• شنبه / ۳ آذر ۱۳۹۷ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 97090300707

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان:

تربیت معلم با بی‌مهری کمال و تمام مواجه شده است

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه داستان تربیت معلم با بی مهری کمال و تمام مواجه شده است گفت: در یکصدمین سال شروع به فعالیت تربیت معلم هستیم و لازم است ماموریت‌های دانشگاه مورد بازنگری قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، محمود مهرمحمدی درباره چالش‌های تربیت نیروی انسانی در دانشگاه‌ها و تربیت معلم اظهار کرد: در اوایل انقلاب تربیت مدرس را پایه گذاری کردیم اما این امر مغفول ماند و اکنون در شاکله آموزش عالی مقوله ای به نام تربیت مدرس یا استاد برای دانشگاه‌ها موضوعیت ندارد.

وی افزود: همچنین مراکز تربیت معلم که زیرمجموعه آموزش و پرورش بودند از برهه‌ای به بعد ماهیت آموزش عالی یافتند و مدارکشان معادل سازی و به رسمیت شناخته شد اما منهای این جریان، داستان تربیت معلم نیز با بی‌مهری کمال و تمام مواجه شده است.

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه موضوع تربیت مدرس برای دانشگاه‌ها امری مغفول است اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان می‌خواهد عزت و احترام و حیثیتی به امر تربیت معلم ببخشد. دانشگاه فرهنگیان در خانواده آموزش عالی منحصر به فرد و به نوعی دردانه آموزش عالی است. در یکصدمین سال شروع به فعالیت تربیت معلم هستیم و لازم است ماموریت‌های دانشگاه مورد بازنگری قرار بگیرد.

مهرمحمدی با بیان اینکه در یکصد سال گذشته تربیت معلم را به عنوان عنصری ویژه مورد توجه قرار ندادیم گفت: باید برای دانشگاه فرهنگیان یک نقش استراتژیک تعریف کنیم البته صفر تا صد امر تربیت معلم فقط نباید توسط یک مرکز به تنهایی صورت گیرد. باید ردپایی از تربیت معلم در همه دانشگاه ها وجود داشته باشد. بهترین دپارتمان های ریاضی و هنر و... برای تربیت معلم ریاضی و هنر و... وجود دارد و آنها می‌توانند اقدام به تربیت نیرو کنند.

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان افزود: آموزشگری مانند یک اشانتیون به کسی که پژوهشگری کرده است داده می‌شود و چنین ذهنیتی که هر کس پژوهشگر خوبی بود آموزشگر خوبی هم هست وجود دارد. این امر کیفیت یاددهی ـ یادگیری را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه ضرورت انجام پژوهش هایی پیرامون روش های مختلف آموزش و تدریس در آموزش عالی که موجب ارتقای کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری می‌شود احساس می‌شود گفت: وزارت علوم باید با اختصاص بودجه ویژه، سهمی برای اتفاقاتی این چنینی درنظر بگیرند. انتشار نشریات تخصصی معطوف به آموزش رشته های تخصصی نیز می تواند مفید باشد.

مهرمحمدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت: وزنی که آیین نامه ارتقای هیئت علمی به پژوهش می دهد بالاتر از آموزشگری و مواردی مانند خلاقیت در امر آموزش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha