• چهارشنبه / ۳۰ آبان ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97083015408
  • خبرنگار : 71605

معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد

برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای یکپارچه سازی اطلاعات مکانی

gps

معاون وزیر راه و شهرسازی در بیست و پنجمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک و سومین همایش ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی سامانه یکپارچه GIS وزارت راه و شهرسازی را به عنوان عنصر اصلی معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی معرفی و ابراز امیدواری کرد: تا اواسط سال آینده همه سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی به این سامانه متصل شوند.

به گزارش ایسنا، امیر امینی در افتتاحیه این همایش که امروز با مشارکت دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در سازمان نقشه‌برداری کشور برگزار شد، تلاش سازمان نقشه‌برداری و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درخصوص فرهنگ‌سازی برای استفاده از اطلاعات مکانی را قابل تقدیر دانست و گفت: شاهد ارتقای زیرساخت‌ها در این حوزه هستیم.

وی با اشاره به اینکه پیام رئیس‌جمهور که به مناسبت این همایش صادر شده نیز یادآور نقش مهم اطلاعات مکانی در حوزه حمل و نقل و اختیارات وزارت راه و شهرسازی است اظهار کرد: این حوزه نیازمند منابع مالی، نیروهای هوشمند و تعامل سازنده و کارآمد حوزه‌های مختلف است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر نقش ابزار در برنامه‌ریزی برای وزارتخانه‌ای که بیشترین اطلاعات مکانی را تولید می‌کند یادآور شد: اطلاعات مستند تنها در سیستم‌های فرایند محور تولید می‌شود.

امینی آمار را ابزار ابتدایی برنامه‌ریزی و ابزار دوم را نیز مدل‌سازی دانست و افزود: مدل‌سازی به ما نشان می‌دهد از کدام اطلاعات و داده‌ها برای اطلاعات مکانی و زمانی خاص استفاده کنیم.

وی ضمن تاکید بر ضرورت تدوین مدل توسعه خاطر نشان کرد: امکان ندارد یک سازمان منحصر به فرد موجب توسعه شود و نیازمند تولید اطلاعات سازمان‌های اجرایی در طراحی مدل توسعه چند هسته‌ای هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد جامعیت مدل‌های توسعه چند هسته‌ای با تکیه بر اطلاعات مدیریت شده، داده‌های مکانی فراهم شود.

برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای یکپارچه سازی اطلاعات مکانی

امینی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی از سال 93 و با توجه به نیاز مبرم به ساماندهی مدیریت و برنامه‌ریزی در دستگاه‌های اجرایی تابعه وزارت راه، اقدام به تصویب مجموعه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی در سال 1395 نموده است.

وی با بیان اینکه در این فضا مدیریت چابک، هوشمند و سرویس محور را مبنای کار قرار داده‌ایم به مراحل توسعه فناوری اطلاعات مکانی در وزارت راه و شهرسازی اشاره و تشریح کرد: تعریف جایگاه GIS در معماری سازمانی دلایل شکست پروژه‌های GIS و اجرای پروژه GIS مراحل توسعه فناوری اطلاعات مکانی در وزارت راه و شهرسازی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برنامه‌ریزی امور وزارتخانه بر بستر سه سامانه هوش تجاری، اطلاعات آماری و کنترل پروژه انجام می‌شود.

امینی همچنین به گردآوری اطلاعات مکانی در سامانه مرکز تبادل اطلاعات مکانی (متا) اشاره کرد و گفت: بایگانی اطلاعات با 80 هزار لایه انجام شده و امیدواریم به 250 هزار لایه برسد.

وی سامانه GIS یکپارچه وزارت راه و شهرسازی را اصلی‌ترین عنصر معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: این سامانه یک سامانه چند هسته‌ای بوده و امیدواریم تا اواسط سال آینده همه سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی به آن متصل شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین ذیل چشم‌انداز برای معماری سازمانی وزارت راه و شهرسازی به پنج محور نحوه مدیریت اطلاعات، استفاده از داده‌های مکانی و اطلاعات مستند، راهنمایی مدیران و سرویس محوری و هوشمندسازی وزارتخانه اشاره کرد.

امینی در پایان خاطر نشان کرد: اولین دستگاهی هستیم که سیستم اتوماسیون اداری را به لایه‌های داده‌های مکانی متصل کردیم و تا پایان سال نیز چند فرایند سازمانی از جمله توجیه طرح‌ها و پروژه‌ها در سامانه داده‌های مکانی را پیاده خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.