• یکشنبه / ۲ دی ۱۳۹۷ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97100200644
  • خبرنگار : 71415

سومین هفته تظاهرات ضد دولتی در صربستان/ ووجیچ: بعد از هر تظاهرات من و حزبم قدرتمندتر می‌شویم

سومین هفته تظاهرات ضد دولتی در صربستان/ ووجیچ: بعد از هر تظاهرات من و حزبم قدرتمندتر می‌شویم

هزاران معترض برای سومین هفته متوالی در شهر بلگراد پایتخت صربستان به منظور اعتراض به سرکوبگری دولت رئیس جمهور الکساندر ووچیچ علیه احزاب مخالف و رسانه‌ها تظاهرات کردند.

به گزارش ایسنا،  به نقل از خبرگزاری فرانسه در جدیدترین دور از این تظاهرات تعدادی از تظاهرکنندگان شعار می‌دادند "ووچیچ دزد".

این اولین تظاهرات چشمگیر مخالفان در صربستان از بهار ۲۰۱۷؛ زمانی که هزاران جوان معترض در بلگراد چند هفته علیه پیروزی ووچیچ در انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کردند، محسوب می‌شود.

میلان جوانویچ یک خبرنگار اظهار کرد: مردم به دلیل ترس ساکت هستند چون در اینجا حرفی که از دهن شما خارج می شود خطرناک است و شما ممکن است سرتان به باد برود همانطور که تقریبا برای من رفت.

او در حالی این اظهارات را مطرح کرد اوایل ماه جاری میلادی خانه او در شهر بلگراد در حمله با کوکتل مولوتف در آتش سوخت و وکلای او گفتند که دلیل این حمله افشاگری‌های این خبرنگار در مورد فساد بوده است.

جوانویچ پیش از آغاز تظاهرات در روز شنبه اظهار کرد: صربستان از خواب مصنوعی بیدار شده وتصمیم گرفته دیگر ساکت نماند.

سازمان دهنده‌های این تظاهرات گفتند: بین ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند. پلیس برآوردی از جمعیت تظاهرکننده‌ها نداد اما عدد ارائه شده از سوی سازمان دهندگان اعتراضات را به چالش کشید.

ووچیچ که یک ملی گرای تندروی تبدیل شده به یک حامی اروپا است از سوی مخالفان و فعالان جامعه مدنی متهم به ایجاد حکومت استبدادی و به دست گرفتن کنترل کامل رسانه ها و استفاده از آنها به منظور کمپین علیه مخالفان است.

او روز شنبه در جدیدترین واکنش به معترضان گفت: آنها می توانند بدون خشونت هرچقدر که بخواهند راه پیمایی کنند. اما مردم باید خیلی خوب درک کنند که بعد از هر تظاهرات من و حزبم قدرتمندتر می شویم.

آغاز دور جدید این اعتراضات از آنجا شروع شد که ماه گذشته میلادی یکی از رهبران مخالفان در جریان برگزاری یک تجمع سیاسی در مرکز صربستان مورد ضرب وشتم قرار گرفت و متعاقب آن احزاب مخالف فراخوان تظاهرات را دادند.

یک ائتلاف از احزاب سیاسی مخالف صربستان موسوم به "ائتلاف برای صربستان" اخیرا حمله کنندگان را متهم کردند به اینکه از حامیان حزب حاکم مترقی صربستان متعلق به ووچیچ بودند.با این حال این مقامات این ادعا را رد کردند.

پارلمان اروپا در جدیدترین گزارشش درباره صربستان اعلام کرد که "قویا " مقاماهای صربستان را تشویق میکند تا " وضعیت مربوط به آزادی بیان و آزادی رسانه در کشورشان را بهبود ببخشند".

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha