• یکشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97071508477
  • خبرنگار : 71577

یک اقتصاددان:

نرخ دلار باید ۱۸۵۰ تومان باشد

نرخ دلار باید ۱۸۵۰ تومان باشد

با بیان این‌که نرخ ارز فعلی هیچ تناسبی با اقتصادمان ندارد، گفت که طبق برآوردهای ما نرخ واقعی ارز باید ۱۸۵۰ تومان باشد.

به گزارش ایسنا، عباس شاکری – عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، امروز در نشست موسسه دین و اقتصاد با بیان این‌که ساختارهای موازی همیشه در اقتصاد ایران وجود داشته‌اند، اظهار کرد: ما از همان برنامه اول با ساختارهای موازی مواجه بودیم، اما منابع خوبی در زمینه‌های کشاورزی و صنعتی داشتیم که به تولید خود ادامه می‌دادند و مشکلی هم وجود نداشت، اما چه شد که این وضعیت به وجود آمد؟ یک عامل می‌تواند خروج آمریکا از برجام باشد، اما علت دیگر مربوط به برخی تصورات مبنی بر افزایش صادرات از طریق افزایش نرخ ارز است که حالا به یک رویه تبدیل شده است.

وی با طرح این پرسش که حالا که قیمت ارز افزایش پیدا کرده، صادرات ما چه خواهد شد؟ گفت: صادرات، تولید مبتنی بر دانش و تولید مبتنی بر عرضه فناوری می‌خواهد، در حالی که ما هیچ کدام از این‌ها را نداریم و برای همین رشد اقتصادی ما یک سال مثبت می‌شود و دوباره پایین می‌آید.

این اقتصاددان با بیان این‌که ما برای افزایش صادرات و رشد اقتصادی به رقابت‌پذیری نهادی و رقابت‌پذیری بازار نیاز داریم، افزود: اما ما همه این‌ها را رها کرده و تنها به افزایش نرخ ارز پرداخته‌ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که برخی تصور می‌کنند با افزایش نرخ ارز، واردات کم و صادرات افزایش پیدا می‌کند، گفت: ما دانه‌های روغنی و برخی مواد اولیه کارخانه‌ها را وارد می‌کنیم که همه اینها با ارز خارجی وارد می‌شود و طبیعی است با افزایش قیمت ارز، هزینه تمام شده هم بیشتر خواهد شد.

وی با بیان این‌که ویژگی بازار غیر رقابتی ارز این است که به محض مواجهه با کمبود ارز، سوداگران وارد آن می‌شوند، ادامه داد: در دوران اصلاحات که نرخ ارز تک رقمی اعلام شد، صادرکنندگان از طریق وام‌هایی که گرفته بودند تحت فشار قرار گرفتند و مجبور شدند ارزشان را وارد کنند و به همین خاطر ما تنها یک ماه تورمی را پشت سر گذاشتیم، اما حالا معلوم نیست چرا این کار را نکردند و  بازار ثانویه درست کرده‌اند.

شاکری با بیان این‌که نرخ ارز فعلی هیچ تناسبی با اقتصادمان ندارد، گفت: طبق برآوردهای ما نرخ واقعی ارز باید ۱۸۵۰ تومان باشد. در این برآورد تفاوت تورم ایران و آمریکا را لحاظ کرده و سال پایه را زمانی که دلار هفت تومان بود تعیین کرده‌ایم.

وی در ادامه با بیان این‌که البته فروپاشی در اقتصاد معنایی ندارد، اظهار کرد: افزایش نرخ ارز باعث شده تا علاوه بر سرمایه‌های مالی، سرمایه‌های انسانی هم از کشور بروند چیزی که با این افزایش نرخ ارز عاید شده یک جابه‌جایی، درآمد از مولدها به سمت سوداگران بوده که این مساله تولید را به شکل جدی می‌تواند تهدید کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۵ ۱۳:۵۵

من کاملا موافق هستم. نر خ ارز خیلی پایین تر از ا ینی است که حالا می فروشند. ما کشور غنی داریم اما متاسفانه عده ای با نگاه سوداگرایانه دنبال جیب خود هستند و متاسفانه برخی مسئولین نیز چنین تفکری داشتند که ارز باید گران بشود و حالا دیدیم چه اتفاق افتاده است.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۵ ۱۴:۲۸

اگر نرخ دلار 1850 تومان بشود قیمتها به حدی پائین میاید که همه میخواهند ماشین بنز سوار شوند و گوشی موبایل اپل دست بگیرند. همه برنج درجه یک ایرانی میخواهند و هر چه خاویار و زعفران داریم در همین ایران مصرف میشود و چیزی برای صادرات نمیماند. آیا اینقدر ثروت در کشور وجود دارد که بشود اینکارها را کرد؟

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۵ ۱۸:۰۸

نکنه پول تو جیب تو میره که مشکلی داری؟؟

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۵ ۲۰:۲۴

بله ثروت تو این مملکت زیاده و خیلی هم زیاده مگه بده همه ایفون داشته باشن و بنز سوار بشن شما نگران صادرات نباش چراغی که به خانه رواست .........

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۵ ۲۱:۲۶

بله وجود دارد مگر چه چیز ما کمتر از کشورهای عرب زبان است

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۵ ۲۱:۴۱

اشکالی داره مردم ایران همه بنز سوار بشن وخاویار بخورن یا فقط اینها باید مال مردم امارات وکویت وبعضی دیگر بشه

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۶ ۰۰:۳۸

بله هست میشویم مثل دوبی و عربستان

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۷ ۱۵:۴۹

بله...صفر از پول کم باید بشود آنوقت یعنی ۵۰۰۰ تومان بشود ۵ تومان

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۶ ۰۱:۳۸

حرف جالیه! واقعا که سنگ بزرگ علامت نزدنه. حالا با این خیالبافیها مردم بازم برای مدتی سرگرم می مونن.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۶ ۰۲:۵۳

باید گونه ای مدیریت و برنامه ریزی کرد که آسیب ها بررسی شده و راهکارهایی برای آن تعیین شود در ضمن اگر نرخ ها بالا برود هزینه ها نیز بالا می رود و در اینصورت کالای تولید شده نیز گرانتر می شود و در رقابت با بازارهای خارجی نیز کسی رغبت به خرید کالای ایرانی نمی کند و البته دولت نیز خودش دلش می خواهد ارز گران باشد و با ارزان شدن ارز مخالف است

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۶ ۱۲:۲۰

فرق ما با فلان کشور عربی آن است که آنها نزدیک به ما تولید ملی دارند ولی یک بیستم ما جمعیت دارند لذا فریب این داستان سرایی های عوام پسند را نخورید تا دچار توهم نشوید.برای 1850 تومان شدن نرخ ارز باید تولید ملی ما با همین سرمایه گزاری های انجام شده و شرایط موجود به جای 400 میلیارد دلار 2000 میلیارد دلار شود که تولید ملی کشوری در حد کره جنوبی با غول هایی مثل سامسونگ و هیوندای می باشد.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۶ ۲۲:۲۳

بالاخره یک اقتصاد دان شجاع و آزاده پیدا شد و حرف درست را زد

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۷ ۱۵:۵۴

دقیقا همینه چرا که با بالارفتن دلار اومدیم صفرها رو زیادتر کردیم و ۱۰۰ تومان رو به ۱۰۰۰۰ تومان تبدیل کردیم و تورم چسبیده دلار ۱۸۵۰ در کنار کم کردن این صفرها میتواند اقتصاد مقاومتی باشد به نوعی به نظر من مردم میتونن تحریمها رو به خود تحریم کننده مثل آینه انعکاس بدن برگردونن اینطور که کمپین راه بیندازن و دلار ۱۸۵۰ با کم کردن ۳ صفر از پول راه بیندازن اقتصاد مقاومتی رو عملی کنن

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۲۱ ۱۰:۵۵

منظورت 18500 تومان است دیگه

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۲۴ ۱۵:۵۷

واقعا اینا.. چیه میگین...چرا ۱۸۵۰ بگو ۱۸۵ تومن که چی؟؟؟

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۲۴ ۲۳:۰۶

چه عجب یکی پیدا شد که راست و درست رو گفته و این قسمت دلار فقط برای گشنه نگه داشتن ملت هستش تا خوشی زیر دلشون نزنه و دل درد نگیرن

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۲۹ ۱۰:۰۶

سلام به نظر من دلار ١٢تا ١٣ هزار تومان مناسب هست،بشرطي كه اين ارز ثانويه را حذف كنن !!!تمام دولت ها و حكومت ها از صادر كننده ها و توليد كننده ها حمايت ميكنن اما اينجا با اين قوانين اشتباه كمكي زيادي به صادر كننده نميكنيم