• سه‌شنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۷ / ۰۸:۴۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 97082914323
  • خبرنگار : 71290

خرمشاد:اروپا به خاطر خودش هم که شده باید به تعهدات برجامی‌اش پایبند باشد

خرمشاد:اروپا به خاطر خودش هم که شده باید به تعهدات برجامی‌اش پایبند باشد

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر این که آمریکا در حال‌ حاضر یک بازیگر آشوب ساز و یاغی در نظام بین‌الملل است، گفت: ایالات متحده آمریکا در صدد فروپاشی اتحادیه اروپا به نفع خودش است.

محمد باقر خرمشاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مجموعه اقداماتی که توسط تیم ترامپ در حال‌ انجام شدن است مانند خروج از معاهده پاریس، خروج از بر جام، قطع ارتباط با یونسکو و ... این مساله را به ذهن تداعی می‌کند  که آمریکا ساختارهای  نظام بین‌الملل موجود را قبول ندارد و ظاهرا در تلاش است که فراتر از ساختارهای نظام بین‌الملل موجود و با خراب کردن آنها احتمالا به سمتی برود که ساختارهای جدیدی را طراحی کند.

وی تصریح کرد: شاید یکی از گام‌ها در مسیر شکل دادن به نظمی جدید، متناسب با اهداف آمریکا باشد. لذا وقتی این کار شیوع پیدا کند، آمریکا بر خلاف قواعد و حقوق بین‌الملل پیش می‌رود به دلیل این که این قواعد و حقوق بر اساس ساختار و نظمی که بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفته است، به وجود آمده است.

این کارشناس مسائل سیاسی، افزود: بنابراین در این مسیر آمریکا از بسیاری از مسائلی که در حالت عادی باید ابا می‌کرد، مانند زیر پا گذاشتن حقوق بشر، بالعکس انسان‌ها را در کشورهای مختلف به گرسنگی و مرگ تهدید کرده است و مجموعه این عوامل بخشی از اقدامات هنجارشکنانه آمریکا جهت فروپاشی نظم و ساختار موجود به منظور برقراری نظم جدید است.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی همچنین، بیان‌ کرد: بنابراین آمریکا در حال‌ حاضر به عنوان یک بازیگر آشوب ساز عمل می‌کند. بر خلاف گذشته که تلاش می‌کرد به عنوان بازیگر ثبات ساز باشد، اما در حال‌ حاضر بازیگری آشوب ساز و یاغی در نظام بین‌الملل است به همین جهت تلاش می‌کند از معاهدات مختلف خارج شده و روند اصلی خود را نقض ساختارها و قوانین بین‌المللی بگذارد که یکی از بارزترین این اقدامات در مورد بر جام بود که کاری غیر انسانی علیه ملت ایران اعمال کرده است.

خرمشاد در ادامه‌ با اشاره به اقدامات اتحادیه اروپا در مورد ایجاد ساز و کار مالی، گفت‌: به نظر می‌رسد اروپا تمایل دارد کارهایی را پیش ببرد، اما شاید ابزار لازم را ندارد یعنی در چنین مواردی با خواسته‌های آمریکا تعارض پیدا می‌کند. در حالی که به عنوان یک مورد سیاسی بزرگ باید بداند که نمی‌تواند صرفا با تمایل داشتن و بدون پرداخت هزینه یک ریل گذاری را انجام دهد. در حالی که این کار فقط نفع آن برای ایران نیست ،‌ بلکه  بحثی حیثیتی و هویتی برای اروپا هم است.

وی اظهار کرد: در حال‌ حاضر برخی از گذاره‌ها نشان می‌دهد ایالات متحده آمریکا به شدت تلاش می‌کند که اروپا را از هم متلاشی کند. یعنی مسیری که آمریکا طی می‌کند، اگر این نقطه‌های حرکت را به هم وصل کنیم به این جمع بندی می رسیم که آمریکا در صدد فروپاشی اتحادیه اروپا به نفع خودش است.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه‌ خاطر نشان کرد: به عنوان مثال وقتی به شدت از بحث برگزیت حمایت می‌کند و طرفداران آمریکا نیز در درون انگلیس از جدایی انگلیس از اروپا  حمایت می‌کنند، یکی از اولین گام‌ها برای فروپاشی اروپا می‌تواند باشد.

خرمشاد اضافه کرد: همان طور که شاهد هستیم آمریکا تلاش می‌کند کشورهای اروپای شرقی را به خود جذب کرده و َآنها را متقاعد کند پیش از آن که با اتحادیه اروپا کار کنند، با آمریکا کار کنند. همچنین در مساله دیگری وقتی ماکرون ، رییس جمهور فرانسه بحث ارتش اروپایی را مطرح می‌کند ترامپ به شدت نسبت به این موضوع موضع گیری می‌کند و از سوی دیگر مباحثی مانند تعهدات برجامی اروپا و لزوم وفادار ماندن اروپا به تعهداتش، در واقع می طلبد که راهکارهایی در این گونه موضوعات اتخاذ شود.

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در پایان، گفت‌: اگر چنانچه اتحادیه اروپا بخواهد در بحث ارتش اروپایی ، برگزیت و یا فشاری که به کشورهای اروپای شرقی وارد می‌شود عقب نشینی کنند، جمع همه اینها می‌تواند در آینده ای نه چندان دور به فروپاشی اتحادیه اروپا منجر شود. لذا به نظر می‌رسد اروپا به خاطر خودش هم که شده است، باید دست به یکسری اقدامات بزند که راحت ترین این گام‌ها همان تعهدات بر جامی است. برای این که اروپا بتواند روی پای خودش بایستد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha