• دوشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97110100230
  • خبرنگار : 71592

ادامه اعتصاب در سودان؛ تشدید اعتصاب پزشکان در میان مخالفت مدارس

ادامه اعتصاب در سودان؛ تشدید اعتصاب پزشکان در میان مخالفت مدارس

با ادامه اعتصاب مشاغل مختلف در سودان در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی و به رغم درخواست‌ها برای پیوستن به این حرکت، شبکه الجزیره از استقبال سرد مدارس در میان پیوستن داروخانه‌های سودان به اعتصاب خبر داد. همچنین سندیکای پزشکان این کشور نیز خواهان تشدید اعتصاب شد.

به گزارش ایسنا، شبکه الجزیره گزارش داد که به رغم درخوست برای پیوستن معلمان مدارس به اعتصاب سراسری سودان در روز یکشنبه استقبال سردی از سوی معلمان برخی مدارس صورت گرفت.

این شبکه از حضور معلمان و دانش آموزان مدارس در کلاس‌ها خبر داد این درحالی است که هفته گذشته بسیاری از والدین از فرستادن فرزندانشان به مدارس بیم داشتند.

به رغم پیوستن سایر کمیته‌های مشاغل در سودان به اعتصابات پس از کشته شدن پزشک سودانی و وجود برخی انتقادات و نگرانی‌ها، اداره آموزش و پرورش سودان بر حضور صبح یکشنبه معلمان در مدارس و اطمینان از ادامه روند تدریس و برگزاری امتحانات طبق برنامه قبلی تاکید کرد؛ تا جایی که به گفته یکی از معلمان در یک مدرسه دولتی در خارطوم مدیر مدرسه شخصا در انتظار معلمان در درب ورودی مدرسه ایستاده و حضور و غیاب می‌کرد.

همچنین هیات سندیکای آموزش سراسری در خارطوم در بیانیه‌ای در روز یکشنبه نسبت به هرگونه اظهار نظری به نیابت از معلمان یا اعلام اعتصاب هشدار داده و آن را غیر قانونی و جعلی خواند.

در همین حال کمیته پزشکان سودان در پی کشته شدن بابکر عبدالحمید، پزشک سودانی در اعتراضات خارطوم، خواستار تشدید اعتصاب پزشکان شد؛ اعتصابی که ۳۰ دسامبر با خروج کادرهای پزشکی از بیمارستان‌های وابسته به پلیس و ارتش آغاز شد.

این اعتصاب شامل حالات عادی است و در موارد اضطراری به بیماران رسیدگی می‌شود.

به گزارش الجزیره کمیته پزشکان سودان تصاویری از تحصن مقابل بیمارستان‌های کسلا، سنجه و ودمدنی، منتشر کرد.

به گفته بیماران، روز یکشنبه در بیمارستان‌های ام‌درمان، بیمارستان پلیس و بیمارستان "یستبشرون" و دیگر بیمارستان‌های سودان اعتصاب برگزار شد. همچنین داروخانه‌های عمومی و برخی داروخانه‌های برتر اعتصاب خود را آغاز کردند.

در سال ۲۰۱۶ نیز کمیته پزشکان دست به اعتصاب زدند و ارائه خدمات پزشکی در اکثر شهرهای سودان در اعتراض به حملات نیروهای نظامی به کادرهای پزشکی به تعطیلی کشیده شد مساله‌ای که دولت را به مذاکره با پزشکان و برآورده کردن مطالبات آنها وادار کرد.

طبق گزارش کمیته پزشکان که روز جمعه منتشر شد، بیمارستان‌های وابسته به نیروهای نظامی و بیمارستان‌های خصوصی هم به اعتصاب خواهند پیوست.

هنوز درباره تاثیر اعتصابی که کمیته پزشکان مرکزی سودان آن را آغاز کرده، بر واحدهای پزشکی و بهداشتی که تحت حمایت مقامات دولتی هستند، اطلاعاتی منتشر نشده است. طبق اعلام کمیته پزشکان، هدف از این اعتصاب فلج کردن درآمد دولت است.

در خارطوم و تعدادی از استان‌های دیگر مدارس و پیش‌دبستانی‌ها با گسترش اعتراض‌ها به کمبود نان بسته شدند اما هفته گذشته فعالیت خود را از سر گرفتند. بدون شک از سرگیری فعالیت در دانشگاه‌های اصلی خارطوم و دیگر استان‌ها به ویژه با تشدید درگیری سیاسی در دانشگاه‌ها همچنان بزرگترین چالش برای دولت خواهد بود.

انتهای پیام

مترجم: رویا معصومی

دبیر: منصوره زالی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha