• چهارشنبه / ۹ آبان ۱۳۹۷ / ۰۴:۰۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 97080803984
  • خبرنگار : 71564

ماجرای ساخت ویلای سفید در قلب توچال در روز روشن

ماجرای ساخت ویلای سفید در قلب توچال در روز روشن

ویلاسازی در ارتفاعات تهران در حالی رخ داده است که دستگاه‌های مختلفی پیش از ساخت ویلا می‌توانستند مانع از این اقدام و تخریب محیط زیست شوند.

به گزارش ایسنا، اخیرا تصویر ویلایی مجلل در ارتفاعات تهران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. ویلایی که به رنگ‌های سرخ و سفید وسط کوه و روی شیبی بسیار تند ساخته شده است. در نگاه اول باور کردنی نیست که چنین ویلایی در این مکان ساخته شده باشد ولی متاسفانه پیگیری‌های ایسنا نشان می‌دهد که ساخت این ویلا در ارتفاعات تهران واقعیت دارد.

اکبر شیخ‌زاده -رییس اداره محیط زیست شمیرانات- در گفت و گو با ایسنا ضمن تایید این موضوع اظهار می‌کند که این ویلا خارج از منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و مناطق تحت مدیریت محیط زیست ساخته شده است.

وی ادامه می‌دهد که ساخت این ویلا داخل اراضی ملی بوده و از آنجایی که متولی اراضی ملی منابع طبیعی است، آن‌ها باید در این‌باره پاسخگو باشند.

اما در ادامه حسن شکری -رییس اداره منابع طبیعی شمیرانات- نیز در این باره به ایسنا توضیح می‌دهد: ویلایی که در دامنه‌های توچال ساخته شده است در منطقه‌ و اراضی ملی است که توسط شخصی تصرف شده است. ما در مراجع قضایی طرح شکایت کیفری کردیم ولی باتوجه به اینکه فرد سازنده در محدوده مذکور سند مالکیت دارد اعتراض ما کار به جایی نبرد.

به گفته رییس اداره منابع طبیعی شمیرانات سند مالکیت فرد سازنده یک سند بسیار قدیمی است که در حال حاضر اعتباری ندارد و از نظر منابع طبیعی آن محدوده جزو اراضی ملی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس همین سند مالکیت سازنده توانسته از دادگاه بدوی رای برائت بگیرد، تصریح می‌کند: منابع طبیعی به رای دادگاه شکایت کرده و در حال حاضر این پرونده در دادگاه تجدیدنظر در حال بررسی است.

شکری در پاسخ به این سوال که چه طور منابع طبیعی پیش از ساخته شدن ویلا و در همان مراحل ابتدایی جلوی پیشرفت کار را نگرفته است، اظهار می‌کند که منابع طبیعی در سال ۹۳ برای این موضوع در دادگاه پرونده تشکیل داد و چندین بار جلوی کار را گرفت ولی متاسفانه پس از مدتی سازنده دوباره شروع به کار کرد.

وی تاکید می‌کند که منابع طبیعی برای برخورد قانونی باید دستور قضایی داشته باشد ولی متاسفانه به دلیل نداشتن دستور قضایی نمی‌توانستیم کار را به طور کامل و با جدیت متوقف کنیم.

رییس اداره منابع طبیعی شمیرانات ادامه می‌دهد: در حال حاضر با توجه به سند مالکیت سازنده، مرجع قضایی رای را به نفع او صادر کرده است و ما نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم و باید منتظر رای دادگاه تجدیدنظر باشیم.

شکری در ادامه با انتقاد از اداره ثبت نیز می‌گوید: ما به اداره ثبت اعلام کردیم که این زمین جزو اراضی ملی است و خواستیم که برای ما سند صادر کنند. ولی متاسفانه ثبت اسناد نیز با ما همکاری نمی‌کند و می‌گوید که برای این زمین در گذشته سند صادر شده است. این در حالی است که بر اساس ماده یک قانون جنگل‌ها اگر زمینی سند مالکیت شخصی داشته باشد و منابع طبیعی اعلام کند که آن زمین جزو اراضی ملی است باید سند شخصی باطل شود.

همچنین اخباری مبنی بر اینکه این ویلا متعلق به یکی از فوتبالیست‌های معروف کشور است منتشر شده بود، اما رییس اداره منابع طبیعی شمیرانات می‌گوید که تا جایی که ما اطلاع داریم این زمین به نام شخص مشهوری نیست.

به گزارش ایسنا، محیط زیست کشور شکننده‌تر و آسیب‌پذیرتر از آن است که فقط یک یا دو نهاد محیط زیستی بتوانند از آن حفاظت و حراست کنند، از این رو در روزهایی که مشکلات محیط زیستی اعم از آلودگی هوا، از بین رفتن جنگل‌ها، سیلاب‌ها و... دامن همه افراد جامعه را گرفته است انتظار می‌رود که تمام دستگاه‌های کشور در برابر حفظ محیط زیست خود را مسئول بدانند و بیش از آن زخم به تن رنجور محیط زیست کشور وارد نکنیم، همچنین براساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است و مقام معظم رهبری نیز بارها در سخنان خود بر حفظ محیط زیست تاکید کرده و فرموده‌اند که مراقبت کنید که این دایره غصب و تصرف نابه‌جا و غلط توسعه پیدا نکند و جلویش گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۰۶:۱۵

سند اون بابا قطعا با کاربری کشاورزی یا موات و غیر مسکونی میباشد منابع طبیعی ویا احتمالاشهرداری و محیط زیست کوناهی کردند و رای دادگاه را بهانه کردند

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۰۷:۰۷

برین ته وتوش رو در بیاورید می بینید که یه آقا زاده پشتش هست

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۰۷:۳۱

اگر ایشان سند دارد حق اوست. منابع طبیعی با صرف اعلام یک منطقه به عنوان اراضی یا منابع ملی نمی تواند حق مالکیت افراد را تضییع کند بلکه بایستی مالکین قانونی آن منطقه را راضی کند.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۰۹:۴۸

حق با حضرتعالیه البته! تو این دوره زمونه اگه دیدین 4 روز دیگه شخص اکوان دیو هم به استناد شعر ملک الشعرا بهار..."ای دیو سپید پای در بند"....ادعای مالکیت کوه دماوند رو کرد، تو دادگاه مالکیتش اثبات شد و نوک قله دماوند ویلا ساخت تعجب نکنید!....شوخی که نیست آقا.بحث مالکیته.توچال مال باباش بوده،... ساخته!

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۰۸:۱۴

این ویلا مال کدوم ژن خوبه؟

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۰۹:۴۲

من اهل اوشان هستم همه اهالي مي دانند كه اين كاخ متعلق به كيست شما هم ميدانيد

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۲ ۱۱:۲۱

چرا اطلاع رسانی نمیکنید که مال کیه

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۸ ۱۵:۲۰

مال کیه؟

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۰۹:۵۷

قطعا ویلا برای کسی هست که از نفوذ بالایی در دستگاه قضایی و سایر نهادها داره. به عنوان یک مطالبه عمومی ما خواهان برخورد قاطع با این آدم صاحب نفوذ که الان در ذهن ما یکی از مسئولان خود مملکت است هستیم.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۱۱:۵۸

سلام، من اصلا به این مورد که این زمین سند دارد یا ندارد ندارم چون معتقدم که قانون ملی شدن جنگلها و مراتع مال سال 1346 بوده و قرار نیست پس از گذشت نیم قرن هنوز منابع طبیعی دنبال ملی کردن اراضی باشد چون با توجه به اقلیم کشور خیلی از اراضی کشاورزی که به علت بی آبی رها شده است الان میتواند به عنوان بیابان یا مرتع ملی شود ، قانون ملی شدن زمان داشته است و ته آن برای ابد باز نیست که هر جا را هوس کردید ملی کنید و مردم را به زحمت بیندازیید . اما در مورد این ویلا ، اساسا کاربری این زمین نمی تواند ساختمان سازی باشد ،و اگر پروانه ای برای ساخت آن صادر شده است باید یقه صادر کننده پروانه را گرفت چون یقینا چنین سرمایه گذاری بدون مجوز فقط میتواند کار یک دیوانه باشد.ولی از حق نگذریم شبیه قصرهای داستانهای خیالی والت دیسنی شده است و جان میدهد برای تهیه فیلم.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۱۳:۰۰

باسلام ازمسولین و مردم تقاضای پیگیریتا رسیدن به نتیجه ی پاک کردن این لکه ننگ از دامن طبیعت رو دارم .

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۱۳:۱۲

وقتی تونستن اون هتلی که ستونهای هتل و بستر رودخانه بود رو تخریب کنن این هم میتونن . جالب اینجا بود که وزیر کشور میگفت اگه اگه... پرونده این هتل زیر دستش بره دستور تخریبش رو میدن اما تو هیاهوهای سایر خبر ها گم شد .

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۱۸:۰۵

سلام خوبه وقت کنید و یک سر بیان پلورتا ببینین چه غارتی داره می شه سرمایه دار می اد پول می ده هر کار خواست می کنه کسی هم جوابگو نیست دهیاری -جهاد کشاورزی همه اش الکیه

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۱۸:۱۳

فقط لطفا مردم را سر کار نگذارید.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۲۳:۴۴

آیا کسی در این مملکت می‌تواند ما رامطلع سازد که این مملکت صاحب و قانون دارد؟ این ادعاها را تحویل مردم ندهید. سازنده و سارق این زمین قطعاً یک شخص با نفوذ می‌باشد که توانسته است میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری کند. اگر ممانعتی برای اینگونه اقدام‌ها حاصل نگردد، افراد بانفوذ به اقدام مشابه اقدام خواهند نمود. هیچگونه مخالفتی با مالکیت خصوصی ندارم. هر کسی مالک آنچه است که از قبل زحمتش کسب کرده باشد لطفاً برای مردم توضیح دهید. چگونه می توان صاحب بخشی از توچال شد؟ دست عوامل فساد و دزد ها را از بیت المال کوتاه کنید به امید آن روز

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۸ ۱۵:۲۳

قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را؟

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۱۳ ۰۸:۵۵

سازمان محیط زیست و سازمان گردشگری باید چنین ویلاهایی خودشون برای اهداف گردشگری بسازند تا به گردشگران اجاره داده و ارز وارد کشور شود. اول بشکل رسمی و فنی تحقیق مستندتهیه بشه بعد اسامی کسانی که مجوز غیر قانونی دادند چاپ وبرای اطلاع رسانی عموم مردم بیان بفرمائید، بعد شروع به انتقاد اصولی کنید وگرنه این حرفها میشه حرفهای خاله زنکی و شایعه سازی توخالی.