• یکشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 97080602886
  • خبرنگار : 71531

بحران مالی بیمه‌ها و درخواست بودجه‌ای "بیمه سلامت" از مجلس

بحران مالی بیمه‌ها و درخواست بودجه‌ای "بیمه سلامت" از مجلس

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: باید یک بار برای همیشه مشکل بودجه‌ای بیمه‌ها را حل کنیم، بودجه را واقعی ببینیم، مطالبات را به روز کنیم و به مسئول بیمه بگوییم وقتی پول ندارید حق ندارید تعهد ایجاد کنید.

به گزارش ایسنا، مهندس طاهر موهبتی در آئین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت با بیان اینکه سوم آبان ماه مصادف با سالروز تصویب قانون بیمه همگانی است، گفت: بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی که دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را تکلیفی برای حاکمیت و دولت و حقی همگانی برای شهروندان دانسته، سازمان خدمات درمانی که امروز با عنوان سازمان بیمه سلامت ایران است، تاسیس شد. امروز بعد از ۲۳ سال از تاسیس این سازمان، شاهد پوشش جمعیت ۴۰ میلیون نفر از ایرانیان هستیم که ۸۵ درصدشان تحت پوشش بیمه رایگانند، یعنی دولت حق بیمه آنها را می‌پردازد.

وی افزود: صندوق کارکنان دولت، بازنشستگان، طلاب و دانشجویان و روستائیان که ۲۲ میلیون نفر از جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند از جمله صندوق‌های بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت ایران هستند. از طرفی در سال‌های گذشته ۱۰ میلیون نفر هم تحت پوشش رایگان سازمان بیمه سلامت قرار گرفتند. مهم‌تر از این شرایطی است که امروز در حوزه بیمه در کشور فراهم شده و هیچ مانعی برای بیمه شدن افراد وجود ندارد؛  به طوریکه هر ایرانی می‌تواند با حضور در دفاتر پیشخوان و با صرف وقت ۱۵ دقیقه‌ای، تحت پوشش بیمه قرار گیرد. آنهایی که بیمه نیستند و تمکن مالی دارند، خودشان حق بیمه شان را می‌پردازند، اما کسانی که تمکن مالی ندارند بعد از احراز عدم تمکن مالی‌شان، تحت پوشش بیمه رایگان قرار می‌گیرند.

کاهش پرداخت از جیب مردم با اجرای طرح تحول نظام سلامت

موهبتی ادامه داد: در حوزه حفاظت مالی از بیمه شدگان به برکت طرح تحول نظام سلامت، هزینه‌های مردم در این حوزه از ۶۰ درصد به ۳۵ درصد رسید. در حوزه بستری که در گذشته ۵۰ درصد هزینه را مردم می‌پرداختند، امروز بین ۹۰ تا ۹۵ درصد هزینه‌ها تحت پوشش بیمه قرار گرفته و در بخش دولتی توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود. در حوزه سرپایی نیز ۷۰ درصد هزینه‌ها را می‌پردازیم. همچنین ۲۴۰۰ دارو و ۵۰۰۰ خدمت نیز تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد. در نتیجه با اجرای طرح تحول آرزوی دیرینه نظام مبنی بر اینکه بیمار جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد، محقق شد.

بهبود وضعیت بهداشت و درمان مناطق محروم

وی با اشاره به بهبود وضعیت بهداشت و درمان در شهرها و استان‌های کمتر برخوردار مانند سیستان و بلوچستان، کردستان، بوشهر و ... با اجرای طرح تحول سلامت، اظهار کرد: جالب است که برخی دوستان دلسوز ما می‌گویند که این طرح برای کشور بار مالی داشته است. البته جز این هم نمی‌توانستیم انتظار داشته باشیم. در حوزه سلامت یا مردم باید هزینه را بپردازند یا دولت و یا بیمه. وقتی می‌خواهیم پرداخت از جیب مردم را کاهش دهیم،  باید هزینه توسط دولت و بیمه جبران شود. بر همین اساس رضایت ۸۳ درصدی مردم از طرح تحول ایجاد شد.

بحران مالی بیمه‌ها را جدی بگیرید

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: خوشبختانه در عرض بیش از یک سالی که از انتقال بیمه سلامت به وزارت بهداشت گذشته، اقدامات مفیدی انجام شده است. یکی از چالش‌های ما تامین منابع مالی پایدار و واقعی دیدن بودجه است. شک نکنید اگر بحران مالی بیمه‌ها را جدی نگیریم، باید منتظر بحران‌هایی بیش از امروز باشیم. بنابراین یکی از اتفاقاتی که در این دوره افتاد بحث مدیریت منابع و مصارف بود. باید توجه کرد که با واقعی دیدن منابع و واقعی کردن هزینه‌ها می‌توانیم مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از این اقدامات، هدفمند کردن بیمه رایگان است، گفت: ذات بیمه رایگان برای کمک به گروه‌های نیازمند است. در ابتدای طرح تحول قرار بود پنج میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرند، اما دیدیم که در عمل ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که برای هر بیمه شده ۵۲۸ میلیارد تومان بار مالی دارد. از طرفی اعتبارات مورد نیاز یا دیده نشد و یا امکان تامینش وجود نداشت. بنابراین در حال حاضر به دنبال این هستیم که در حوزه تنظیم مقررات اقدام کنیم.

محرومان، بیمه رایگان باشند

وی تاکید کرد:‌ تردیدی نیست که گروه‌های محروم باید تحت پوشش بیمه رایگان باشند اما از طرفی یارانه باید هدفمند باشد. ما صندوقی به نام صندوق بیمه ایرانیان داریم که جمعیتی حدود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در آن بیمه پرداز بودند و ۱۵ درصد سرانه را می‌پرداختند. اما به محض ایجاد امکان بیمه رایگان، دیدیم که از این صندوق مهاجرت کردند. البته امروز با تدابیری که انجام شده تعداد افراد صندوق ایرانیان به ۵۰۰۰ نفر رسیده که از حیث ارزش ریالی جمعیتی دو میلیونی را پوشش می‌دهند؛ زیرا ۵۰ درصد حق بیمه را می‌پردازند.

اقدام بیمه سلامت برای حذف همپوشانی‌های بیمه‌ای

موهبتی با اشاره به اقدام سازمان بیمه سلامت در راستای حذف همپوشانی بیمه‌ای گفت: امروز یکی از مشکلات ما بحث دیتاها و اطلاعات است. دستگاه‌های اجرایی روی دیتاهایشان تعصب دارند و آمارشان را نمی‌دهند، اما ما اطلاعات‌مان را در اختیار سازمان‌های بیمه‌ای قرار دادیم که چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دیتا بین ما و سازمان بیمه تامین اجتماعی مشترک بود و خوشحالیم که به دو میلیون و ۵۰۰ هزار کاهش یافته است.

حذف همپوشانی‌های بیمه‌ای در زمان تمدید دفترچه

وی تاکید کرد:‌ در حال حاضر علاوه بر اینکه می‌توانیم در زمان تمدید دفترچه، همپوشانی‌های بیمه‌ای را رفع کنیم از ایجاد همپوشانی جدید نیز جلوگیری می‌کنیم. خوشبختانه امروز اطلاعات و دیتاهای مربوط به بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت، سازمان تامین اجتماعی و کمیته امداد به صورت برخط به هم متصل شده‌اند و از ایجاد همپوشانی جدید پیشگیری می‌کنند؛  به طوریکه در حین ارائه خدمت، وضعیت همپوشانی بررسی می‌شود و ما در ۶۰۵ بیمارستان برنامه حذف دفترچه را داشتیم و بلافاصله همپوشانی‌ها را رفع می‌کنیم.

موهبتی با تاکید بر لزوم استقرار سازمان الکترونیک گفت: برای کشور هیچ راهی جز حرکت به سمت دولت الکترونیک وجود ندارد. خوشحالیم که بحث نسخه نویسی الکترونیک را در کرمان آغاز کردیم و امیدوارم بتوانیم آن را تسری دهیم. همچنین ۵۰۰ راهنمای بالینی هم تدوین و اجرا شده و سامانه تایید و کنترل خدمت بر اساس راهنماهای بالینی نیز از اول مهر ماه اجرا می‌شود.

بودجه بیمه را واقعی ببندید

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه در حال حاضر در ایام تقدیم لایحه بودجه قرار داریم، گفت: یک بار باید مشکل بیمه در کشور را حل کنیم. معنا ندارد که A ریال پول دهیم و بعد بگوییم دو A ریال خرج کنیم و دو برابر تعهد درست کنیم. در این صورت تاخیر در پرداخت مطالبات از ۶ ماه به ۲۰ ماه افزایش می‌یابد و بعد هم اسناد چاپ می‌کنیم. در این صورت ارائه کننده خدمت و بیمه گذار راضی نیست. باید پرسید کدام ارائه کننده خدمت را می‌شناسید که ۱۰ ماه مطالبه داشته باشد اما باز هم خدمت ارائه دهد. در حال حاضر برخی از ارائه کنندگان خدمت ما ۱۲ ماه مطالبه دارند.

وی تاکید کرد: بنابراین بیاییم یک بار بودجه را واقعی ببینیم و مطالبات را به روز کنیم و یا به مسئول بیمه بگوییم وقتی پول ندارید، حق ندارید تعهد ایجاد کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha