• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 97062512634
  • خبرنگار : 71553

ویژه‌برنامه‌های شهرداری برای محرم، دفاع مقدس و اربعین

ویژه‌برنامه‌های شهرداری برای محرم، دفاع مقدس و اربعین

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های محرم،‌ دفاع مقدس و اربعین را که توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نظر گرفته شده تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، سعید اوحدی در نشست خبری ضمن تسلیت ایام محرم، اظهار کرد: محرم امسال با دو موضوع هفته دفاع مقدس و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تقارن دارد که حال و هوای دیگری برای محرم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصمیم دارد ستاد ویژه‌ای را برای برنامه ریزی و برگزاری مراسم محرم، هفته دفاع مقدس و اربعین با رویکرد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را داشته باشد. بنابراین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به سه دسته فراگیر، شاخص،‌ محلی منطقه‌ای تقسیم می‌شود که برنامه فراگیر در سطح ملی و برنامه شاخص هم به شکل منطقه‌ای است. همچنین دسته سوم برنامه‌ها نیز محلی و منطقه‌ای است که در مراکز در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به صورت عموم برگزار می‌شود.

اوحدی بااشاره به پیش‌بینی برگزاری 17 برنامه فراگیر ، ‌12 برنامه شاخص منطقه‌ای و بیش از 70 برنامه محلی منطقه‌ای گفت: در 17 برنامه فراگیر یک منطقه مسئول شده و کارگروهی تشکیل می‌دهد که برنامه‌های آن نیز تدوین و ابلاغ شده و در همه مناطق برنامه‌ها قابل اجرا باشد.

وی عنوان برنامه‌های محرم را "جلوه سوگ" بیان کرد و گفت:‌ امروز بعدازظهر آیین رونمایی از برنامه‌های جلوه سوگ محرم به صورت رسمی در میدان امام حسین با حضور شهروندان برگزار خواهد شد. همچنین از جمله برنامه‌های ویژه برنامه‌های فراگیر "پرده عشاق" است که در آن از پیشکسوتان خادمین حضرت سیدالشهد، مداحان محرم و عاشورا و پیر غلامان تجلیل می‌شود که این افراد ابتدا در قالب کمیته داوری انتخاب و سپس از آنها تجلیل صورت می‌گیرد.

به گفته وی، دو برنامه نیز در حوزه کودکان با عنوان "کودکان عاشورایی" و "نوگلان حسینی" وجود دارد که برنامه کودکان عاشورایی در 150 مهدکودک در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ، با حضور خانواده‌های این کودکان برگزار می‌شود. برنامه "نوگلان حسینی" نیز در سطح نوجوانان برگزار می‌شود. همچنین با همکاری آموزش و پرورش برنامه‌هایی در حوزه مداحی، تعزیه،‌ کتابخوانی و هنرهای تجسمی در سطح مدارس 22 منطقه تهران داریم.

به گفته اوحدی، ویژه برنامه‌ای نیز در حوزه سوگواره شعر با عنوان "بر آستان اشک" خواهیم داشت که در منطقه 7 و در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود و در این برنامه نیز شعرای آیینی حضور پیدا می‌کنند. همچنین امسال برای اولین بار برنامه‌ای با عنوان نشان "ارادت" در نظر گرفتیم که بسیاری از افرادی که در حوزه‌های متنوعی فعالیت داشتند و به نوعی در خدمت هنرهای آیینی محرم و اربعین بودند نیز این نشان بنا بر نظر کمیته داوری به منتخبان تعلق می‌گیرد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطر نشان کرد: برنامه سوگواره "آواها و نواهای عاشورا" را نیز داریم که در عمده فرهنگسراها اجرا می‌شود که در این برنامه آداب و سنن عزاداری اقوام مختلف و استان‌های مختلف در ایام محرم در قالب این برنامه به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین منطقه 14 از سال‌های گذشته برنامه‌ای را به عنوان مرثیه آفتاب شروع کرده است و کار حرفه‌ای نیز در این زمینه انجام می‌دهد و در سطح دانش‌آموزی و دانشجویی تا به امروز بیش از هفت گروه حرفه‌ای مرثیه  تربیت کرده است  که همه آداب هنرهای تعزیه، نقالی و پرده خوانی را رعایت می‌کنند. امیدواریم که بتوانیم برترین‌های این افراد را در ایام اربعین و در مرزهای عبوری زائران استفاده کنیم و برنامه‌های هنری متنوعی در قرارگاه فرهنگی هنری اربعین داشته باشیم.

وی گفت: برنامه کتابخوانی نیز اجرا می‌شود و محصولاتی در حوزه اربعین تولید شده است در اختیار شهروندان تهرانی قرار می‌گیرد و از جمله این کارها اقدامی با عنوان "سلسه موی دوست" است که در این اقدام از زنجیرهای کهنه و از بین رفته‌ای که هیات‌ها کنار می‌گذارند تندیس‌هایی تهیه می‌شود و به 40 هیات ویژه تهران، 40 تندیس از زنجیرهای عزاداری تقدیم می‌شود. همچنین نشان حسینی نیز به کودکان که شامل کتاب، نماد است تعلق می‌گیرد. از طرفی بسته‌ای با عنوان "خاک سرخ" که تربت حضرت سیدالشهدا است و شامل تسبیح و مهر و نگین عقیق است به دانش آموزان و شهروندان تقدیم خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: میدان امام حسین در ایام محرم به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا و همچنین فرهنگسرای عترت میزبان هیات مطرح تهران هستند که شروع حرکت آنها از میدان امام حسین خواهد بود و در قالب یک ویژه برنامه است و همچنین بعدازظهر روز عاشورا نیز برنامه آتش زدن خیمه‌ها در میدان امام حسین برگزار می‌شود که از شهروندان تهرانی دعوت می‌کنیم حتما در این برنامه عاشورا حضور داشته باشند. البته برنامه‌های متنوع دیگری چون زیارت نیابتی نیز داریم.

وی در ادامه افزود: زائرانی که علاقه مند هستند مشرف به کربلا شوند اما این امکان را ندارند، مشخصات آنها و هماهنگی با ستاد عتبات به زائران دیگری که مشرف می‌شوند داده می‌شود تا آنها به نیابت دیگران زیارت انجام دهند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برنامه‌های هفته دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت: 14 برنامه فراگیر، 12 برنامه منطقه‌ای، چهار برنامه شاخص در هفته دفاع مقدس در نظر گرفته شده است. همچنین برنامه ویژه‌ای با عنوان "نقطه رهایی" در نظر گرفته شده که در این برنامه قصد داریم تعدادی از عملیات‌های دفاع مقدس را با حضور 100 هنرمند جوان بازسازی کنیم که قرار است در مصلی تهران اجرا شود و به همین منظور نیز تفاهم نامه‌ای با ستاد کانون‌های فرهنگی مساجد وزارت ارشاد امضا کردیم. این ویژه برنامه با همکاری مصلی تهران، کانون فرهنگی هنری مساجد، مرکز ارتباطات و امور بین‌المللی شهرداری، سازمان خدمات شهری شهرداری تهران و پشتیبانی اورژانس انجام خواهد شد. در حقیقت عملیاتی که بازسازی می کنیم بسیار سخت است و تدارکات پشتیبانی زیادی می‌خواهد.

