• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 97052915635
  • منبع : سازمان حفاظت محیط زیست

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست تاکید کرد

تخصص نجات‌گر سمن‌ها از دام پوپولیسم/ برنامه سازمان محیط زیست برای توانمندسازی سمن‌ها

تخصص نجات‌گر سمن‌ها از دام پوپولیسم/ برنامه سازمان محیط زیست برای توانمندسازی سمن‌ها

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، سمن ها را از ارکان اصلی توسعه پایدار کشور برشمرد و گفت: سمن‌ها می‌توانند با تقویت بنیه تخصصی خود از افتادن در دام پوپولیسم محیط زیستی پرهیز کنند.

به گزارش ایسنا ژیلا مهدی آقایی در سمینار آموزشی روش‌های نوین تسهیل‌گری و توانمندسازی مجموعه‌های مردم نهاد در حوزه محیط زیست در قزوین اظهارکرد: تشکل‌های غیر دولتی بدون وابستگی به دولت به صورت داوطلبانه برای دستیابی به اهداف مشترک و مشخصی فعالیت می‌کنند و این تشکل‌ها باید فاکتورهایی مانند قانونمندی، برنامه داشتن، مسئولیت‌پذیری، حس مشارکت و هویت مستقل و مشخص داشته باشند.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اگر تشکلی با این رویکرد فعالیتش را آغاز کند بدون هیچ وابستگی می تواند موفقیت خود را تضمین کند.

آقایی افزود: اگر مسئولان دولتی از تشکل‌ها در تصمیم‌گیری کمک نگیرند منجر به مطالبه‌گری بی‌پایه و اساس و سرخوردگی آنها می‌شود و دولت‌ها باید این سرمایه بی‌هزینه را به عنوان جامعه مدنی جدی بگیرند. چون هرگونه حل مشکلات  در حوزه محیط زیست بدون نقش آفرینی سمن‌ها و جامعه مدنی امکان‌پذیر نیست.

وی خطاب به تشکل‌های محیط زیستی اعلام کرد: «با تقویت بنیه تخصصی از افتادن در دام پوپولیست محیط زیستی پرهیز کنید. چون اعتراض‌های بدون پشتوانه تخصصی جدی گرفته نمی‌شود و ارزیابی دوره‌ای از عملکرد خودتان داشته باشید. حیف است این همه پتانسیل عاشق و خوب خدای ناکرده در دام‌های نامناسب بیافتد و بخواهد شما را عقب براند و فعالیت‌هایتان دیده نشود.»

این مقام مسئول در ادامه گفت: شما به عنوان ارکان اصلی توسعه پایدار می‌توانید نقس بسزایی در حوزه محیط زیست داشته باشید و با توانمندسازی خودتان کمک اصلی در تغییر و توسعه پایدار کشور باشید.

آقایی تاکید کرد: دفتر مشارکت مردمی یک برنامه چهار ساله استراتژیک و عملی تدوین کرده که خوشبختانه برنامه خوبی است و این برنامه روی پورتال سازمان قرار گرفته و از هر گونه نقطه نظرات دیگران استفاده می‌کنیم.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهارکرد: توانمندسازی سمن‌ها یکی از برنامه‌های مداوم ماست که در سال ۹۷ ادامه خواهد داشت به طوری که کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی در کل ‌کشور برگزار خواهد شد. در برنامه چهارساله، به ارتباطات بین بخشی هم توجه شده است، چون به آن احتیاج داریم و باید تقویت کنیم . خوشبختانه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها از آن استقبال کردند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست آقایی در پایان اعلام کرد: ۲۲ ذی‌نفع برای دفتر مشارکت مردمی تعریف شده است و این دفتر در جلب مشارکت عامه مردم هم فعالیت دارد چرا که عامه مردم از  مهمترین ذی‌نفعان ا هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha