• دوشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 97101708980
  • خبرنگار : 71523

واگذاری تعیین نرخ و تعرفه فرآورده‌های ویژه به پالایشگاه‌های خصوصی

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۲۹ مهرماه گفت: بر این اساس تعیین نرخ و تعرفه فرآورده‌های ویژه به پالایشگاه‌های خصوصی واگذار شد.

به گزارش ایسنا، ناصر عاشوری در نشست خبری که امروز برگزار شد با اشاره به تاسیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در سال ۱۳۹۲ گفت: این انجمن صنفی از سال ۹۲ تا اواخر سال ۹۵ غیرفعال بود و از اوایل سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد. اعضای هیات مدیره انجمن، مدیرعاملان پالایشگاه‌های عضو هستند. به طور کلی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی هشت پالایشگاه از ۱۰ پالایشگاه به بخش‌های خصوصی یا خصولتی برون سپاری شدند و مدیران عامل این هشت پالایشگاه به دلیل خلاهای حقوقی و قانونی عضو اتحادیه شدند.

وی افزود: اختلاف نظراتی در نحوه تعاملات بخش خصوصی با دولت به وجود آمده بود که باید مرجعی برای برطرف کردن آن وجود داشت. از طرف دیگر بخش خصوصی باید مشکلاتی را از طریق مجلس شورای اسلامی حل می‌کرد و برخی قوانین را اصلاح می‌کرد. هم‌چنین در مورد روابط مالی بین پالایشگاه‌ها و شرکت ملی پالایش و پخش مسائلی وجود داشت که اکنون همه مشکلات از طریق انجمن برطرف می‌شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در حوزه مالیات بر ارزش افزوده وجود داشت، اظهار کرد: در این حوزه مشکلاتی وجود داشت که از اختیار دولت خارج بود. در این راستا انجمن پیشنهاد اصلاح این قانون را به کمیسیون اقتصادی مجلس داد و این قانون در دستور مجلس قرار گرفته است و به زودی در صحن مطرح خواهد شد.

عاشوری با تاکید بر این‌که احداث پالایشگاه در کشور یک کار استراتژیک است توضیح داد: به پالایشگاه‌سازی بعد از انقلاب کمتر توجه شده است. در ۱۵ الی ۲۰ سال گذشته مجوزهای زیادی برای احداث پالایشگاه صادر شد اما چون شیوه و روش مناسبی نداشتیم هیچ کدام به نتیجه نرسید.

به گفته وی، در شرایط فعلی سهمی که پالایشگاه‌ها از نفت خام دارند، حدود ۴۰ درصد است و ۶۰ درصد نفت خام به صورت خام فروخته می‌شود. از این ۴۰ در ۱۰ پالایشگاه که هشت پالایشگاه عضو انجمن هستند، شش برآورده اصلی به صورت کارمزدی تولید و به دولت تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: انجمن اختیار دارد که فرآورده‌های ویژه‌ای را که در اختیار دارد، بر اساس مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۲۹ مهر سال جاری تعیین نرخ کرده و به فروش برساند. به عبارت دیگر تعیین نرخ و تعرفه فرآورده‌های ویژه به پالایشگاه‌های خصوصی واگذار شده است.

به گفته دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، این اتفاق برای اولین‌بار بعد از انقلاب اسلامی رخ داده است.

عاشوری توضیح داد: پالایشگاه‌ها براساس مصوبه تعیین نرخ را به انجمن صنفی تفویض کردند ما هم مبنا را همان آنالیزها و فرمول‌هایی گذاشتیم که وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش تاکنون بر آن عمل می‌کردند. در واقع کشف قیمت‌ها طبق گذشته صورت می‌گیرد.

کاهش قیمت محصولات پالایشگاه‌ها

وی در ادامه از کاهش قیمت محصولات پالایشگاه‌ها خبر داد و گفت: با توجه به قیمت نفت خام و هم‌چنین کاهش قیمت ارز بعد از نوسانات اخیر بازار، برای اولین‌بار کلیه محصولات را ۱۰ تا ۱۳ درصد کاهش دادیم، زیرا باید محصولات روغن‌سازی‌ها، پتروشیمی‌ها و قیرسازی‌ها را تامین کنیم.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ادامه داد: همچنین طبق مصوبه دولت موظف شدیم لوبکات و وی بی (وکیوم باتوم) را با قیمت ۴۲۰۰ تومان در اختیار قیرسازها و روغن‌سازها قرار دهیم.

وی با اشاره به مشکلات اخیر در بازار قیر اظهار کرد: در کشور یک مشکل فرهنگی وجود دارد و این است که زمانی که یک کالا گران می‌شود، مردم برای خرید آن اقدام می‌کنند، بعد از کاهش قیمت از ما سوال پرسیدند که آیا باز هم ما قیمت محصولات خود را کاهش می‌دهید یا خیر، ما اعلام کردیم که فعلا کاهش قیمت نداریم. هم‌چنین به خریداران اعلام کردیم که شما از ما خرید کنید تا انبارهایمان تخلیه شود و مشکل شما هم برطرف شود.

به گفته عاشوری کلیه قیمت‌ها اول هر ماه به بورس ابلاغ می‌شود و آن‌ها مکلف هستند همان قیمت را عرضه کنند.

خصوصی‌سازی پالایشگاه کرمانشاه موفق بوده است

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در ادامه با بیان این‌که در کشور مباحث اقتصادی با مسائل سیاسی قاطی می‌شود، گفت: اگر قبول داریم که دولت تولیدکننده خوبی نیست باید بنگاه‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شود. تا زمانی که این واگذاری صورت نگرفته همه خواهان آن هستند، اما زمانی که واگذاری صورت می‌گیرد، یک عده‌ای اعتراض می‌کنند. در دولت افرادی هستند که جلوی واگذاری می‌ایستند.

وی با اشاره به خصوصی‌سازی پالایشگاه کرمانشاه گفت: در حال حاضر پالایشگاه کرمانشاه موفق‌ترین پالایشگاه ایران است، زیرا از زیان‌دهی درآمد. درواقع خصوصی‌سازی پالایشگاه کرمانشاه موفق بوده، زیرا متعلق به بخش خصوصی واقعی است. به نظر من انتقاد به خصوصی‌سازی این پالایشگاه جنبه سیاسی دارد.

عاشوری با تاکید بر این‌که پالایشگاه‌سازی در دنیا سودآور است، ادامه داد: این سیاست در ایران اعمال نشد. در همه دنیا پتروشیمی‌ها در کنار پالایشگاه‌ها احداث می‌شوند، زیرا پتروشیمی‌ها سودده هستند، اما در کشور ما این موضوع برعکس است.

تحقق تولید بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت از تحقق تولید بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور خبر داد و گفت: انتظار می‌رود دولت خودروهایی که مصرف بالایی دارند را جمع‌آوری کنند. به دلیل این‌که کشور در تولید بنزین به خودکفایی رسید آمریکا نتوانست ایران را در این حوزه تحریم کند.

بنزین در ایران از آب نوشیدنی ارزان‌تر است

عاشوری با انتقاد از نرخ بنزین در کشور گفت: در حال حاضر بنزین از آب نوشیدنی ارزان‌تر است و دولت باید مسابقه بین تولید و مصرف بنزین را متوقف کند.

مردم را برای سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌سازی تشویق کنند

وی بر لزوم تشویق مردم برای مشارکت در پالایشگاه‌سازی تاکید کرد و گفت: اگر تعداد پالایشگاه‌ها را افزایش می‌دادیم و نفت خام صادر نمی‌کردیم، در وضعیت بهتری قرار داشتیم. هم‌چنین اگر در کشورهای ثالث انبار ذخیره داشتیم یا سهام‌دار پالایشگاه در کشورهای منطقه بودیم، می‌توانستیم تحریم‌ها را راحت‌تر دور بزنیم.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ادامه داد: ساختار پالایشگاه‌های کشور قدیمی است. برخی از پالایشگاه‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد نفت کوره تولید می‌کنند، در حالی که قیمت نفت کوره از نفت خام ارزان‌تر است و این فرآیند اقتصادی نیست.

پالایشگاه‌های آبادان و شازند در یک قدمی خصوصی‌سازی قرار دارند

عاشوری از احتمال خصوصی‌سازی پالایشگاه‌های آبادان و شازند خبر داد و افزود: مجلس شورای اسلامی و دولت، مصوبه‌ای را در این مورد در دست اجرا دارند و بعد از این‌که این دو پالایشگاه خصوصی شدند ۲۰ درصد از پالایشگاه‌های کشور در اختیار دولت قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha