• دوشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ / ۰۰:۴۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97061105654
  • خبرنگار : 71577

یک اقتصاددان:

گرانی دلار به نفع صادرات است ولی مگر چقدر صادرات داریم؟!

گرانی دلار به نفع صادرات است ولی مگر چقدر صادرات داریم؟!

یک اقتصاددان با اشاره به این که افزایش نرخ ارز باعث رونق گرفتن صادرات می‌شود؛ تحقق این فرضیه را منوط به این مساله دانست که اساسا چیزی برای صادرات داشته باشیم.

مرتضی عمادزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فرض افزایش صادرات در هنگام کاهش ارزش پول ملی می‌تواند فرضیه درستی باشد، اظهار کرد: این فرضیه در حالتی می‌تواند درست باشد که اساسا صادراتی وجود داشته و ما از این بابت در بازارهای جهانی سهمی داشته باشیم؛ در چنین شرایطی و با کاهش ارزش پول داخلی در برابر ارزهای خارجی، صادرات می‌تواند ارزآور باشد.

او همچنین با اشاره به گران‌تر شدن نرخ ارز در ماه‌های گذشته، به تاثیر آن بر تولیدات داخلی هم پرداخت و گفت: افزایش قیمت ارزهای خارجی تولید داخلی را تضعیف نمی‌کند، ولی قیمت تمام شده محصولات تولید شده را افزایش می‌دهد. تاثیر این مساله بر حجم تولید هم بستگی به کشش‌پذیری قیمت‌ها در بازار دارد.

این اقتصاددان با بیان اینکه افزایش قیمت ارز در فرایند تولید می‌تواند اثرگذار باشد، تاکید کرد: باید ببینیم سهم مواد اولیه و واسطه‌ای و دستمزدها در فرایند تولید چقدر بوده و این مساله در نهایت چقدر توانسته قیمت تمام شده را تحت تاثیر قرار دهد.

گفتنی است که در ماه‌های گذشته و حتی پیش از شدت گرفتن افزایش نرخ ارزهای خارجی نسبت به پول داخلی بسیاری از اقتصاددانان بازارگرا نسبت به آزادسازی نرخ ارز امیدوار بودند و این اتفاق را باعث تحریک بخش تولیدی اقتصاد به خاطر جذاب شدن صادرات ارزیابی می‌کردند؛ امری که البته در شرایط فعلی به نظر چندان صحیح نمی‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۲ ۰۲:۰۲

واردات هم که دست خودشان است

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۲ ۱۰:۰۵

وقتی 40 سال به صورت دستوری دلار با ارز نفتی پایین نگه داشته میشه و کشور تبدیل میشه به بنگاه واردات خاورمیانه بزرگترین بازار مصرف برای آباد کردن اقتصادهای ترکیه چین هند و.. نباید انتظار داشت یک شبه این شکاف پر بشه چیزی که مهم هست ایران از نظر داشتن مواد اولیه حداقل 100 برابر کشورهایی چون کره جنوبی ژاپن و آلمان ظرفیت داره چه در فلزات چه کانی ها منهای موضوع سوخت و انرژی چون از نظر منابع و تنوع معدنی جز 10 کشور اول دنیاست بالاخره یک بار برای همیشه ایران باید صنعتی بشه بخصوص که از 2040 و 50 به بعد با پایان عصر نفت گران این اقتصاد فعلی نفتی بر پایه فروش نفت واردات کالا چاپ ریال معادل کالای وارداتی فروخته شده به مردم که عامل اصلی تولید تورم ها و نقدینگی های وحشتناک 33 ساله هست از هم فرو خواهد پاشید در واقع در 20 سال پایانی عمر اقتصاد نفتی ایران قرار داریم و با بی ارزش کردن پول داریم زمان می خریم اگر ایران صنعتی شد که شد اگر نشد حداقل برای دو قرن فرصت ریکاوری رو از دست خواهیم داد

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۲ ۱۱:۰۲

تا وقتی حرف اول و آخر رو کارشناسا و مهندسین نزنن و R&D براش هزینه نشده و اقتصاد دست آقازاده‌های اکبیری و باند بازی و فساد دولتی اتفاقا سازمان یافته و نهادینه باشه ایران و اقتصادش روی خوش نخواهد دید .

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۲ ۱۲:۲۹

كدام توليد؟! اكثر كارخانجات توليدي تعطيلند. افزايش نرخ ارز فقط براي صادركنندگان خشكبار كه آنهم مردم عادي نيستند سودمند هست بقيه كه زير بار تورم ناشي از كاهش ارزش ريال در حال له شدن هستند