمی نباشد.

وی با تاکید بر اینکه نباید محیط بانان بدون آموزش راهی ماموریت شوند، گفت: دانشکده محیط بانی فرصت مناسبی برای برگزاری دوره‌های آموزشی محیط بانی است. با وزارت علوم وارد گفت‌وگو شده‌ایم تا بتوانیم دانشکده محیط زیست را به دانشکده تربیت محیط بان تبدیل کنیم. از سال آینده در این دانشکده برای محیط بانان دوره‌های دو یا چهار ساله برگزار می‌شود تا محیط بانان بعد از گذراندن این دوره‌ها راهی محل خدمت خود شوند.

ایران جزو برترین‌های دنیا در فرسایش خاک است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد فرسایش خاک در ایران اظهارکرد: ایران جزو برترین‌های دنیا در فرسایش خاک است. سیاست‌های غلط در حوزه خودکفایی و تولید گوشت و کشت در همه زمین‌های در اختیار باعث فرسایش خاک شده است. علاوه بر فرسایش فیزیکی خاک آلودگی‌های شیمیایی ناشی از کودهای مصرفی، آب‌های آلوده حاوی فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی آلی مضر باعث شده که خاک آلوده شود.

هزینه‌های تخریبی تولید گوشت قرمز صد برابر ارزش تولیدی آن است

کلانتری تاکید کرد: بخش عمده فرسایش خاک ناشی از عوامل انسانی و سوءاستفاده از منابع طبیعی است. شاید خودکفایی در تولید گوشت برای وزارت جهاد کشاورزی افتخار باشد اما هزینه‌های تخریبی آن صد برابر ارزش تولیدی آن است. واردات گوشت می‌تواند مسیری برای تامین آب و خاک این کشور باشد.

تاثیر تحریم‌ها برتامین سوخت

وی در پاسخ به پرسشی در مورد تاثیر تحریم‌ها بر تامین سوخت کشور گفت: اثر تحریم در محیط زیست بسیار گسترده‌تر از این خواهد بود. همانطور که وزیر صنعت که آئین‌نامه قانون هوای پاک را امضا کرده بود اعلام می‌کند که به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند موتورهای مورد نیاز را وارد کند،در مورد سوخت نیز خوشبختانه با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که ۳۰ درصد تولید کشور را بر عهده دارد وضعیت نسبت به گذشته تغییر کرده است. این پالایشگاه می‌تواند بنزین و گازوئیل استاندارد تولید کند.

اجازه استفاده از سوخت غیراستاندارد را نمی‌دهیم

معاون رئیس جمهور تایید کرد: مطمئن باشید که رئیس جمهور اجازه نمی‌دهد که نفت تبدیل به بنزین شود و اگر لازم شود از شهروندان درخواست می‌کنیم که پیاده بروند اما نمی‌گذاریم از سوخت غیر استاندارد استفاده کنند.

کلانتری در پاسخ به پرسشی در مورد سرنوشت توافقنامه پاریس اظهار کرد: ایران به چهاردرصد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ متعهد شده است. همچنین ۸ درصد دیگر را منوط به لغو تحریم‌ها کرده است. این تعهدات، تعهدات سختی نیست. این موضوع را به رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفته‌ام.

کاهش هفت درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای با مهار فلرها

وی ادامه داد: وزارت نفت دنبال آن است که فلرهای نفتی و گازی خود را مهار کند. اگر این اتفاق بیفتد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا هفت درصد صورت می‌گیرد بنابراین کنترل فلرها هم درآمد ارزی برای کشور دارد و هم اجرای تعهدات ما را تا دو برابر محقق می‌کند. تا کنون هم ایتالیا داوطلب شده که در زمینه فلرها در ایران مشارکت داشته باشد.

برای اجرای تعهدات خود به توافقنامه پاریس نگرانی نداریم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در توافقنامه پاریس از نظر اجرایی مشکلی نداریم، گفت: تا سه یا چهار سال آینده فلرهای نفتی و گازی کشور مدیریت و تبدیل به میعانات می‌شود. پس نگرانی در مورد اجرای تعهدات توافقنامه پاریس وجود ندارد.

کلانتری همچنین در مورد دفتر تغییر اقلیم سازمان محیط زیست اظهار کرد: این دفتر کمبود نیروی انسانی دارد. جالب است که در زمینه تغییر اقلیم حتی یک متخصص در سازمان حفاظت محیط زیست وجود ندارد و مجبوریم از دانشگاه‌ها در این حوزه کمک بگیریم.

استحصال آب ژرف توجیه اقتصادی ندارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد آب‌های ژرف و رویکرد این سازمان نسبت به این موضوع گفت: از نظر ما تحقیقات در این زمینه هیچ ایرادی ندارد و این موضوع باید به لحاظ اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. آبهای ژرف از نظر اقتصادی باید مورد بررسی قرار بگیرد اما من تاکید می‌کنم که توجیه اقتصادی ندارد.

کلانتری با اشاره به اینکه در شرایط حاضر استحصال آب از عمق ۵۰۰ متر توجیه اقتصادی ندارد، گفت: اگر استحصال آب ژرف توجیه اقتصادی داشته باشد و آب فسیلی نباشد ما حرفی نداریم اما واضح است که این مسیر نه برای کشاورزی و نه حتی برای شرب صرفه اقتصادی ندارد. علت طرح این موضوع هم آن است که شاید برخی نماینده‌ها دنبال رای هستند.

وی تاکید کرد: از لحاظ عملیاتی آب ژرف دردی از کشور دوا نخواهد کرد. قطعا شیرین سازی آب از آب ژرف ارزانتر تمام می‌شود. واقعیت آن است که دولت به لحاظ مالی توان آن را ندارد که ۱۰ میلیارد تومان هزینه برای استحصال دو لیتر آب بکند. متاسفانه پیمانکارانی که در دوره‌ای کار سدسازی انجام می‌دادند در شرایط حاضر دنبال راه‌های جایگزین برای کسب درآمد هستند. برای همین هم چنین ایده‌هایی هم مطرح می‌شود.

برداشت غیرمجاز ۱۶ میلیارد متر مکعب آب

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسشی در مورد فرونشست زمین اظهار کرد: فرونشست به دلیل تخلیه آب از زمین است. بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت نیرو از چاه‌های مجاز ۸.۵ میلیارد متر مکعب برداشت اضافی صورت می‌گیرد همچنین از چاه‌های غیر مجاز ۷.۵ میلیارد متر مکعب آب برداشت می‌شود بنابراین ۱۶ میلیارد متر مکعب برداشت غیر مجاز داریم. اگر تعادل بخشی در سفره‌های زیرزمینی نداشته باشیم فرونشست ادامه می‌یابد.

کلانتری در ادامه گفت: تنها باید  از ۴۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر استفاده شود در حالی‌که در کشور ما بالای ۱۰۰ درصد آب‌های تجدید پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در شرایط حاضر حکومت بین دو راهی قرار گرفته است؛یا خودکفایی و تولید محصول را محور قرار دهد یا حفظ محیط زیست را. واضح است که در جمهوری اسلامی تا کنون تصمیمات کوتاه مدت بر بلندمدت غلبه کرده است.

وی با بیان اینکه کشور ما برنامه آمایش سرزمینی ندارد، اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی را باید به نصف برسانیم و خسارت‌های محیط زیستی ناشی از تولید محصولات را در نظر بگیریم.

مجری کنوانسیون تنوع زیستی وزارت جهاد کشاورزی است

کلانتری در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد دلیل واگذاری مرجعیت قانونی کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۲۵ سال است که نقطه کانونی (focal point) کنوانسیون تنوع زیستی وزارت خارجه است. خانم ابتکار- رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست - مسئولیت این کنوانسیون را به وزارت امور خارجه داده است و در حال حاضر هم معتقد است که باید بر عهده این وزارتخانه باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اجرای کنوانسیون تنوع زیستی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است تصریح کرد: مسئولیت اجرایی این کنوانسیون را وزارت جهاد کشاورزی دارد. ضمن اینکه کلیه بانک‌های ژنی در اختیار این وزارتخانه قرار دارد و اگر قرار باشد که سازمان حفاظت محیط زیست مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی را بر عهده بگیرد باید این بانک‌های ژنی به محیط زیست منتقل شود یا اینکه محیط زیست در بازه‌ای پنج ساله و با صرف ۵۰۰ میلیارد تومان این بانک‌های ژنی را تامین کند.

کلانتری در پایان تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اجرای کنوانسیون تنوع زیستی نظارت خواهد داشت اما مجری وزارت جهاد کشاورزی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha