• سه‌شنبه / ۶ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98010601517
  • خبرنگار : 71469

دغدغه اصلی بنادر ایران در سال ۹۸

دغدغه اصلی بنادر ایران در سال ۹۸

همه کشتی‌های دنیا از سال ۲۰۲۰ مکلف هستند که از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده کنند؛ مسئله‌ای که می‌توان از آن به عنوان مهم‌ترین دغدغه دریایی ایران تا آغاز سال میلادی ۲۰۲۰ نام برد.

به گزارش ایسنا، چند سالی است که سازمان جهانی دریانوردی به دنبال آن است که سولفور سوخت سنگین که در حال حاضر ۳.۵ درصد است، کاهش یابد و به نیم درصد برسد؛ موضوعی که به منظور کاهش آلودگی ایجاد شده توسط ناوگان دریایی جهان در نظر گرفته شده است و بر اساس تصمیم اتخاذ شده تمامی کشتی‌های دنیا از سال ۲۰۲۰ مکلف هستند از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده کنند.

در حال حاضر بخشی از پالایشگاه‌های اروپایی توانایی تولید این سوخت را دارند و طی دو سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی نیز از وزارت نفت درخواست کرده است که حداقل نیاز کشتی‌های ایرانی که شامل شناورهای اقیانوس‌پیما و شامل ۲۰۰ فروند می‌شود را به مقدار ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون تن تأمین کند.

دو راهکار در این زمینه وجود دارد. ابتدا این‌که کشتی‌ها دستگاه‌هایی به نام اسکرابر نصب کنند که می‌تواند سوخت‌ها را به سوخت کم سولفور تبدیل کند و راهکار دوم نیز این است که به جای نفت کوره از نفت گاز استفاده کنند که خوشبختانه وزارت نفت توانایی تولید سوخت نفت گاز کم سولفور را دارد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل همکاری نکردن وزارت نفت به منظور تأمین سوخت کم سولفور شناورها، تصریح کرد که در این رابطه به منظور اصلاحیه‌ای که در جهت میزان سولفور سوخت شناورها وجود دارد، با وزارت نفت رایزنی رایزنی خواهد شد و وزارت راه و شهرسازی این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

در همین رابطه هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه مهمترین اولویت حوزه دریایی کشور در سال ۱۳۹۸ استفاده از سوخت کم سولفور است، اظهار کرد که شناورها از هشت ماه دیگر ملزم هستند از سوخت سنگین نیم درصد استفاده کنند و در این رابطه موارد مختلف به شرکت ملی نفت اعلام و اهمیت موضوع برای دست اندرکاران این حوزه تبیین شده است.

وی تاکید کرد که تا هشت ماه آینده سازمان بنادر و دریانوردی درگیر تحقق این دستورالعمل است و مهمترین برنامه بنادر ایران در این مدت به طور حتم تأمین سوخت سنگین کم سولفور برای شناورها خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۱-۰۶ ۱۴:۰۹

دستگاه اسکرابر گازهای خروجی موتورها را از الاینده های ممنوعه پاکسازی میکند که به اشتباه در متن خبر انرا یک مبدل نوع سوخت معرفی کرده