اوحدی اذعان کرد: در این میان سپاه حضرت رسول و ارتش همکاری‌های بسیاری داشتند و امیدواریم بتوانیم این برنامه را با شروع هفته دفاع مقدس به مدت 20 شب در مصلی تهران داشته باشیم. همچنین ویژه برنامه‌ای برای اولین بار در تجلیل از شهدای مظلوم تفحص انجام خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطر نشان کرد: برنامه "چلچراغ" را نیز در دستور کار داریم که در میدان امام حسین در تجلیل از شهدای دفاع مقدس به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هر شب 40 فانوس به نیابت 40 شهید شاخص روشن خواهد شد. از طرفی برنامه شب شعر به مناسبت هفته دفاع مقدس نیز کار ارزشمندی با هماهنگی ارتش در منطقه 5 انجام می‌شود که در آن نمایشگاهی با عرضه آثار و ادوات جنگی در منطقه 5 خواهیم داشت. از طرفی برنامه در منطقه 9 تهران با عنوان دست آفریده‌های عاشورایی در برج آزادی برگزار خواهیم کرد که هرکس کار ارزشمندی در حوزه هنرهای آیینی و عاشورایی انجام داده به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به فاجعه منا اشاره کرد و گفت: امسال ایام محرم و هفته دفاع مقدس همزمان با سالگرد شهدای فاجعه منا است. مقام معظم رهبری تاکید کرده است که فاجعه منا باید زنده نگه داشته شود و شاهد بر سر احقاق حقوق شهدای منا و خانواده‌های آنها در نگه داشتن یاد این شهدا باشیم.به همین منظور ویژه برنامه‌ای برای شهدای فاجعه منا در روز یکشنبه شب دوم مهر در فرهنگسرای اندیشه برگزار خواهد شد که خانواده و فرزندان این شهدا نیز در این برنامه شرکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه نگاه ما امسال به برنامه‌های محرم این است که خروجی آنها را در قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین ، در اربعین به مردم عرضه کنیم اظهار کرد: از کشور ما حدود سه میلیون نفر در پیاده روی اربعین حضور می‌یابند و سال گذشته نیز حدود 150 هزار نفر زائران غیرایرانی از مرزهای بازرگان، آستارا،‌ میرجاوه، از مسیر کشور ما به اربعین حرکت کردند. امروز اربعین نه به عنوان یک همایش شیعی بلکه به عنوان همایشی انسانی مقابل با استکبار در دنیا مطرح است که حتی اقلیت‌های مذهبی دیگر هم در این پیاده روی شرکت می‌کنند. قرارگاه فرهنگی هنری اربعین نیز بنا دارد تا از پشتوانه مردمی و بدون تکیه بر بودجه دولتی و شهرداری در این مراسم حضور موثری داشته باشد.

به گفته وی مسائل پوچ و بی محتوایی درخصوص زائران عراقی مطرح شد که استکبار در حقیقت در این میان برای از بین بردن پیوند مردم ایران و عراق در محور مقاومت رقم زد که قرارگاه فرهنگی هنری اربعین می‌تواند نقش جدی برای تقویت پیوند مردمی میان این دو کشور موثر باشد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: در مسیر موکب نجف تا کربلا با هماهنگی عراقی‌ها سوگواره شعر آیینی اربعین با حضور شعرای آیینی ایرانی و عراقی خواهیم داشت و تلاش کردیم که برای اولین یادواره شهدای مدافع حرم ایرانی و عراقی را نیز در کربلا برگزار کنیم. همچنین تفاهم نامه‌ای با موزه عبرت به امضا رساندیم که بتوانیم در اربعین در مرزهای سه گانه بخشی از موزه عبرت و بخشی از باغ موزه قصر را در نمایشگاهی به عرصه عموم درآوریم که زائران در اوقات فراغت بتوانند با ارزش‌های فرهنگی و انقلاب آشنا شوند. همچنین فراخوان جشنواره مختلف عکس و فیلم متعاقبا اعلام خواهد شد که بعد از اربعین نیز خروجی آن را اعلام خواهیم کرد. از طرفی ویژه برنامه جاماندگان اربعین را نیز در دستور کار داریم و افرادی که امکان حضور در کربلا را نداشتند بتوانند از میدان امام حسین تا حرم عبدالعظیم پیاده روی کنند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان صحبت‌هایش با اشاره به اینکه 14 مهر به عنوان هفته تهران نامگذاری شده است اظهاّر کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هفته گذشته در فرهنگسرای ارسباران از برنامه گردشگری شهری با عنوان "تهران با تو" رونمایی کرد که در این برنامه سفر گردشگری از جمله تورهای تاریخی، تورهای بازدید از تکایا،  آشنایی با انقلاب و ... فراهم شده است که در طول سال ادامه خواهد داشت و هفته آینده جلسه هماهنگی آن برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha