• چهارشنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97122211830
  • خبرنگار : 71415

انصراف ژاپن از ارائه قطعنامه محکومیت سوابق حقوق بشری کره شمالی به سازمان ملل

انصراف ژاپن از ارائه قطعنامه محکومیت سوابق حقوق بشری کره شمالی به سازمان ملل

دولت ژاپن امروز چهارشنبه اعلام کرد، رای نخستین بار تصمیم گرفته قطعنامه‌ای مشترک برای محکوم کردن سوابق حقوق بشری کره شمالی را به دلیل ملاحظاتی نظیر تلاش‌های آمریکا برای پایان دادن به برنامه تسلیحاتی کره شمالی و فاکتورهای دیگر به سازمان ملل تسلیم نکند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، از سال ۲۰۰۸ تاکنون ژاپن به صورت مشترک همراه با اتحادیه اروپا هر سال قطعنامه‌ای برای محکوم کردن سوابق حقوق بشری کره شمالی تحویل سازمان ملل می‌داد. کره شمالی این قطعنامه را معمولاً محکوم کرده و اتهام‌های حقوق بشری مطرح شده علیه خود را رد کرده است.

یوشیهیده سوگا، دبیر ارشد کابینه ژاپن در کنفرانسی خبری گفت: این تصمیم دولت توکیو با لحاظ کردن کلی چندین فاکتور نظیر نتایج نشست رهبران آمریکا و کره شمالی و همچنین مساله اتباع ربوده شده ژاپنی به دست عوامل کره شمالی اتخاذ شد.

ماه گذشته میلادی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دومین نشست خود در پایتخت ویتنام بر سر مساله خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی در ازای دادن تضمین‌های امنیتی و رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا را برگزار کردند اما این نشست بدون رسیدن به توافقی پایان یافت.

ژاپن به عنوان همپیمان آمریکا، گفت‌وگوهای واشنگتن و پیونگ یانگ را زیر نظر داشته و نگران است هرگونه توافقی بین این دو کشور منجر به کاهش تعهدات امنیتی آمریکا به حوزه شرق آسیا شود.

ژاپن همچنین نگران است که یک مساله مهم برای این کشور یعنی سرنوشت شهروندان ژاپنی ربوده شده در چند دهه پیش به دست ماموران کره شمالی در جریان مذاکرات واشنگتن و پیونگ یانگ، اولویتش را در برابر مسائل موشکی وهسته‌ای از دست بدهد.

پیشتر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن گفته بود، دونالد ترامپ در نشست با کیم جونگ اون سرنوشت شهروندان ژاپنی ربوده شده را مطرح کرده است.

آبه همچنین گفت: ژاپن متعهد به عادی سازی روابط دیپلماتیکش با کره شمالی است اما چند مساله شامل شهروندان ربوده شده ژاپنی به دست ماموران کره شمالی باید اول حل و فصل شوند.

کره شمالی در سال ۲۰۰۲ اذعان کرد در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ ماموران این کشور ۱۳ ژاپنی را ربوده و به کره شمالی منتقل کردند تا آنها را به عنوان جاسوس آموزش دهند و این که پنج نفر از این ژاپنی‌های ربوده شده به کشورشان برگشته‌اند.

با این حال ژاپن مظنون است به این که صدها تن دیگر از شهروندانش به دست ماموران کره شمالی ربوده شده باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha