• سه‌شنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 98012711711
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۷ فروردین ماه

تصویب کلیات طرح اقدام مقابله به مثل با آمریکا/پاسخ های وزیر علوم به نمایندگان

تصویب کلیات طرح اقدام مقابله به مثل با آمریکا/پاسخ های وزیر علوم به نمایندگان

تعیین شرایط اعلام فهرست‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس، مخالفت با اختصاص سهمی از فهرست‌های انتخاباتی مجلس به زنان، ارسال گزارش تخلفات شرکت پالایشگاه نفت کرمانشاه به قوه قضاییه و ...از جمله مهمترین اخبار امروز ( سه شنبه) بیست وهفتم فروردین ماه ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص تخلفات مرتبط با شرکت پالایش نفت کرمانشاه و ... در دستورکار نمایندگان قرار گرفت. در این جلسه جمعی از پرسنل نیروی زمینی ارتش  به مناسبت روز ارتش در صحن مجلس حضور یافتند.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنان کوتاه قبل از آغاز رسمی جلسه  از زحمات ارتش جمهوری اسلامی در امدادرسانی به استان‌های سیل‌زده تشکر کرد.

همچنین ۲۵۹ نماینده مجلس به مناسبت میلاد با سعادت منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج) و روز سربازان گمنام، با امضای بیانیه ای از تلاش‌های بی‌وقفه سربازان امام زمان در تأمین امنیت کشور تقدیر و تشکر کردند.

در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات، نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای شرایط اعلام فهرست‌های انتخاباتی در انتخابات را تعیین کردند.

همچنین نمایندگان ماده "۶۲" طرح اصلاح موادی از  قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب کردند که بر اساس این ماده،  مجازات عدم انجام تکالیف موجود در قانون انتخابات مجلس را از سوی مجریان و ناظران تعیین کردند.

در ادامه این جلسه پروانه مافی پیشنهادی را مبنی بر اختصاص حداقل یک ششم فهرست‌های انتخاباتی به زنان در حوزه‌های انتخابیه بالای ۶ کرسی نمایندگی مطرح کرد که نمایندگان با ۷۹ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر با آن مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس کلیات طرح اصلاح قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را بررسی کرده و در نهایت با آن مخالفت کردند.

همچنین علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، از اعلام وصول طرحی برای حمایت از اقتصاد ملی در مقابل آمریکا خبر داد.

در جلسه علنی امروز سخنگوی کمیسیون انرژی گزارش این کمیسیون در خصوص تخلفات مرتبط با شرکت پالایشگاه نفت کرمانشاه را قرائت کرد و نمایندگان مصوب کردند که گزارش مربوط به تخلفات شرکت پالایشگاه نفت کرمانشاه عمدتا پیرامون شیوه قیمت گذاری و نحوه واگذاری این شرکت به بخش خصوصی به قوه قضاییه ارسال شود.

در حاشیه این جلسه نیز محمدجواد جمالی در توضیح جلسه امروز هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان  با تاکید بر این که پرونده شکایت رئیس دولت اصلاحات از نماینده‌ مشهد مختومه نشده است، گفت که تاکنون دادگاه حکم سلمان خدادی نماینده‌ ملکان را به هیأت نداده است.

همچنین علیرضا رحیمی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خواستار ارائه گزارش وزیر کشور و توضیحات وزیر امور خارجه درباره حضور نیروهای خارجی در مناطق سیل زده شد.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

لاریجانی در پاسخ به ابطحی: رهبران حزب جمهوری اسلامی تابع ولایت فقیه بودند

نماینده زابل: معابر زابل با بارش‌های اخیر زیر آب رفته است

مقدسی: وزارت اقتصاد در خصوص واگذاری‌های شرکت هپکو باید دقت کند

درخواست نماینده مردم کاشمر از وزیر کشور برای سفر به مناطق سیل زده

بهادری: معلوم نیست قطع وسیع درختان در آذربایجان توسط کدام مافیا انجام می‌شود

هشدار نماینده زنجان نسبت به قاچاق محصولات کشاورزی

درخواست‌های نماینده ایلام از رییس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش

حسن نژاد: دولت در رود ارس نیروگاه بسازد

خدابخشی: نماینده ویژه رئیس جمهور از مناطق سیل زده الیگودرز بازدید کند

نماینده محلات: ریز ذرات معادن برای منطقه ما آسیب زا است

نماینده خمینی‌شهر: دادگاه ویژه رفع موانع تولید تشکیل شود

***

در جلسه علنی صبح امروز، گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص صدور مجوز واگذاری معادن و نظارت بر برداشت از معادن معدنی پس از قرائت در مجلس شورای اسلامی به قوه قضاییه ارجاع شد.

۱۹۰ نماینده با امضای نامه‌ای از رییس‌جمهور که رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی هم است، درخواست کردند جلسات شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان ها به صورت مستمر برگزار شود.

در این  جلسه علی ادیانی، نماینده قائمشهر برای دقایقی بیهوش شد و با توجه به انجام اقدامات امدادی در حال‌ حاضر وضعیت جسمانی وی خوب است، اما برای انجام اقدامات به یکی از مراکز درمانی منتقل شده است.

یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم  تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

در جلسه علنی نوبت عصر مجلس نیز بررسی طرح تقویت جایگاه سپاه در برابر آمریکا در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

در این جلسه  و در جریان بررسی کلیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا وزیر دفاع با تاکید بر این‌که قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی بدعتی خطرناک و بحران‌ساز در عرصه بین‌المللی است، گفت: این اقدام آمریکا نشان می‌دهد که حقه تحریم ایران ناکارآمد شده است و سلاح تحریم قابلیت شلیک به هدف را از دست داده است.

در ادامه نمایندگان با ۲۰۴ رای موافق، ۲ رای مخالف و بدون رای ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر در مجلس کلیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا را تصویب کردند که اظهارات نمایندگان موافق و مخالف  این طرح را نیز میتوانید اینجا بخوانید.

پس از تصویب کلیات این طرح علی لاریجانی با بیان اینکه  مجلس پای منافع و امنیت ملی یکصداست، تاکید کرد که مجلس با رای قاطع به کلیات طرح مقابله به مثل با آمریکا یکصدایی خود را درباره منافع و امنیت ملی نشان داد که آمریکا باید به خوبی آن را بفهمد.

جمعی از نمایندگان مجلس نیز در جریان بررسی طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا تذکراتی را مطرح کردند.

در ادامه در جلسه علنی بعد از ظهر امروز نماینده مردم تبریز در مجلس در جریان طرح سوال خود از وزیر علوم با انتقاد از حمایت وزارت علوم از رشته‌هایی که صرفاً به آمار فارغ‌التحصیلان بیکار اضافه می‌کند در عین حال گفت که رشته‌های کاربردی مورد حمایت این وزارت‌خانه قرار ندارد.

در پاسخ وزیر علوم‌ گفت: در حوزه دانشگاه جامع علمی کاربردی با تلاش صورت گرفته تغییرات مثبت و حمایت‌های خوبی را در توسعه این دانشگاه داشتیم. منصور غلامی همچنین از توقف فعالیت برخی مراکز دانشگاه علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی خبر داد که به گفته وی به کارمندان و مستخدمین این دستگاه‌ها مدرک می‌دادند.

پس از این اظهارات ، نماینده تبریز از توضیحات وزیر علوم قانع شد و گفت که این سوال را به رای مجلس شورای اسلامی نمی‌گذارد.

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در توضیح سوال خود از وزیر علوم در مورد علت ضعف مدیریت و برنامه ریزی در دانشگاه پیام نور، با بیان این که دانشگاه پیام نور در دو سال گذشته مورد بی مهری قرار گرفته است گفت که دانشگاه پیام نور توسط مسئول دفتر رئیس دانشگاه اداره می‌شود که این دور از شأن این دانشگاه است.

در پاسخ به این سوال نیز وزیر علوم گفت: بعد از سال ۸۶ در دانشگاه پیام نور دچار یک سری تغییرات و انحراف از مأموریت بودیم که مشکلات عدیده‌ای را به دنبال داشت و بعضاً هم هنوز به درستی حل نشده است اما تلاش برای ساماندهی دانشگاه پیام نور به عنوان دانشگاه تأثیرگذار در کشور جدی است و این تلاش ادامه خواهد داشت.

درادامه زاهدی هم  از پاسخ وزیر علوم درباره علت ضعف مدیریت و برنامه ریزی در دانشگاه پیام نور کشور قانع شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha