• شنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97120401335
  • خبرنگار : 71610

عمر البشیر حالت فوق‌العاده یک ساله، انحلال دولت مرکزی و دولت‌های محلی را اعلام کرد

عمر البشیر حالت فوق‌العاده یک ساله، انحلال دولت مرکزی و دولت‌های محلی را اعلام کرد

رئیس‌جمهوری سودان در سخنرانی تاریخی ضمن منحل کردن دولت فدرال و دولت‌های محلی ایالت‌های کشورش و اعلام حالت فوق‌العاده به مدت یک سال تصریح کرد، رای پارلمان این کشور به اصلاحات قانون اساسی را که به او اجازه نامزدی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌دهد، تعطیل اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، عمر البشیر، به نقل از روسیا الیوم، رئیس‌جمهوری سودان در سخنرانی سرنوشت ساز و مهمی که روز جمعه داشت، تاکید کرد، یک سال دیگر قدرت را ترک می‌کند یعنی دوره ریاست‌جمهوری او با آغاز ۲۰۲۰ خاتمه می‌یابد.

اما این سخنرانی نتوانست جلوی تظاهرات‌های جدید را بگیرد به طوریکه مردم این کشور شبانه با تظاهرات‌هایی در پایتخت و شهرهای دیگر خواستار کناره‌گیری او از قدرت شدند.

البشیر در سخنرانی تلویزیونی تاکید کرد، در تمام مناطق کشور به مدت یک سال حالت فوق‌العاده اعلام و دولت وفاق ملی و دولت‌های محلی ایالت‌ها را منحل کرده است.

وی در اشاره به احتمال کناره‌گیری‌اش از ریاست حزب کنگره حاکم افزود: به عنوان رئیس‌جمهوری کشور هیچ فرقی بین مخالفان و حامیان دولت قائل نیستم. 

رئیس جمهوری سودان همچنین در حکمی معاونان وزارتخانه‌ها و دبیران کل را مکلف به اداره امور و افسرانی از ارتش و پلیس کشورش را مکلف به انجام وظایف رؤسای دولت‌های محلی ایالت‌های سودان کرد.

رئیس‌جمهوری سودان طی حکم‌های ریاست‌جمهوری مقامات نظامی و امنیتی را مامور اداره ایالت‌های مختلف‌ سودان کرده به طوریکه دبیرکل‌ها و نمایندگان وزارت‌خانه‌ها به طور موقت وظایف وزارت‌خانه‌های مختلف دولت فدرال را برعهده می‌گیرند. این بعد از انحلال دو دولت مرکزی و دولت‌های ایالت‌هاست.

براساس حکم‌های ریاست‌جمهوری، سپهبد پلی هاشم عثمان الحسین فرماندار ایالت خارطوم، سپهبد علی محمد سالم فرماندار ایالت الجزیره سپبهد الطیب المصباح فرماندار ایالت رود نیل به همین ترتیب مقامات نظامی مسؤول اداره ایالت‌ها شده‌اند.

البشیر همچنین در این حکم‌ها فضل عبدالله فضل را به عنوان وزیر امور ریاست جمهوری و احمد سعد عمر را به عنوان وزیر اداره امور پارلمان سودان منصوب کرد و وزرای دفاع، خارجه و دادگستری نیز در سمت خود ابقا شدند.

وی گفت: ان شاء الله با قدرت و وحدت بیشتر برای ساختن سودانی قدرتمند از این مرحله خارج خواهیم شد. برخی از مناطق کشور شاهد اعتراضاتی بودند که در ابتدا با خواسته‌های قانونی برای یک زندگی شرافتمندانه و بهبود اوضاع اقتصادی مطرح شد. این خواسته‌ها خواسته‌هایی منطقی است که در قانون اساسی نیز همراه با حفظ نظم عمومی مطرح شده است.

این مقام سودانی در ادامه تأکید کرد: ما اطمینان داریم کسانی که در ساختن طرح‌های کشور سهیم بوده‌اند، قصد تخریب آن را نخواهند داشت و در را برای جوانان باز خواهیم کرد تا تجربیات متنوع خود را ارائه کنند.

البشیر تصریح کرد: ما اعتراضات را دنبال کردیم و از گفت وگو و صلح خسته نمی‌شویم و گزینه‌های صفر و نیهیلستی مشکلات کشور را حل نمی‌کند و کشور با رویکردهای قبلی پیشرفت نخواهد کرد.

وی همچنین از نیروهای سیاسی مخالف و افراد مسلح خواست که به روند سیاسی و گفت‌وگو بپیوندند.

البشیر در ادامه از پارلمان سودان خواست رای خود به اصلاحات قانون اساسی را که به او اجازه نامزدی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌دهد، متوقف کند.

 رئیس‌جمهوری سودان ادامه داد: نیروهای مسلح همچنان حامی و محافظ ثبات در سودان هستند.

این درحالی است که اظهارات البشیر مردم سودان را آرام نکرد و دامنه تظاهرات شبانه مردم سودان شب گذشته گسترده‌تر شد.

این تظاهرات پس از سخنرانی عمر البشیر در مناطق مختلف خارطوم برگزار شد و معترضان ضمن رد تصمیمات البشیر خواستار کناره‌گیری وی از قدرت شدند.

معترضان سودانی شعارهایی مبنی بر برکناری عمر البشیر از منصب ریاست‌جمهوری این کشور سر دادند.

نیروهای پلیس نیز با شلیک گاز اشک آور سعی اقدام در متفرق کردن معترضان در مناطق مختلف خارطوم و ام درمان کردند.

این تظاهرات به درخواست اتحادیه مشاغل سودان پس از سخنرانی البشیر برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۱۲-۰۴ ۱۰:۲۲

مشکل خودتی