• دوشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97122010527
  • خبرنگار : 71496

سیسی نسبت به خطرات تظاهرات در کشورهای همسایه مصر هشدار داد

سیسی نسبت به خطرات تظاهرات در کشورهای همسایه مصر هشدار داد

رئیس جمهوری مصر با اشاره به خسارات بزرگی که پس از برکناری دولت حسنی مبارک به این کشور وارد شد، نسبت به خطرات تظاهرات در مصر و دیگر کشورهای عربی همسایه هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در همایشی که ارتش این کشور به مناسبت "روز شهید" برگزار کرد، درباره تروریسم، وضعیت معیشتی، حوادث ریلی، و خطر تظاهرات و انقلاب علیه استقرار کشور صحبت کرد.

او نسبت به تعامل مناسب با سه موضوع اول اطمینان داد اما نگرانی خود را نسبت به امکان بازگشت مصری‌ها به میدان التحریر و تاثرپذیری از تظاهرات مستمر در الجزایر و سودان ابراز داشت.

درباره اتفاقاتی که در دیگر کشورهای همسایه در حال وقوع است، گفت: مردم این کشورها در حال نابودی کشورهای خود هستند زیرا تمام این اعتراضات و تظاهرات هزینه‌ای دارد و این مردم و بچه‌های کوچک هستند که هزینه آن را می‌پردازند.

سیسی در ادامه تاکید کرد: این نسل‌های آینده هستند که هزینه این بی‌ثباتی را خواهند پرداخت.

رئیس جمهوری مصر با اشاره به هزینه‌هایی که این ملت‌ها با برگزاری تظاهرات علیه شرایط اقتصادی متحمل شده‌اند، گفت: مصر در طول یک سال و نیم بعد از انقلاب ۲۰۱۱ نیمی از ذخایر ارز خارجی خود را که پیش از سقوط دولت حسنی مبارک در فوریه ۲۰۱۱ به ۳۶ میلیارد دلار می‌رسید، از دست داد.

سیسی درباره اتفاقاتی که مصر از زمان آغاز تظاهرات علیه حسنی مبارک در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ تا انتخاب او به عنوان رئیس جمهوری در سال ۲۰۱۴ شاهد بود، گفت: عملیات شدیدی برای براندازی دولت مبارک انجام شده و ارتش مسؤول تمامی قربانیانی اعلام شد که در طول این تظاهرات و درگیری‌ها جان خود را از دست دادند.

وی تاکید کرد: همواره تاکید ارتش مصر بر این بود که در این درگیری‌ها فردی آسیب نبیند و یا کشته نشود.

رئیس جمهوری مصر افزود: از سه سال قبل خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بررسی اتفاقات سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بوده‌ام تا نتایج آن را به شما مردم مصر ارائه کنم و متوجه شوید کشورها چگونه ویران می‌شوند.

سیسی در ادامه از مصری‌ها خواست میزان خساراتی که از انقلاب علیه حسنی مبارک به کشور وارد شد، برای فرزندان خود بگویند.

او بار دیگر نسبت به جنگ‌های نسل چهارم و پنجم که علیه استفاده از ابزارهای ارتباطی جدید، شایعه‌پراکنی‌ها و نابودی اعتماد به نفس مردم و اطمینان آنها به یکدیگر و رهبرانشان شکل می‌گیرند، هشدار داد.

سیسی درباره وضعیت معیشتی مصری‌ها با اشاره به اینکه قاهره تمامی تلاش خود را برای ایجاد منابع مالی لازم برای اصلاحات و توسعه انجام می‌دهد و این اصلاحات دشوار بوده و هزینه سنگینی دارد، گفت: ادامه تلاش‌ها در این زمینه تنها راه برای ارائه خدمات جدید و پیشرفته است.

همچنین او با اشاره به عملیات گسترده نیروهای مسلح و پلیس این کشور برای تامین امنیت مصر و تنگ کردن حلقه محاصره تروریست‌ها گفت: تعداد زیادی از تروریست‌ها به همراه تجهیزات، سلاح‌ها و شبکه‌های امدادی‌شان دستگیر و یا کشته شده‌اند.

سیسی درباره حوادث ریلی در این کشور تاکید کرد: نمی‌توان پذیرفت که اشتباهات فردی موجب کشته شدن ده‌ها تن از شهروندان شود، خطر غفلت و اهمال کمتر از خطر تروریسم نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha