• یکشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97112814402
  • خبرنگار : 71467

افزایش حقوق کارکنان، پلکانی یا یکسان؟

افزایش حقوق کارکنان، پلکانی یا یکسان؟

در کنار بحث‌هایی که درباره افزایش حقوق کارکنان در سال جاری وجود داشت، اکنون با ورود لایحه به صحن علنی مجلس، نحوه پرداخت یعنی افزایش پلکانی یا یکسان بودن حقوق نیز به چالشی دیگر تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، دولت لایحه بودجه سال جاری را با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان به مجلس ارائه کرد که از همان ابتدا در رابطه با همین نرخ، بحث‌های مطرح شد و مخالفانی داشت، چراکه معتقد بودند با توجه به شرایط خاص اقتصادی فعلی و همچنین در سال آینده، ۲۰ درصد نمی‌تواند پاسخگوی شرایط معیشتی مردم باشد و آنها را تأمین کند.

گرچه در نهایت رایزنی‌ها درباره لایحه بودجه و درصد افزایش حقوق کارکنان در کمیسیون تلفیق به نرخ ۲۰ درصد ختم شد، ولی این پایان ماجرا نبود و همچنان موافقان و مخالفان ابعاد دیگر آن را مدنظر دارند.

ظاهراً آنچه در تلفیق رخ داد این بود که دولت افزایش ۲۰ درصدی حقوق به صورت یکسان را پیشنهاد کرده و در نهایت در کمیسیون نیز در مورد آن اجماع شده است و پرداخت پلکانی که در سال جاری اجرایی شد، فعلاً مصوب نیست.

مروری بر اظهارات نمایندگان در کمیسیون تلفیق و کمیسیون اقتصادی مجلس از این حکایت دارد که برخی معتقدند افزایش حقوق به صورت یکسان نمی‌تواند برای اقشاری که دریافت حداقل دارند پاسخگو باشد و اثری در وضعیت اقتصادی آنها ندارد؛ به طوری که گفته می‌شود کسانی که زیر سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافتی دارند، افزایش ۲۰ درصدی حقوق نمی‌تواند نیازهای زندگی آنها را پاسخگو باشد؛ از این رو تاکید دارند که باید افزایش به صورت پلکانی باشد و گروه‌های پایین‌تر از رشد بیشتری برخوردار شوند.

از سوی دیگر افزایش پلکانی حقوق هم مخالفان خود را دارد. این در حالی است که در سال جاری افزایش حقوق به صورت حداکثر ۲۰ درصد تعیین شد و در آن افرادی که بالاترین حد حقوق را داشتند تقریباً از افزایشی برخوردار نشده و در نهایت افرادی که در رده پایین‌تر قرار داشتند، حقوق بیشتری دریافت کردند.

در عین حال که مخالفان افزایش یکسان حقوق می‌گویند که دولت برای پرداخت پلکانی مشکلی در تأمین منابع ندارد و تغییری در اعداد و ارقام بودجه ایجاد نمی‌شود.

اما موضوعی که از سوی نمایندگان مخالف پرداخت پلکانی مطرح می‌شود، این است که "در پرداخت پلکانی نمی‌توان به بهانه این‌که افرادی که دریافتی بالاتری دارند افزایش حقوقی برای آنها در نظر نگرفت" که ظاهراً اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها از جمله معترضان به نحوه افزایش پلکانی حقوق هستند.

با این حال پرداخت پلکانی حقوق مخالفانی دارد که حتی موافقان آن نیز معتقدند باید نوع فعلی پرداخت‌های پلکانی تغییر کند و روش دیگری را برای آن در نظر گرفت.

به نظر می‌رسد با ورود لایحه بودجه به مجلس بحث حقوق یکی از تبصره‌های چالشی آن بین نمایندگان و همچنین دولت باشد و در نهایت باید دید پیشنهاداتی که نمایندگان در این رابطه مطرح می‌کنند چگونه بررسی و به تصویب می‌رسد که بتواند در کنار وضعیت معیشتی کارکنانی که دریافتی پایین‌تری دارند، بحث همسان‌سازی حقوق‌ها و البته رضایت سایر دریافت‌کنندگان حقوق را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۱-۲۸ ۱۱:۰۴

پلکانی یعنی کسانی که مدرک بالاتر دارند و از تمام ظرفیتهای خود برای اعتلای سازمان خود استفاده کرده اند کمترین بهره را ببرند. رسیدگی به نخبگان و کسانی که می توانند اداره امور را در دست گیرند یک غفلت بزرگ بود. بگذارید کارگران و کارمندان برای رسیدن به موقعیت های بهتر انگیزه داشته باشند. فاصله کم حقوق مدیران و کارمندان انگیزه را برای فعالیت بیشتر و پویایی سازمان از بین می برد. مراقب باشید در این دام گرفتار نشوید.

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۲۸ ۱۱:۲۲

افزایش پلکانی خوب نیست زیرا نیروهای شرکتی خدماتی که معمولاً سواد و تحصیلات کمتری دارند و کارایی چندانی نیز ندارند حقوق بیشتری دریافت می دارند ولی نیرویی تحصیل کرده است و سابقه بیشتری دارد و بعنوان کارشناس فنی است از افزایش کمتری برخوردار است آیا باید حقوق و مزایا نیروی خدماتی بابر با یک معاون فنی و مسئول مالی و اداری بدانیم بند با 23 سال سابقه کار در سال گذشته افزایش 6/4 درصدی داشتم اما نیروی بی انضباط خدماتی که کاری انجام نمی دهد و چندین بار هم تخلف کرده است از افزایش 19 درصدی برخوردار بوده است شما با این برنامه ریزی تان بهتر است برای دنیا هم برنامه بریزید !!!!!

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۲۸ ۱۳:۳۳

دمت گرم عزیز برادر

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۲۸ ۱۷:۰۶

عدم اجرای پلکانی یعنی به جای اختلاف طبقاتی ، شکاف طبقاتی ایجاد کردن و یعنی کسانیکه حقوق کمتری دارند برن بمیرند بهتره

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۲۸ ۱۵:۳۵

افزایش پلکانی حقوق، یعنی کودن سالاری محض، یعنی نادیده گرفتن سواد، تجربه و خدمات و لیاقت، یعنی با هجده سال سابقه کار با بالاترین مدرک دکترای تخصصی، فقیرو بی خانمان بودن، یعنی اگر درس نخوانده بودم، وضع زندگی بهتری نسبت آبدارچی اداره و شرکت داشتم که همگی صاحب فرزند و خانه ملکی و زن و بچه هستند. یعنی باسوادان و باتجربه ها بروند گم بشوند. یعنی فقیرتر کردن کارمندان لب خط فقر، یعنی خاک برسر من که در ایران مدعی حکومت عدل علی (ع) متولد شدم. یعنی بروید به حاکمان بگویید کمتر به نخبگان مملکت خیانت کنید. کمتر جیب آقازاده ها و خانم زاده ها را در خارج پر کنید کمتر از فرزندان خود "نخبه ساختگی" بسازید... پلکانی کردن حقوق، ظلم محض و خیانت به مردم دانا است. اگر تایید نمی کنید، خواهشاً عینا به دست مسئولین برسانید....

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۲۸ ۱۷:۳۵

این کار اشتباه پلکانی معنی‌اش این است که برای نمایندگان مجلس دوغ و دوشاب یکی است کارگر گرانقدر خدماتی پس از ۸ سال حوقش می‌شود به اندازه یک مربی عضو هیئت علکی یا کارمند ارشد یا مدیر خط تولید! بس کنید این کارها را

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۲۸ ۱۹:۰۰

ایسنا بنظر خودش نگران این است که حقوق کلانی که مدیرانش میگیرند کمتر بالا برود و اینهمه‌نگران است و هر هفته در این زمینه مقاله کار میکند والا همه میدانند با افزایش یکدست حقوقها یکی ۳۰ میلیون میگیره و یکی دو میلیون و این یعنی شکاف و تبعیض عمیق طبقاتی بین پنج‌درصد جامعه با نودوپنج درصد دیگر

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۲۸ ۲۳:۱۵

همان طور که حقوق ۲۰ میلیون یک کم بالا ویا یک کم پائینتر برای مسولیین تصویب می کنید برای با زنشستگانی که چندین خانوار را ساپورت می کنند و در زمان انقلاب و جنگ از شما در حوزه مسولیت بیشتر زحمت کشیده‌اند افزایش حقوق بهتری در نظر بگیرید

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۲۹ ۰۸:۱۲

افزایش پلکانی مغایر قانون خدمات کشوری است .

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۲۹ ۱۰:۲۴

حقوق زیر 3میلیون پلکانی بشود برای کارمندان بالای 3میلیون درصدی ثابت در نظر بگیرند انشاا...

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۱ ۱۹:۰۱

حرف شما درست اقا کارمند داریم باسه فرزند وحقوق ۱میلیون هشتصد به فکر اوناهم باشید لطفا

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۱ ۱۹:۰۵

به فکر اون افرادی که حقوق زیر دو میلیون می گیرن هم باشد باتشکر

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۳ ۱۰:۲۳

سلام محض رضای خدا کاری کنید برای کارمندان شاغل کم درامد الان خط فقر بالای چهار میلیون شده چرا دولت هر سال گند میزنه به حقوق ها.. اگه مسلمان هستید پیگیری کنید

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۱ ۱۱:۲۸

افزایش پلکانی کلاه گشادی بود که در سال نود وهفت سازمان برنامه وبودجه بر سر کارمندان دولت گذاشت ودرعمل فقط پنج درصد به حقوق کارمندان اضافه کرد.

avatar
۱۳۹۷-۱۲-۱۸ ۲۳:۰۲

از مجلس مچکریم که جلو دولت فاسد و طرفدار سرمایه دار و مسئولین نالایق که بدون ضابطه پست گرفتند و خودشونو نخبه هم میدونن تشکر میکنم زمانی این مصوبه ناعادلانه بود که همه مردم در رسیدن به یک موقعیت مثلا پست اداری یا اقتصادی شرایط و رقابت یکسان داشتند بنده هم کارمند هستم و اجرای مصوبه اول و دوم با توجه به حقوقم فرقی نمیکرد ولی انصاف نبود نسبت به اقشار آسیب پذیر جامعه بی تفاوت باشم

avatar
۱۳۹۸-۰۱-۲۹ ۲۱:۰۷

این همه فاصله طبقاتی آقایان کفایت نمیکنه بایستی این فاصله درجای توقف کنه